Cherokee on seiklusteks valmis

Tõnu Tramm 28. september 2001, 00:00

Kui Jaapani tuntumad maastikautode tootjad Nissan ning Toyota tähistasid tänavu oma poolesajandat juubelit, siis Ameerika päritolu Jeep, mis 1941. aastal oma Willysega Teise maailmasõtta astus, on neist tervelt 10aastase kogemuse võrra rikkam. Seetõttu pole imestada, miks just d?iip on saanud maastikuauto sünonüümiks, mitte aga Patrol või LandCruiser. Samas on aga just viimased muutunud meie ajastul maastikuautode seas põhitegijateks, Jeep on jäänud rohkem linnamehe masinaks.

Mõistagi ei olnud säärane olukord meeltmööda Jeepi tootjale DaimlerChryslerile, mille insenerid võtsid ümmarguse tähtpäeva eel Jeepi uuendamise tõsiselt käsile. Pärast seda kui katseautod olid läbinud enam kui 3 miljonit testkilomeetrit, presenteeriti tulemust augustikuiselt talvises Lõuna-Aafrikas, kuhu vaid väheste väljaannete esindajad pääsesid. Äripäev ainsana Eestist teiste seas.

Uue Jeep Cherokee välimus pärineb paljuski 90ndate lõpus esitletud Jeep Dakari ja Jeebsteri kontseptautodelt. Ta on natuke mõlema nägu, ehk ? ema silmad ja isa kulmud. Tehniline osa on autol aga täiesti uus. Kõrvaldatud on Jeepi senised nõrkused, nagu näiteks suhteliselt nõrgad sillaliigendid ja paralleelvardad ning nii esimene kui tagumine sild koosnevad nüüd valdavalt ?raskest rauast?. Esitlusel rõhutatud uuendus leiab kinnitust testisõidul kiviste kaljude otsas, kus valjud kõmakad auto põhja all on täiesti tavaline heli. Ning vaatamata esialgsele kartusele ei vii see rivist välja mitte ühtegi autot. Kolmepäevase testi vältel äärmiselt ekstreemsetes tingimustes jääb raja äärde vaid üks Cherokee ja sedagi põhjusel, et läbi savanni turnides lõikab ühe värskelt raitud puukese kännuserv rehvi katki.

Maastikuautolikkust rõhutab väga lihtsalt ja tõrgeteta toimiv jaotuskast. Piisab tõmmata käsipiduriga sarnast hooba üles, kui kaherattavedu muutub nelikveoks, mis toimib vastavalt vajadusele, ehk põhiline jõud rakendub tagaratastele. Veel üks aste kõrgemale ning nelikvedu muutub pidevaks, ehk veojõud jaguneb võrdselt kõigi nelja ratta vahel. Järgmine aste on neutraal, millele järgneb pidev aeglane nelikvedu. Ning ehkki jaotuskasti kang on endiselt käigukangist vasakul, ei satu käsi viimast kobades enam selle peale: nn teise käigukangi asemel on nüüd teine käsipidurikang.

Kõikide autode standardvarustuses on ka diferentsiaalilukk ja mägipidur, mis teeb Cherokeest igati tõsise maastikuauto. Kogu testi vältel leidub vaid üks koht, kus mõnel autol ?mõttepaus? tekib. Järsust liivasossisest mäest liiga aeglaselt üles minnes hakkavad kõik neli ratast kraapima ning Jeep peab tagasi ?hoovõturajale? naasma. Veidi rohkem gaasi ning kõik autod jõuavad mäkke omal jõul.

Maanteesõit uue Cherokeega on samuti elamus omaette. Auto salong on vaikne ning juht tunneb end väga mugavalt vaatamata sellele, et Lõuna-Aafrika vastupidise liikluse tõttu asub rool paremal pool. Müra osas ei ole olulist vahet, kas kapoti all on 2,5-liitrine diiselmootor või uus 3,7-liitrine V6 bensiinimootor. Nagu ka muude sõiduomaduste osas. Ehkki manuaalkäigukastiga diiselmootoril on 143 hj ning automaatkäigukastiga bensiinimootoril 211 hj, ei ole erinevus palju tuntav. Nelja astmega automaatne käiguvahetaja on ka sellel mudelil jäänud Chrysleri murelapseks, mis mootori võimsuse ebaõnnestunud ülekande tõttu üsna vaevutuntavaks muudab. Just nagu PT Cruiseri puhul peab ka Jeepiga kiirendades vajutama gaasipedaali põhja ja siis pöörete karjudes saab auto alles õige hoo. Kahe mootori kütusekulu erineb aga enam kui kolmandiku võrra. Need kaks varianti on esialgu ka ainsad, mis saadaval. Tuleva aasta alguses on oodata täiesti uut 2,4-liitrist bensiinimootorit, mis pea sama ökonoomne kui diiselmootor ning mille võimsus 147 hobujõudu. Ja seda saab juba manuaalkäigukastiga, lisaks on ta ainus mudel, mille baashind jääb Eestis alla 400 000 piiri, ehk 389 500 kr. Ka varustuse osas on saadaval 2 versiooni ? lihtsama nimi sedapuhku Sport ja rikkalikuma nimi Limited. Esimese baasvarustusse kuulub konditsioneer, 6 kõlariga raadio, kesklukustus, diferentsiaalilukk jms. Valdavalt on kõik olemas, vaid peegleid ja aknaid peab käsitsi kruttima. Limitedi varustusega kaasnevad kerevärvi pamprid ja küljeliistud, nahkkattega rool, püsikiiruse hoidja, minikompuuter, elektrilised aknatõstukid ja peeglid, raadio juhtimine roolilt jms. Tippversiooni hind Eestis on diiselmootori ja manuaalkäigukasti puhul 493 500 ning bensiinimootori ja automaatkäigukasti puhul 498 700 krooni.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:54
Otsi:

Ava täpsem otsing