SAS võitleb ajaloo halvima seisuga

Tõnis Arnover 08. november 2001, 00:00

Belgia lennufirma Sabena juba esitas eile Brüsseli kohtule oma pankrotitaotluse.

Lennufirmade raskused pärast USA-le 11. septembril tehtud terrorirünnakut jätkuvad ja SASi tegevdirektori Jörgen Lindegaardi sõnul on lähitulevik isegi tumedam kui pärast kümne aasta tagust Lahesõda. Seda näitab muu hulgas äriklassi reisijate ja reisijate üldarvu vähenemine oktoobris vastavalt 40 ja 8,6.

SASi kolmanda kvartali tulemustest selgus, et eelmise aasta vastava ajavahemiku 566 miljoni Eesti krooni suurusest maksude-eelsest kasumist oli firma nüüd sattunud 351 miljoniga kahjumisse. Ei ole mingit lootust, et aasta lõpp võiks tulemusi parandada, ütles SASi finantsdirektor Gunnar Reitan Rootsi ajalehele Dagens Industri. Terve aasta kahjumiks hindab SAS umbes 2,5?3,3 miljardit Eesti krooni, ehkki üheksa kuu tulemuste põhjal on firma veel 11,6 miljoni krooniga kasumis.

?Need tulemused on nii halvad, et vanamoodi enam edasi elada ei saa. Paat lekib ja meil tuleb hakata vett välja kühveldama, kui me tahame jälle kindlat maad jalge all tunda,? ütles SASi tegevdirektor firma oodatust halvemaid tulemusi kommenteerides.

Eelkõige tähendab see, et SAS täiendab septembris väljatöötatud kokkuhoiuprogrammi uute abinõudega, mis tähendab 27 000 töötajast kuni 3600 koondamist ja alates tulevast aastast 5,8 miljardi Eesti krooni säästmist aastas. Lendude mahtu kärbitakse lisaks varem teatatud 12 protsendile veel 3?5 võrra ning loobutakse viiest lennukist. Pileti hind tõuseb tõuseb 4 dollarit reisija kohta, mida SAS põhjendab turvalisuse tagamise kulude ja kindlustuspreemia suurenemisega.

Kui Rootsi ametiühing võttis töötajate koondamise teate vastu suhteliselt vaoshoitult, mõistes selle vältimatust, siis Taanis olid reageeringud palju jõulisemad. Kõik SASi töötajate ametiühingud loodavad, et edasistel läbirääkimistel suudetakse personalikärpeid väiksemaks kaubelda, ja viitavad ka streigivõimalusele.

SASi aktsionäride erakorralisel koosolekul valiti firmale uus juhatus, kuna eelmine oli tagasi astunud seoses Euroopa Komisjoni esitatud SASi ja Maerski kartellisüüdistusega ja 595 miljoni kroonise trahviga. SASi juhatuse uueks esimeheks valiti Norsk Hydro juhatuse esimees Egil Myklebust.

Teisipäeva õhtul võttis Belgias maad must masendus, kui valitsuse ja ametiühingute esindajad jõudsid hilisõhtul arusaamisele, et Euroopa vanuselt teisel lennufirmal Sabena, kus riigile kuulus 50,5 protsenti aktsiatest, pole muud väljapääsu kui pankrot välja kuulutada. Seda hinnati riigi majandusajaloo suurimaks kaotuseks, riigi sümboli hävinguks ja sotsiaalseks maavärinaks, kuna tööta jääb 12 000 Sabena töötajat.

?Halb päev Brüsselile, halb päev Belgiale,? võttis olukorra kokku Sabena juhatuse esimees Fred Chaffart.

See on Euroopa ajaloos üldse esimene kord, kui riik laskis talle kuuluval rahvuslikul lennufirmal pankrotti minna. Appi ei saanud tulla ka teine Sabena suuromanik, ?veitsi Swissair, mis maadleb ise samuti pankrotiohuga.

Lennufirma võlad olid kasvanud 34 miljardi krooni suuruseks ja riigi mitu abipaketti polnud suutnud midagi ära teha. Nende suurte võlgade pärast ei julgenud ka ükski teine investor Sabena päästmisega riskeerida. Viimane lootus oli briti ärimehele Richard Bransonile kuuluv Virgin Express, mis kaalus koos teiste investoritega Sabena asemele selle tütarfirmaga DAT ühise väiksema lennufirma loomist. Lõpuks teatas Branson siiski, et jätkab üksi ja asub laiendama Virgin Expressi, mille võimalused paranevad pärast Sabena kadumist.

Muuseas, Svenska Dagbladet kirjutab, et 80. aastate keskel olid SAS ja Sabena väga lähedal ühinemisele, kuid viimasel hetkel jäi asi katki põhiliselt nime ja muude rahvuslikku uhkust riivavate küsimuste tõttu.

Soome Finnair teatas teisipäeva õhtul, et katkestab koostöölepingu Sabenaga, mis hõlmas ühiseid lende ja piletite vastastikust tunnustamist. Finnair on valmis lisama Helsingi ja Brüsseli liinil senisele kolmele lennule veel neljanda.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing