Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vale kontonumber ei kaota raha
Kuigi esmapilgul on tegu juukseid püsti ajava stsenaariumiga, ei pruugi vale kontonumber tähenda sugugi seda, et nii teele saadetud raha oleks jäädavalt kadunud. Hansapank Eesti suhtekorralduse spetsialisti Kristiina Tambergi sõnul on oht, et raha võib minna valele arvele, suurim just alla 10.000 krooni suuruste summade puhul, sest Hansapanga-siseste maksete puhul kontrollib pank kontonumbri ja nime vastavust siis, kui makse summa on 10 000 krooni või rohkem. Alla 10 000kroonised maksed laekuvad saaja kontonumbri alusel. Nimekontrolli tegemine väiksematele maksetele lõpetati Hansapangas ligi kaks aastat tagasi, sest see võimaldas maksete kiiremat liikumist.
Ühispanga e-teenuste arendusosakonna juhataja Ragnar Toomla sõnul konrollitakse Ühispanga U-Netis kõigi pangasiseste maksete korral koheselt, kas saaja konto on olemas ning kas konto omaniku nimi vastab nimele, mis on märgitud makse saaja väljale (nimest peab kattuma ca 70). Kui kontot ei ole olemas või nimi ei vasta tegelikule saaja nimele, siis makset ei tehta ning kasutajal palutakse andmed parandada.
Kui makse läheb Ühispangast või Hansapangast mõnda teise Eesti panka, siis ei saa kontrollida arve omaniku ja arvenumbri vastavust tegelikkusele, ka pole võimalik kindlaks teha, kas konto on tegelikult olemas ning kas saaja nimi vastab kontole. Teise panka minevatel maksetel kontrollitakse ainult kontonumbri korrektset sisestamist.
Kui aga makse on juba tehtud ning ilmneb, et makse tegemisel on kontonumbriga eksitud, tuleks sellest võimalikult kiiresti pangale teada anda ja paluda makse tühistada. Tühistamise aluseks on kliendi avaldus. Hansapangas on mugav võimalus vigaste andmetega makse tühistamiseks helistada Hansapanga klienditoe telefonil 6 310 310, seejärel saata internetipangast pangale avaldus makse tühistamise kohta. Muidugi saab seda teha ka pangakontoris.
Ka Ühispangas tuleks valemakse korral pangaga ühendust võtta, kas siis kliendiabi telefonil või U-Neti kaudu saadetud teate abil. Pangasisesed maksed teostatakse koheselt, kuid kui valemakse on tehtud teise panka, on kiire tegutsemise korral võimalik makset enne pangast välja saatmist peatada.
Ragnar Toomla sõnul on lahenduse otsimise puhul on rusikareegel see, et kui klient kandis ise kogemata raha kusagile, kuhu ta ei soovinud ning saaja konto ja nimi langevad kokku, siis peab klient ise saajaga raha tagastamises kokku leppima. ?Näiteks, kui on tehtud ekslikult ülekanne näiteks suurema summa peale, siis peaks klient ise saajaga kokku leppima, kas saaja maksab osa raha tagasi või jääb see ettemaksuks,? märgib Toomla. Kui aga raha on kantud eksituse tõttu valele kontole (saaja nimi ja konto ei lange kokku), siis tegeleb sellega pank.
Samasugune kord kehtib ka rahvusvaheliste maksete korral, erineb vaid see, et et laekuvate maksete puhul kontrollib Hansapank kõigi maksete saaja kontonumbri ja nime kokkulangevust. Ühispangas rahvusvaheliste ülekannete korral aga maksja pangas saaja kontonumbri ja kontoomaniku vastavuse kontrolli ei toimu. Kontroll toimub saaja pangas, kusjuures see võib olla väga erinev:
saaja kontot krediteeritakse maksekorraldusel märgitud saaja nimetuse alusel;saaja kontot krediteeritakse maksekorraldusel märgitud kontonumbri alusel;toimub nii saaja nimetuse ja kontonumbri vastavuse kontroll pangaprogrammides olevate andmete vastu ning kontot krediteeritakse ainult nende kokkulangemisel.
Vasturääkivate andmetega ülekande kohta teostatkse sel juhul järelepärimine maksja panka andmete täpsustamiseks või tagastatakse ülekande summa maksja pangale.
Igasuguste segaduset vältimiseks on siiski oluline meeles pidada, et eksimuse vältimiseks tuleks näiteks Internetipangas kui ka pangakontoris makset tehes saaja andmed enne makse teelesaatmist kindlasti rahulikult üle vaadata ning kahtluste korral andmed veelkord telleri abiga üle täpsustada.