Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti Raudtee erastamise fantaasiad

    Kuu aega pärast miljardi krooni laekumist Eesti riigile ja 66 AS Eesti Raudtee(ER) aktsiate omandiõiguse üleminekut Baltic Rail Services OÜ-le (BRS) jätkab Eesti Raudtee oma tegevust. Kas kardetud eraomanik ei kisugi liipreid üles ega hävita ettevõtte tegevust? Välismaised kurjategijad ei pesegi ettevõttes raha? Eestimaad ei müüdudki maha? Kõik need väited tunduvad absurdsena ja riik on nii seaduse tasandil kui ka lepinguliselt ennast kõikide taoliste riskide vastu mitmekordselt kindlustanud. Siiski fantaasiad püsivad ja nende ümberlükkamine ei ole lihtne tegevus
    ERi erastajad ei olnud hämarad ärimehed. Esiteks tuleb rõhutada, et Antonio Angotti (Tony Massei) ja Giovanni Sposato ei ole kunagi omanud ega oma mingit seost ERi reaalse erastajaga BRSiga. Mainitud isikutest võib rääkida üksnes minevikku selgitades, seoses teise erastamisel osalenud pakkujaga, Rail Estonia ApSiga. Võin kinnitada, et tegelikult ei figureerinud Angotti ega Sposato ka Rail Estonia pakkumises mitte üheski kontekstis. Angotti ei olnud kunagi Rail Estonia ega selle emaettevõtete aktsionäride või juhtide hulgas. Eeltoodud ei ole mitte väited, vaid notariaalselt tõestatud ja legaliseeritud dokumentidega kinnitatud faktid.
    See, kas Angotti oli kellegi tuttav, ei puudutanud Rail Estonia pakkumist. Samuti ei olnud Rail Estonia pakkumises mingisugust viidet kellelegi Sposatole ja erastamisagentuur ei ole kunagi aktsepteerinud Sposato väidetavat raha. Kas Sposato lasi oma pruudi auto olmetüli ajendil süüdata, ei oma vähimatki tähendust ERi erastamise kontekstis.
    Levinud müüt on väide, nagu oleks riik erastamislepingu sõlmimisel võtnud endale heldelt kohustusi, ise midagi vastu saamata. Tegelikult võib ERi erastamislepingut pidada ebatavaliseks selles mõttes, et lepingus puudub riigi kohustusi käsitlev osa, samas on ülekaalukalt kõige mahukam osa erastamislepingust pühendatud üksnes BRSi ja ERi kohustustele riigi ees. Eesti riigil on erastamislepingu alusel hulgaliselt õigusi, sh äriplaani ja investeerimiskohustuse täitmise kontrollimisel, kõikides olulisemates küsimustes vetoõiguse kasutamisel, aktsiate edasise müügi piiramisel jne. Kogu vastutus ERi edasise toimimise eest lasub aga 66 aktsiate omanikul, BRSil.
    Riigi suuremahuliste kohustuste müüt tuleneb ilmselt sellest, et riigi kindlate kohustustena on ekslikult käsitletud riigi poolt antud kinnitusi, millest valdav osa tõenäoliselt kunagi ei realiseeru. Tegelikult ilma teatavaid müüdavat objekti puudutavate kinnituste andmiseta (nt kasvõi ostjale enne pakkumise esitamist teadmata olnud ebaselgete nõuete osas) ei oleks võimalik ERi erastamise mastaabis rahvusvaheliste lepingute sõlmimine. Muidugi oleks lihtne panna lepingusse ainult üks lause ?you pay us?, kuid sellist käitumist ei aktsepteeriks ükski korralik investor.
    Kõike korraga ei saa. ERi erastamise kritiseerimisel ilmneb kohati soov absurdi järele, et eraomanik peaks riigi heaks tasuta tööd tegema. Sellise suhtumise näide on ka pahameel selle üle, et eraomanik tuleb ERilt kasumit teenima. Jääb arusaamatuks, mis on selles halba, kui riigi ees oma kohustused täinud eraomanik kasumit teenib ja seda vähemusaktsionäriga (riigiga) jagab. Samamoodi on arusaamatu hilinenud kriitika eraomaniku koondamiskavade suhtes, mida ettevõtte töö parema korraldamise nimel soovitakse teostada.
    Erastamisagentuuri nõukogu kõik liikmed olid üksmeelel, et tööhõive tagamise või uute töökohtade loomise kohustust ei ole vaja erastajale esitada. Täiendavate pakkujaid koormavate lisatingimuste kehtestamine oleks olnud vastuolus erastamise peamiste eesmärkidega, mis olid muuhulgas suuremahuliste investeeringute tagamine ja konkurentsivõime suurendamine.
    Riik sai ERi 66 aktsiate erastamisest ettevõtte majandusseisu arvestades kindlasti väga hea hinna, mis läheb riigile oluliste projektide toetuseks ja reservidesse. Riik on vabanenud suure riskiastmega idakaubandusega seotud ettevõttest ega pea sinna tulevikus pumpama maksumaksja raha.
    ERi senine majandusseis, kasuminumbrid ja infrastruktuuri olukord viitavad sellele, et riik ei ole suutnud olla ERile hea peremees. Olulisim erastamise tagajärg on see, et uuel omanikul on erinevalt riigist vajalikud vahendid, oskused, tahe ja tagatised oma suurinvesteeringute ja tasutud ostuhinna õigustamiseks. Sellega on loodud kõik eeldused, et ER muutuks peale erastamist kaasaegseks ja konkurentsivõimeliseks ettevõtteks ning aitaks kaasa kogu Eesti majanduskliima parandamisele.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
USA aktsiaturgu suunasid esimese kvartali tulemused: Tesla tõusis, Meta langes
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.