Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Teenus peab olema ohutu
Vastavalt 12. augustil 1998 jõustunud teeninduseeskirjale tuleb igasuguse tellimuse vormistamisel järgida seadust. Samuti on teenuse müüja kohustatud andma tellimuse vastuvõtmist tõendava dokumendi.
Müüja peab andma tarbijale teavet sellises mahus, mis võimaldab tarbijal teha teadlikku valikut. Teenuse tellimuse vastuvõtmise või müügi kohas peab olema nähtaval teenuse müüja nimi ja kontaktandmed; tegutsemisluba või selle ärakiri; teenuse hinnakiri; tüüptingimused või tüüplepingu tekst; maksetingimused ja garantiitingimused.
Kui tellimuse täitmisega seotud töö tehakse tarbija juuresolekuta, peab eeskirjast tulenevalt lepingus sisaldum teenuse müüja nimi või nimetus, registri- või isikukood, postiaadress ja sidevahendite numbrid; tellimuse esitamise ja täitmise kuupäev. Kindlasti tuleks lepingusse lisada, et iga tähtaega ületanud päeva eest peab teenuse müüja maksma viivist või leppetrahvi, ning kokkulepitud tööde loetelu ja nende hind.
Peale selle peaks hilisemate pretensioonide vältimiseks lepingus täiendavalt sisalduma teenuse müüjale üleantud materjalide ja töövahendite kogus ja maksumus ning võimaluse korral nende identifitseerimist võimaldavad andmed ja maksetingimused ning käsiraha suurus.
Kui teenuse müüjast sõltumatutel asjaoludel nõuab tellimuse täitmine lisakulutusi, mida teenuse müüja lepingu sõlmimisel ei võinud teada, on teenuse müüja kohustatud tarbijat sellest teavitama, teatades ühtlasi lisatööde vajaduse ja nende maksumuse ning saama tarbijalt kirjaliku nõusoleku nende tegemiseks. Kui tarbija nõusolekut ei anna, ei ole müüjal õigus nõuda nende eest ka tasu. Teenuse osutaja peab andma ka kirjalikus vormis garantii, mis peab sisaldama garantiiandja ärinime, registri- või isikukoodi, aadressi ja sidevahendite numbreid; garantiist tulenevate õiguste ja kohustuste selget ja üheselt arusaadavat loetelu; garantii territoriaalne kehtivust ning garantii kehtivusaega.
Teenuse hinna ja hinna arvutamise viisi määramisel lähtutakse tavaliselt hinnakirjast või kirjalikust kokkuleppest, mis peab olema kinnitatud teenuse müüja poolt. Kui töö kipub venima, tuleb seda teenuse osutajale kohe meelde tuletada. Kui teenuse osutaja kasutab teatud töö tegemisel kolmandaid isikuid (alltöövõtjaid) ning nende töö pole teile vastuvõetav, siis soovitab tarbijakaitseamet kutsuda kohe kohale teenuse osutaja. Lepingu sõlmimisel ei tasu sellesse lasta sisse viia ka punkti, et alltöövõtjad vastutavad oma töö eest.
Enne töö vastuvõtmist tasub veenduda, et see on tehtud soovide kohaselt. Kergekäeliselt ei tasu allkirja töö vastuvõtmise kohta anda, sest hiljem on palju raskem tõestada, et ilmnenud vigades on süüdi teenuse müüja.
Tarbijal on õigus kuus kuud peale teenuse ostmist esitada teenuse kvaliteedi kohta pretensioone. Töö kvaliteeti tasub kontrollida kohe peale selle valmimist ja vajadusel tuleb esitada viivitamata pretensioonid.
Töö puudulikul teostamisel on tarbijal õigus nõuda puuduste tasuta kõrvaldamist, teenuse hinna alandamist või teenustöö uuesti valmistamist teenuse osutaja kulul. Kui on tegemist olulise puudusega on tarbijal õigus leping lõpetada ning nõuda kõikide kahjude hüvitamist. Kui teenuse osutaja ei ole nõus tarbija pretensiooniga, peab ta 5 tööpäeva jooksul tellima ekspertiisi, mille tulemused tuleb vormistada kirjaliku aktina ning mille kulud kannab süüdiolev pool.
Vajadusel võib pöörduda ka tarbijakaitseametisse või keerulisemal juhul kohtusse.