Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Lennupilet USAs odavamaks, Euroopas seevastu kallimaks

Tõnis Arnover 08. oktoober 2001, 00:00

Vaatamata sellele, et USA lennufirmad on reise viiendiku võrra kärpinud, on lennukite keskmine täituvus ikka ainult 50?60. Kõigil suurtel New Yorgi piirkonna lennuväljadel, nagu John F Kennedy, La Guardia ja Newark, kus tavaliselt käib suur melu, püsib erakordne vaikus. Jääb mulje, nagu oleks inimestel järsku lendamisvajadus otsa saanud.

Investeerimispank Merrill Lynch ennustab, et aasta lõpupoole väheneb lennupiletite müük 40?50. Pank on kergitanud lennufirmade selle aasta kogukahjumi prognoosi varasemaga võrreldes kolmekordseks ehk 110 miljardile kroonile. Majandusseisu paranemist on loota alles ületuleval aastal, juhul muidugi, kui vahepeal terroriaktid ei kordu.

Mõistagi ei taha lennufirmad niisuguse olukorraga leppida ja püüavad iga hinna eest reisijaid tagasi võita. Selle nimel on nad valmis minema ka omavahelisse hinnasõtta. Eelmise nädala lõpul teatasid Ameerika lennufirmad üksteise võidu uutest soodustustest ja hinnalangetustest, mis kehtivad alates tänasest kuni aasta lõpuni.

United Airlines kuulutas, et alandab alates tänasest äriklassi pileti hinda poole võrra, kui pilet tellitakse vähemalt 21 päeva ette. Kuni kümnepäevase ettetellimisega saab pileti 25 odavamalt. Ühtlasi võimaldab firma kuni uue aastani soodushinnaga tagasi sõita ka laupäeval. Continental Airlines vastas väljakutsele sellega, et tegi samad soodustused just neil liinidel, kus ta Unitediga konkureerib.

USA suurim lennufirma American Airlines teatas, et alandab riigisiseste lendude pileti hinda poole võrra. Northwest lubab pileteid müüa 40 odavamalt, need osta 10 päeva ette, ja äriklassi reisijatele 50protsendilise soodustusega piletit 14päevase ettetellimise puhul. Delta Air Lines on välja kuulutanud kampaania, mille käigus jagab välja 10 000 tasuta piletit New Yorki lendamiseks, et turgutada linna turismi. Ainuke USA firma, kes soodustusi ei paku, on Southwest Airlines.

Euroopa lennufirmad on raskustega toimetulekuks valinud teise tee. Põhilisteks abinõudeks on reiside vähendamine 10?15 ja pileti hinna tõstmine. Nii on Põhjamaade lennufirmad SAS ja Finnair teatanud, et tänasest kallinevad nende piletid viis protsenti.

Suuri proteste on tekitanud lennufirmadele antav riiklik abi. Mäletatavasti andis ?veitsi valitsus pankrotiohus Swissairile 4,7 miljardit ja Belgia valitsus Sabenale 1,97 miljardit krooni sooduslaenu. Samasugust abi riigilt ootab ka Itaalia lennufirma Alitalia. Nii Euroopa Komisjon kui ka konkurendid nimetavad seda ausa konkurentsi rikkumiseks. Komisjoni ametlikus avalduses öeldakse, et Swissair ja Sabena ei sattunud raskustesse terrorirünnaku tõttu, vaid juba tükk aega varem, mistõttu riikide abiandmist neile ilma komisjonita konsulteerimata võib pidada Euroopa lennundusdirektiivi rikkumiseks.

Briti lennufirma British Airways ei ole riigilt abi taotlenud, kuid avaldab kartust USA kongressi poolt USA lennufirmadele antud 255 miljardi krooni suuruse abipaketi pärast, mis raskendab tal konkureerimist üle Atlandi viivatel liinidel.

Kõigi nende suurte Euroopa lennufirmade raskuste taustal on siiski üks firma, kellel järjest paremini läheb. See on Iiri odavate lendude firma Ryanair. Ehkki ka tema aktsia kohe pärast terroriakti kukkus 28, on see tõusnud sedamööda, kuidas ta oma odavate reisidega teistelt reisijaid juurde võidab. Nüüdseks on firma börsiväärtus kasvanud 59,5 miljardile kroonile, mida suudab Euroopas edestada ainult Lufthansa 66,3 miljardiga, kuid mitte enam British Airways 51 miljardi krooniga.

Ryanair, mille tegevdirektor Michael O?Leary taunib samuti Swissairile ja Sabenale toetuse andmist, kavatseb kahe aasta jooksul avada lisaks 56 liinile veel 10?12 uut liini ja võita aastas juurde miljon reisijat.

Ryanair suudab pakkuda uskumatult madalaid hindu ja olla ikkagi konkurentsivõimeline tänu sellele, et kasutab kõrvalisi lennujaamu, kus on väikesed maksud. 90. aastate lõpul jõuliselt Suurbritannia ja Põhjamaade vahel uusi liine looma asunud Ryanair kasutab Rootsis näiteks Stockholmist 140 kaugusele jäävat Skavsta lennujaama ja Norras Torpi lennujaama. Eelmisel nädalal sai Rootsist Ryanairi Boeingutega Londoni Stanstedi lennuväljale lennata üheksa naela ehk 227 Eesti krooniga.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:56
Otsi:

Ava täpsem otsing