Kütus normis, mootor umbes?

19. oktoober 2001, 00:00

Üks võidusõitja küsib teiselt: ?Miks Schumacher reklaamib V-powerit ? mina proovisin ka, aga jäin tee äärde?? Teine vastab: ?Schummi ei osta V-powerit Eestist?? Anekdoot? Ei, tõsilugu, ainuke vahe on, et tõsielus võib V-poweri asendada ultimate, superite ja E-dega ? kõigega, mida Eestis müüakse.

Solkkütuse müüki ei saa enam pidada juhuseks, mõne üksiku ebaausa kütusemüüja patuks, see on suurte tanklakettide üldlevinud ja teadlik poliitika, et püsida konkurentsis ja suurendada oma kasumlikkust.

Viimase kolme-nelja nädala jooksul on kehv kütus rivist välja viinud kümme korda enam sõidukeid kui tavaliselt ? paari-kolme sõiduki asemel viidi sel põhjusel remonti 40 autot. Tegemist ei ole vanade romudega, vaid just uuemate sõidukitega, ning kütus, mis sõidukid rikkus, pole pärit ühest-kahest tanklast. Autode Müügi ja Teenindusettevõtete Liit palus tarbijakaitseametit kontrollida kümmekonda kahtluse alla sattunud tanklat ja ses nimekirjas on ka tanklaketid, nagu Shell, Neste, Olerex, Uno X ja Oilstop. Autoomanikud viskavad isekeskis nalja, et bensiini tasub osta vaid Mustamäel Neste peakontori lähedal asuvast automaattanklast ? Neste omad ostvat sealt ka ise

Omapärasele järeldusele jõudis Fakto Mustamäe Auto juhataja Aimar Lukk: sõidukite probleemides on ennatlik süüdistada kütust ? oma osa võib selles olla ka külmemaks läinud ilmadel (EPL, 18.10.). Sellisel juhul peaksid tänavad suisa sõidukivabad olema ning hooldustöökodade ümbrused sõidukõlbmatutest autodest ummistunud.

Mis aitab autoomanikku? Esialgu ainult isiklik rahakott, kust remondikuludeks tuleb halvemal juhul välja käia paarkümmend tuhat krooni, paremal juhul paar tuhat. Kütuse ümarlaua andmeil kannatasid autoomanikud tänavu I kvartalis kehva kütuse tõttu 1,3 mln krooni kahju.

Tõenäoliselt on see summa kordades suurem ? paljud sõidukiomanikud lihtsalt ei anna juhtumist kusagil teada, sest siiani pole sellest suurt abi olnud. Teada on vaid üks juhus, kus kütusemüüja ? AS Lukoil ? on tunnistanud oma eksimust ja maksnud omanikule kahju kinni.

Sageli vastab kütus küll Eestis kehtivatele normidele, aga sõiduk on ikka rivist väljas. Või sertifikaat on, kütus aga ei vasta nendele omadustele, mis sel kirjas. Ei saa aga nõuda, et tarbijakaitseamet iga päev kõiki Eestis tegutsevaid tanklaid kontrolliks ja kütuse analüüse telliks ? see on liiga aja- ja rahakulukas lahend. Ka piiril sertifikaatide väljaandmise kontrollimisest ei piisa ? üks on see kütus, mis sisse tuleb, teine see, mida müüakse.

Seepärast pole mõtet lubada segada kütustesse pea kolmekümmet lisandit ? me ei suuda tagada müüdava kvaliteeti. Sageli just lisandid, mis pealegi ei kajastu normides, rikuvad sõidukimootorit. Samal põhjusel pole mõtet lubada müüa näiteks mitut bensiini 95, mitut diislikütust. Ranged normid kahele bensiinile ja kahele diislikütusele ? sellest peaks piisama. Ning nn Pärnoja normid tuleb üle vaadata.

Muudatused tuleb sisse viia ka tarbijakaitseseadusesse ? see ei vääri praegu oma nime. Kuni aga majandusministeerium meie ettepanekuid kaalub, tasub automanikel ennast ise kaitsta.

Äripäev soovitab: tangi sõidukit tanklas, kus on võimalik tankla haldajalt saada t?ekile allkiri, kuupäev, ostetud kütuse mark ja kogus, samuti on hea, kui sel on kirjas auto läbitud kilomeetrid. Ning tanklalt nõuda sertifikaadi koopiat. Ainult sel moel saab minna vastu rikkale kütusemüüjale. Ka kohtus, kui vaja. Pidev valvelolek sunnib tanklaid müüma kvaliteetset kütust, karmidest trahvimääradest pole siiani abi olnud.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:58
Otsi:

Ava täpsem otsing