Lukoil pakkus halba kütust

Sulev Oll 28. september 2001, 00:00

Tõenäoliselt rasket kütteõli sisaldava suvise diislikütuse proovid võtsid tarbijakaitseameti töötajad augustis-septembris kahel korral Tallinnas Vabaduse puiesteel asuvast Lukoil Tanklatele kuuluvast Oilstopi tanklast ning ühel korral Läänemaalt Lukoil Tanklate Randsalu tanklast.

?Kütuseanalüütikute sõnul võib proovide tulemuste põhjal välja lugeda, et diislikütust on segatud raske kütteõliga,? sõnas tarbijakaitseameti turujärelevalve osakonna peainspektor Andres-Ivar Kadaja. Sealjuures tundub esimest korda olevat tegemist automootorit rikkuva, kuid sisuliselt normidele vastava kütusega. Seetõttu pole määratud ka trahvi.

Autoomanike kaebuste tõttu võetud proovid näitasid, et kütuse aurustumise mahuprotsent 350 kraadi juures oli 7. augustil Oilstopis sertifikaadil näidatud 96 asemel 85, 3. septembril samast võetud proovil 84,5. Seega vastas Lukoil Tanklatesse sisse ostetud kütus sisuliselt majandusministri määrusega sätestatud normile (85), küll aga mitte juba juunikuus välja antud sertifikaadile.

Kütustega tegeleva professor Leevi Mölderi sõnul võib aurustumise mahuprotsenti muuta, segades diislikütusesse rasket kütteõli või mõnda teist komponenti. ?Milline on diislikütuse ja segatava komponendi vahekord, sõltub sellest, mida segatakse, ja võib kõikuda väga laiades piirides,? sõnas ta.

Andres-Ivar Kadaja sõnul on analüüsitud kütuse segamise kaudseks kinnituseks kasvõi fakt, et helekollane diislikütus nii laboratooriumis kui tanklas seistes värvi vahetas ja punakaspruuniks muutus.

Värvi muutma on hakanud ka teine Oilstopi Vabaduse puiestee tanklast ja Lukoil Tanklate Randsalu tanklast võetud proov, samas pole suvise diislikütuse värvus erinevalt talvisest ja nn eurodiislist majandusministri määrusega määratud.

Analüüsitud suvise diislikütuse kehvale kvaliteedile viitab lisaks värvimuutmisele tõsiasi, et tarbijad hakkasid tangitud kütuse kohta kaebusi esitama. Kuigi 7. augustil Oilstopist võetud proovis vastas analüüsitud mahuprotsent täpselt majandusministri määrusega lubatule ja 3. septembril jäi napilt alla selle, tekkisid diislikütust tankinud autodel töötamis- ja käivitamisprobleemid.

Juba 10 minutit pärast tankimist 3. septembril ei töötanud Hansa Liisingust liisitud 8 kuud vana Toyota Avensise mootor enam normaalselt, järgmisel päeval ei käivitunud auto aga üldse. Alles tangitud kütuse väljavalamine ja uuega asendamine võimaldas auto kasutamist jätkata. Auto liisinu pöördus seepeale politsei poole.

Remonti vajas pärast tankimist 7. augustil Vabaduse puiestee Oilstopis ka OÜ Kodala müügimehe Marek Aljandi Mercedes. Samas tõdes Aljand, et kõrgsurvepumbast eraldunud peenikesed metallosad, mis sissepritsesüsteemi kaudu mootorisse jõudsid, ei ole viimase tankimise süü. ?Samas oleme nüüdseks loobunud Krooningi kaardist, millega ka Oilstopis tankida sai ja asendanud selle Statoili omaga,? rääkis Aljand.

Põhjusena, miks sisuliselt normidele vastav kütus autod rivist välja viis, peab kütuse analüüsiga tegeleva SGS Eesti turundusjuht Heli Väinoja tõsiasja, et peale tarbijakaitse tellitud aurustumise mahuprotsendi analüüsi on ka teisi kvaliteediomadusi, mis mootorit rikkuda võivad.

?Näiteks võib paigast ära olla filtreeritavuspunkt, praeguste jahedate ööde korral aga võib see kütusefiltri ummistada,? rääkis Väinoja. Sama hästi võivad aga paigast ära olla teised madalatemperaturilised omadused.

Kommenteerides aurustumise mahuprotsendi olulist langust sertifikaadi näiduga võrreldes, ütles Väinoja, et kütuse tavakäitlemine ehk transport, pumpamine ja ladustamine seda ei muuda. ?Jääb võimalus, et tegemist polnud selle kütuse sertifikaadiga,? ütles ta.

ASi Lukoil Tanklad juhatuse esimehe Vaido Virro sõnul osteti ajal, mil tarbijate probleemid ilmnesid, kütus ASist Jetoil. ?Ostsime kütuse nendelt seoses viivitusega Lukoili tarneahelas,? sõnas Virro, kelle sõnul on diislikütuse fraktsioonikoostise hälvetest tingitud probleem kütusetarnijaga tänaseks korrektselt lahendatud.

Ka on Lukoil Tanklad kompenseerinud kahju neile klientidele, kes pretensioonid esitasid. ?Kompenseerisime neile kahju 27 000 krooni ulatuses,? ütles Virro. ?Klientide ees oleme vabandanud.?

Juhul kui suvisesse diislikütusesse on segatud rasket kütteõli või mõnda muud kütuse omadusi muutvat ja aktsiisiga maksustamata komponenti, on kütuse müüjad petnud tarbija kõrval ka riiki, sest diislikütuse kilo on maksustatud 3,04kroonise aktsiisiga, raske kütteõli, mida alates tänavu kevadest kümnete raudteevagunite kaupa Eestisse on toodud, on aga maksuvaba. Ka pole rasket kütteõli vaja erimärgistada. Samas on raske kütteõli võrreldes varasemaga tunduvalt väävlivaesemaks muutunud.

Tarbijakaitseametniku Merle Lutsoja sõnul võib Eestis liikuva raske kütteõli mõne partii väävlisisaldust võrrelda nn eurodiislile seatud normidega. Ka sarnaneb raske kütteõli väliselt diislikütusega ja seda müüakse ka mõnedes Eesti tanklates.

AS Jetoil ei ole müünud raske kütteõliga segatud diislikütust. Jetoil müüb kütuseid, mitte ei tooda ega sega kütuseid. Diislikütuse määrimisomaduste parendamiseks oleme kasutanud üldteada määrimisomadusi parendavaid manuseid.

Kõnealuste proovide ja sertifikaatide näitude erinevuse osas käib sisejuurdlus ja tõenäoliselt on tegemist dokumentide probleemidega. Korraga võib müügis olla mitu partiid ja seetõttu võis sertifikaat ning müüdud kütus mitte kokku langeda.

Sarnaselt Lukoil Tanklatega oli ka ühel meie teisel kliendil septembri alguses probleem diislikütusega, kuid reageerisime sellele kohe ja vahetasime kütuse välja.

Kütuse värvuse muutumist ei oska ma kommenteerida ja ei ole varem sellist muutust täheldanud.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:54
Otsi:

Ava täpsem otsing