Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Õlilisand vähendab hõõrdumist poole võrra
Uus, bioloogiliselt lagunev Ameerika päritolu X-1R õlilisand on oma olemuselt API-klassi õli, mida võib kasutada turvaliselt ka uutes masinates ja sõidukites. Üks ja sama toode sobib nii mootori, hüdraulikasüsteemi, käigukasti jaoks, samuti võib seda lisada kõikidele määrdeõli tüüpidele, sõltumata kasutusotstarbest.
X-1R?i tuleb lisada bensiini- ja diiselmootorites 6 õlikogusest (nt esimesel õlivahetusel 4 liitri õli kohta 6 = 250 ml lisandit, järgmisel õlivahetusel lisada 3), manuaal- ja automaatkäigukastis ning tagasillas ja hüdraulikas 3 õlikogusest. Ja kui teda kas või korra kasutada, siis piisab sellest juba üsna pikaks ajaks.
Et lisandist tõepoolest kasu on, kinnitab ka Soome tehnikakõrgkooli mootoriprojekteerimisosakonna uuring, mille käigus viidi läbi katse X-1R mõjust metallpinna kulumisele ja takistusele. Katset korrati kolm korda. Selgus, et aine vähendab metalli kulumist segatuna sünteetilisele mootoriõlile keskmiselt 56 ja mineraalõlile 74, hüdraulikaõlile 58 ja käigukastiõlile 48. Soomlaste katse kinnitas lisandi leiutajate sadade testide tulemusi, mille järgi vähendab lisand kulumist keskmiselt 47.
Õlilisandi X-1R valmistamisel eraldatakse kõrgklassi sünteetilisest õlist suurmolekulilised aineosad. Saadakse sünteetilise õli ühend, mille molekulid on väikesed, ja mida lisatakse õlile 2?6 õlikogusest.
Lisand vähendab kulumist, tungides hõõrdumise tõttu soojeneva metallpinna, näiteks mootori silindri seina, pooridesse. Väikemolekuliline õli täidab poorid ? pind muutub ühetasaseks ? ja annab metalli pinnale kahekordse tugevuse. Siledam pind vähendab hõõrdumist, mehaanilist kulumist ja rappumist. Näiteks on Soome suuremate transpordifirmade esindajate sõnul vähenes nende autode kütusekulu tänu lisaainele 5?10.
Hüdraulikasüsteemis parandab lisand ventiili tööd ja viib veeavarii tekkimise ohu miinimumini, kiirendades niiskuse imendumist hüdraulikaõlisse. Takistuse vähendamine forsseerib süsteemi tööd ja alandab hüdraulika töötemperatuuri. Keskmiselt 13kraadisest temperatuurilangusest piisab suviste tööseisakute ja vigade vältimiseks. Soomlaste uuringu järgi kahekordistab lisand ka hüdraulikapumba eluiga.
Õlilisandiks arendatud määrdeaine on muuhulgas leidnud tõestust ka kui üks ainulaadsemaid tooteid terves maailmas. Näiteks talub ta Kennedy kosmosekeskuses üle 5000 tonni kaaluva kosmoseraketi ja selle 2700 tonni kaaluva liikuva aluse tekitatud raskust kandesilla laagrile. Tänu sellele sai X.1R 1998. aastal esimese õlitootena NASA eriauhinna USAs.
___________________________________________
Samal teemal:
www.baltoil.eeAutor: ÄP