Lennureisiks varu rohkelt aega

Tarmo Riisenberg 04. oktoober 2001, 00:00

Turvameetmete tõhustamine lennujaamades nii reisijate kui ka nende pagasi kontrollis tõusis esiplaanile pärast seda, kui käsipagasis lennukisse viidud nugadega relvastatud terroristid sundisid kaaperdatud lennukeid rammima Maailma Kaubanduskeskuse (WTC) hooneid New Yorgis ning Pentagoni Washingtonis.

Selliste juhtumite vältimiseks edaspidi on lennujaamades üle maailma võetud kasutusele mitmeid turvameetmeid, mis peaksid tagama lennureiside ohutuse, kuid mis oma ajamahukuse tõttu tekitavad oluliselt segadusi ning ajakadu. Nii soovitatakse lennukiga reisijatel näiteks Euroopas lennujaama tulla juba vähemalt kaks tundi enne väljalendu, USAs aga koguni neli tundi enne planeeritud stardiaega.

Juhul kui on plaan lennata USAsse transiitlennuga, siis tuleb arvestada, et mõnes transiitlennujaamas tuleb reisijatel ületada piir ning pagas veelkord ümber registreerida, sellega kaasneb loomulikult ka täiendav pagasikontroll. Kui Londoni kaudu lendajad ja nende pagas registreeritakse otse sihtkohani USAs juba Tallinnas, siis näiteks Frankfurdi ja Hamburgi kaudu lendajad peavad arvestama sellega, et neil tuleb minna maale (vajalikud on viisad!) ning registreerida ennast uuesti vastava lennufirma registreerimislauas; minimaalset kahe lennu vahelist aega on 45 minutilt pikendatud 75 minutile (Lufthansa, United Airlines). Kopenhaageni kaudu Ameerikasse lendajad ja nende pagas registreeritakse otse USA sihtkohta, mistõttu ei ole vaja end ega pagasit Kopenhaagenis ümber registreerida, samas kui Stockholmi ja Oslo kaudu lendajate pagas registreeritakse TravelUP.neti andmetel ainult kuni Stockholmi/Osloni, kus reisijal tuleb minna maale, võtta lindilt oma pagas ja minna uuesti registreerimislauda. Arusaamatuste vältimiseks tasub alati enne väljalendu informatsioon pagasi liikumise kohta üle küsida.

Lennujaamades tuleb lennukile minnes arvestada ülirange ja aeganõudva turvakontrolliga, mille käigus kontrollitakse nii reisijaid kui ka nende pagasit. Sellega seoses soovitatakse mitmetel interneti reisilehekülgedel reisijatel aja kokkuhoiuks võtta kaasa nii vähe pagasit kui võimalik ja piirduda kuni ühe ühiku käsipagasiga või soovitatakse käsipagasit üldse mitte kaasas kanda. Käsipagasi olemasolu korral tuleb arvestada võimalusega, et pagas kontrollitakse väga põhjalikult läbi.

Oluliselt rangemaks on muutunud ka lennujaamadepoolsed pagasi käitlemise reegleid. Näiteks juhul, kui reisija ei tule õigeks ajaks lennule, kuid tema pagas on juba lennukisse toimetatud, tõstetakse see uuesti lennukist maha. Ka ei soovitata inimestel hilineda lennule registreerimisele, sest hilinenud reisijaid ei pruugita lennukile lubada. Põhjalikult kontrollitakse ka lennukitega veetavat posti ning muid kaupu. Et turvakontroll nõuab rohkem aega kui ümberistumiseks on tavaliselt ette nähtud, tuleks kontrollida oma lennuplaani ning üritada koos reisiagendiga leida võimalikke lahendusi ja uusi ühendusi. Ka tuleks kontrollida üle võimalikud muutused ja viivitused lennuplaanis kas siis reisikorraldajate või lennujaamade kaudu.

Enne lennureisile minekut tasuks hoolikalt üle vaadata ka oma pagas, et selles ei oleks ohtlikke esemeid, mis võiksid tekitada probleeme lennujaama turvakontrollis. Nii näiteks pole lisaks tavapärastele keelatud esemetele nüüdsest lennukisse lubatud käsipagasiga kaasa võtta nuge ega muid teravaid esemeid, konkreetse eseme ohtlikkuse otsustab turvakontrolli läbiviija. Potentsiaalselt ohtlike esemetena on inimestelt näiteks konfiskeeritud pudeliavajaid, kääre, vihmavarje, küüneviile, mängupüstoleid ja ?iletiteri.

Sellega seoses on tekkinud juba ka mitmeid koomilisi situatsioone, kus ohtliku eseme pähe on näiteks USA lennujaamades konfiskeeritud ka klaasist lõhnaõlipudeleid ning juukselaki aerosoolpudeleid. Ohutuse suurendamiseks on lennukites senised metallist noad ja kahvlid asendatud plastmassist söögiriistadega.

Siiski pole reisijate kontroll alati piisavalt põhjalik, nii näiteks teatas BBC mehest, kes viis sõbraga sõlmitud kihlveo järel lennukisse noa ja rääkis sellest siis lennuki meeskonnale. Selle tulemusena evakueeriti Kairo lennujaamast startima pidanud lennukist 224 reisijat, samuti tõsteti lennukist edasilennu õiguseta maha kihlveo sõlminud noormees.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:56
Otsi:

Ava täpsem otsing