Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Unimogi legosõiduk sai esindaja
Unimog on sõiduk, mille olemust on üsna raske määratleda. Ta sisaldab endas kõike: veoautot, traktorit, maasturit, lisaks on ta erinevatest agregaatidest ja lisaseadmetest kokku pandav nagu Lego konstruktor. Isegi juhi kohta koos roolide ja pedaalidega on võimalik mõne minutiga ühest kabiini servast teise liigutada.
Kokku on Unimogi tootjad lepingulistes suhetes 25 tehasega, mis valmistavad ühtekokku 300 erinevat agregaati. Temaga saab vajadusel lükata lund, puistata liiva, koristada ja kasta tänavaid, kustutada tuld, vedada vaguneid, künda põldu jne, jne. Ja kõige tipuks on tal täitsa olemas ka kõige tavalisem veokastiga variant. See on eriti populaarne sõjaväelaste seas. Näiteks Leedu sõjavägi kavandab lähitulevikus suurema partii veokastiga Unimogide ostu, üks suurim tellija on senini olnud aga Belgia sõjavägi.
Ka Eestis ei ole Unimog tundmatu sõiduk. Kokku on neid meie registris 44, enamus jõudnud siia kasutatutena Lääne-Euroopast. Äsja saabus Silberauto kaudu Eestisse täiesti tuttuus Unimog 400, mis kohandatud teetööde tarvis. Saaremaa teedevalitsusele läinud sõidukiga saab suvel niita korraga nii teeserva kui kraaviperve, talvel lükata lund ja puistata soolaliiva, auto kabiin on nagu kahekohaline Playstation, kus juht ja kaasas sõitev operaator kangide ja nuppude abil erinevaid seadmeid juhivad.
Unimogi Balti esinduse direktor Ants Lill tunnistas, et Silberautol on õigus ka autosid kohapeal kokku panna, ehk Balti esindusel on kontakt kõigi 25 tehasega, mis toodavad lisaseadmed. Seega tellitakse tehasest auto, lisaseadmed vastavalt kliendi soovile erinevatest tehastest ja auto komplekteeritakse Eestis. Ehkki lihtsamaid lisaseadmeid, nagu näiteks lumesahkasid, on võimalik ka kohapeal toota, seda teed Unimogi müüjad siiski ei lähe. ?Tehase etteantud nõuded on väga ranged ja kõik lisaseadmed peavad olema Mercedese poolt aktsepteeritud,? lausus Lill. Sestap asuvad ka enamik lisaseadmete tootjaid Saksamaal, kuid on ka tehaseid Ungaris ja mujal Euroopas.
Kuid juba Unimogi baasauto ise on äärmiselt tähelepanuväärne. Juba pool sajandit tootmises olnud auto ei ole oma põhiolemuselt aja jooksul palju muutunud, suuresti on muudatused toimunud vaid kabiini väliskujus ja tehnilistes nüanssides. Kõikidel autodel on jõuvõttevõllid nii ees kui küljel ning nende pöörlemiskiirus ei sõltu mootori pööretest. Eriti tähelepanuväärsed on Unimogi läbivusvõimed maastikul. Eraldi reduktorite abil on tõstetud tagasilda, ehk auto kliirensit, tema tõusu- ja külgkalde nurk lubavad ronida üles lausa uskumatult järskudest tõusudest. Proovisõidul Maardu krossirajal ei leidu ühtegi kallakut ega mäge, mis võiks sellele autole üle jõu käia, roni üles millise nurga alt tahes.
Mootoritena kasutatakse U300 ja U400 seerial MB eeljahutusega turbodiisel mootoreid, millest üks on 150 hj, teine 177 hj. Kevadel Euroopas müügile jõudnud uus Unimog 500 kabiini alla mürisevad aga juba märksa võimsamad jõuallikad: 230 ja 280 hj.