Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
TOPi kujunemine
Sõiduautomüüjate TOPi võis pääseda uute sõiduautode jaemüügiga tegelev firma, kellel sõiduautode müügi, teeninduse ja varuosamüügi osakaal kogukäibest moodustab vähemalt 50.
Edetabelist jäid välja ettevõtted, kes ainult impordivad sõiduautosid. Seega moodustasid paremusjärjestuse firmad, kes omavad müügisalongi ja firmateenindust.
TOPi koostamiseks saatis toimetus kirja kõigile eelmise aasta TOPis osalenud ettevõtetele, samuti kaasasime edetabelisse mitmeid uusi ettevõtteid. Nende ettevõtete andmed, kes ei vastanud tähtajaks meie palvele, ostis Äripäev justiitsministeeriumi registrikeskusest. Kahjuks ei olnud sealgi veel kõikide firmade andmeid, mistõttu moodustus paremik 37 ettevõttest ning suurematest automüüjatest jäi tänavu välja BMW ja Roveri müüja. Samas on see ka mõneti mõistetav, sest just möödunud aasta keskel vahetus nende automarkide ametlik edasimüüja. Pool aastat müüs AS ASC, pool aastat AS United Motors. Viimane küll saatis oma andmed, kuid kahjuks alles mõni nädal enne TOPi ilmumist, kui edetabel oli juba koostatud.
Sõiduautomüüjate TOP kasutab kolmandat aastat järjest pingerea arvutamisel metoodikat, mis arvestab ettevõtte efektiivsuse näitajana rentaabluse kasvu asemel varade tootlikkust ROA (return on assets). Sama metoodika järgi koostatakse ka kõik teised Äripäeva TOPid. Firmad seatakse pingeritta kuue finantsnäitaja järgi: käive 2000. aastal, käibe kasv kordades võrreldes 1999. aastaga, puhaskasum 2000. aastal, kasumi kasv võrreldes eelmise aastaga, rentaablus ja varade tootlikkus 2000. aastal. Nende põhjal tekkinud pingeridade kohapunktide summa annab koha TOP 30 põhijärjestuses. Kõige edukam on kõige vähem punkte kogunud firma. Võrdsete punktide korral on eelistatud pingeridades kõrgemale kohale jõudnud firma. Ning ehkki näiteks ELKE Autol oli täpselt sama palju punkte kui ASil Kommest Auto, pääses viimane pjedestaalile tänu sellele, et kasumi TOPis oli Kommest Auto esimene ja ELKE Auto teine.