Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ekspordi langus aeglustumas

    Eesti väliskaubanduse käive septembris oli esialgsetel andmetel 9,9 miljardit krooni, mis on möödunud aasta sama kuuga võrreldes ligi miljard krooni väikesem. Statistikaameti hinnangul on see tingitud töötlemise langusest.
    Eksport septembris kahanes eelmise aasta sama kuuga võrreldes 9,5 võrra, peaaegu sama palju ehk 8,8 võrra kahanes ka import.
    Ühispanga analüüsiosakonna juhi Sven Kunsingu hinnangul on väliskaubanduse numbrid väikeseks sammuks paremuse poole, seda peamiselt tänu ühtlasemale tulemusele erinevate eksportkaubagruppide lõikes.
    Masinate ja seadmete kaubagrupis oli aastane ekspordilangus ligikaudu kolmandiku võrra väiksem kui eelmisel kuul, võrreldes augustiga see isegi kasvas esimest korda nelja kuu jooksul. ?See annab lootust, et allhange, mis selles grupis põhiliselt mahtu genereerib, on pisut stabiliseerunud,? märkis Kunsing.
    Kuigi väliskaubanduse käibe ekspordi osas oli üks suurimaid tõusjaid võrreldes augustiga masinatööstus, ähvardab sedagi valdkonda juba välisriikides toimunud juurdekasvu aeglustumine.
    Valdur Veski Eesti Masinatööse Liidust viitas samuti allhanke mõjudele, millele nimetatud sektor orienteeritud on. ?Suvekuudel on nende maht tavaliselt suurem, sest puhkuselt naastes tahavad tellijad kohe töödega alustada,? ütles Veski. ?See tingib ka ekspordi kõikumise.?
    Samas on maailmas juurdekasv aeglustunud, mis paratamatult peagi ka Eestit hakkab mõjutama. ?Ega me pole väljaspool maailma,? nentis Veski. ?Uuest aastast kallinev energia seab tõsiselt ohtu meie konkurentsivõime,? lisas Veski, viidates peaaegu 30protsendilisele elektri hinna tõusule. Tema hinnangul moodustab see umbes 5 toote omahinnast.
    Samas on Eesti masinatööstuse vastu hakanud huvi tundma uued allhanke pakkujad, tellimusi on hakanud tulema näiteks Saksamaalt ja Norrast.
    Teiste kaubagruppide osas on ekspordi osa peamiselt kasvanud. Vähenes toidukaupade ja keemiakaupade väljavedu, mille tingis piimatoodete nõudluse langus Euroopa Liidus.
    Impordis vastupidi on enamiku kaubagruppide osas toimunud langus, kasvasid ainult puidutoodete ning masinate ja seadmete sissevedu.
    Kunsingu hinnangul põhjustas masinate ja seadmete impordi 33 kahanemine praktiliselt ainukese kaubagrupina impordi 8,8 kahanemise.
    ?Septembri numbrid olid päris normaalsed pärast väga halbu numbreid augustis. Paremat loota oleks olnud liiast,? ütles Kunsing.
    Viimases kvartalis Kunsing midagi oluliselt paranemas ei näe, jätkuvad tõenäoliselt ekspordi ja impordi langus võrreldes eelmise aastaga. 2001. aasta kokkuvõttes peaks siiski nii ekspordi kui impordi kasvutempo jääma kõrgemaks kui 10, defitsiidi kasvuks alla 10.
    Rahandusministeeriumi hinnangul on järgmistel kuudel oodata väliskaubanduse langust võrreldes eelmise aasta sama ajaga. Ühest küljest on allhanketööde mahud suhteliselt väikesed, teisest küljest kahaneb tarbijate kindlustunne, mis põhjustab normaalimpordi vähenemist. Samuti püsib madalal tasemel välisnõudlus, mis pidurdab normaalekspordi kasvuväljavaateid.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Politseijuht: nõrkustele keskendumine teeb keskpäraseks
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Kuudepikkune vaidlus jõuab lõpule: USA näib lõpuks Ukrainale abi andvat
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Kuudepikkune vaidlus miljardite dollarite üle vabariiklaste ja demokraatide vahel võib jõuda laupäeval lõpule Ukrainale ja teistele liitlastele abi andmisega.
Raadiohommikus: seentest elektriautode suuromanikuni Jäta oma küsimus hommikuprogrammi külalistele
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.
Äripäeva raadio reedene hommikuprogramm sisaldab mitut uudist – kiiresti arenevas seente maailmas tegutsev Eesti idufirma teatab oma värskest saavutusest ning selguvad arvamuskonkursi Edukas Eesti nominendid.