Hyundaide põleng tekitab segadust Eesti autoturul

Tõnu Tramm 10. oktoober 2001, 00:00

Ühel juunikuu päeval väljus Indoneesias asuvast Sumatra sadamast laev nimega Asian Chorus, pardal üle 2000 uhiuue sõiduauto, mis tellitud Korea autotehastest nende Euroopa edasimüüjatelt. Laevas oli ka 32 ASi Korea Auto tellitud Hyundaid. 10 Terracani, 3 uut Sonatat, käputäis Trajette, Accente jt pealekauba.

14. juunil puhkes Asian Chorusel Sri Lanka lähistel tulekahju. Millest täpselt põleng alguse sai, ei ole siiani keegi täpset infot edastanud ja kogu sündmuse üksikasjadest räägivad vaid Hyundai diilerid omavahel. Ei uudisteagentuurid ega muud infoallikad pole sellest suurt numbrit teinud.

Põleng suudeti lokaliseerida, kuid kinnises ruumis valla pääsenud kahjutuli hävitas suuremal või vähemal määral sadu uhiuusi autosid. Sajad põlesid sootuks ära, sajad sulasid üles, kõik paar tuhat autot on aga paksu tahmakorra all ning ei ole täpselt teada, milline on nende tehniline seisund. Selge on see, et ükski neist ei ole enam see auto, mis veeres välja tehaseväravast. Sestap on Hyundai Motor Co võtnud seisukoha, et kindlustus peab kõik autod edasimüüjatele kinni maksma. Igal edasimüüjal on oma kindlustusfirma, Soomest tellitud 36 autot on Sampo kuuldavasti juba kinni maksnud, eestlased ootavad vastust Hyundai tehasega lepingulistes suhetes olevalt kindlustusfirmalt.

Autod ise seisavad enamjaolt aga Saksamaal Bremerhaveni sadamas kinnises angaaris ja ootavad päikesepaistelist ilma, et toimetada nad mürgiste ainetega tegelevasse puhastusfirmasse. Sügisesed vihmahood on autode pesu siiani seganud ning Saksamaa loodust ja inimeste tervist säästvate ametite esindajad siin nalja ei mõista. Isegi autode laevast maha ajamiseks renditi vastavast firmast gaasimaskid jms. Osa autosid on ka viidud edasi, näiteks rohkem kannatanud Hispaania edasimüüjate autod asuvad Hispaanias Tarracona sadamas.

Selge on aga see, et mitte kõik autod ei hävinud tulekahjus ja suurel osal neist piisab vaid tahm maha pesta ning starterit anda. See on tekitanud elevust vahendajates, kes Euroopast ida suunas autosid transpordivad. Kinnitamata andmetel on ka grupp Lõuna-Eesti autoärimehi kohe-kohe sellele tehingule jalga ukse vahele saamas ja kavatseb hakata Eestisse tooma paremini säilinud maastureid Galloper ja Terracan. Esialgu ei kipu mehed sellest palju rääkima, et mitte öelda, on sootuks vakka.

Mõistagi ei ole säärane lahendus meeltmööda Hyundai ametlikule esindajale ASile Korea Auto. Vähe sellest, et tema kliendid pidid ootama saamata jäänud autosid, tekib kõrvale konkurent, kes üritab samu autosid poole odavamalt müüa. ?Ise ma sellest tehingust midagi kuulnud ei ole, kuid ma pean sellist võimalust täiesti tõenäoliseks,? lausub ASi Korea Auto direktor Lauri Sepp. Tema sõnul on selgemast selgem, et kui Hyundai diiler on oma raha kindlustuselt kätte saanud, siis tema jaoks on see asi lõppenud. Edasi peab juba vaatama kindlustus, mis ta nende autodega peale hakkab. Kuna aga kindlustus on äriettevõte nagu iga teine, siis ei ole tema huvi teha lisakulutusi autode hävitamiseks, kui leidub inimesi, kes on nõus need sümboolse hinna eest ära ostma. ?Täiesti loogiline,? nendib Sepp, kes ei suudaks ka parima tahtmise korral sellele tehingule kätt ette panna. Seda enam, et Saksa ametiühingud ja muud võimukandjaid ei laseks neid autosid mingi hinna eest Saksamaal müüa. Nende jaoks on tegemist kasutamiskõlbmatute sõidukitega, mis on ohtlikud sealses liikluses. ?Siis jääbki üle vaid üks tee ? müüa need autod itta,? lausub Sepp.

Soomlased lasid näiteks kindlustusfirmaga kahjutasulepingut sõlmides lisada sinna klausli, et kindlustusfirma ei tohi neid autosid Soomes sõidukitena realiseerida. Küll aga varuosadena, ja miks mitte ka väljapoole Soomet.

Pruugitud autosid Saksamaalt Eestisse toova OÜ E-Autoline juhatuse liikme Peeter Toomsoo hinnangul ei ole Eesti osakaal kahjutulle jäänud autode müügis siiski märkimisväärne. ?Arvan, et suur osa neist rändab Venemaale. Meiegi oleme proovinud siin Hyundai maastureid müüa, aga ega see kerge ole. Nad on juba niigi odavad, pruugitud autod seda enam,? lausub Toomsoo, kes usub Venemaa varianti ka seetõttu, et tegemist on maastikuautodega. ?Venemaal lähevad odavad maastikuautod väga hästi peale. Aga noh, eks kõik oleneb sellest, mis hinnaga nad kätte tulevad.?

Samas ei lase Hyundai ametlikud maaletoojad end selles olukorras väga heidutada. ?Eks tarbija ise teab, millega ta riskib. Meil on kõikide laevas olnud autode seerianumbrid ning mingit garantiid ei anna neile ei tehas ega meie.? Sepa sõnul võib pealtnäha täiesti korras auto olla kahjustatud juba seetõttu, et kinnises ruumis toimunud tulekahjus tõusis temperatuur kõrgele ja sellest tulenevalt võib olla kahjustatud värvkate ning rooste pääseb paremini ligi, kummidetailid muutuvad kuumaga hapraks, ehk kõikvõimalikud tihendid ei pea vastu jne. ?Meile saadeti terve nimekiri, mis kõik võib sellega kaasneda. Nii et, kes sellise auto endale kunagi kusagilt ostab, see teadku, et mingit garantiid vastupidavuse osas nad kaasa ei saa.?

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:09
Otsi:

Ava täpsem otsing