Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Eesti automüüjaid ootab ees helge tulevik

Tõnu Tramm 09. november 2001, 00:00

Kui tänavuseks aastaks ennustavad inglased Eestis 13 000 auto suurust läbimüüki, siis aastal 2001 juba 36 000. Ehkki ennustused said valmis vahetult enne septembrikuist terrorirünnakut, kinnitas DRI-WEFA autouuringute grupi direktor Tim Amstrong ajalehele Automotive News Europe, et ennustused on tehtud piisavalt konservatiivsed ja erinevate tagasilöökidega on juba eos arvestatud.

Järgmiseks aastaks ennustatakse Eestile 15 000 auto suurust läbimüüki, mis on suhteliselt optimistlik, kuid kaugelt mitte ebareaalne. Tänavune uute sõiduautode müük peaks jääma 13 000 ja 14 000 auto vahele, ehk isegi pisut rohkem, kui ennustavad inglased. Samas on see arv just selline paljuski tänu Peugeot? tohutule müügiedule käesoleval aastal, mis ei pruugi aga sama tõusvas joones jätkuda tuleval aastal. Peugeot 206 müük on juba hakanud kahanema, esialgu küll uue 307 arvelt. Selge on aga see, et varem või hiljem on oodata Peugeot? müügi langust. Ja ehkki Prantsuse autode populaarsus on tänu Peugeot?le Eestis kasvanud, ei ole näiteks Renault? puhul alust oodata samalaadset tähelendu, kui see oli Peugeot?l. Vähemalt mitte enne, kui läbi Poola Eestisse jõudvate autode tarneprobleemid pole lahendust leidnud. Vaat et enamatki võib oodata Citroenilt, millel jõuab tuleval aastal müügile uus väikeauto C3.

Igatahes on inglased seisukohal, et Eesti on ka edaspidi Balti automüügi lipulaev. Vaatamata sellele, et Lätis ja Leedus on mitu korda rohkem elanikke, ennustatakse ka 10 aasta pärast neile oluliselt väiksemat läbimüüki. Lätis 30 000 ja Leedus 29 000. DRI-DEFA ekspertide arvates hakkab tulevikus kasvama väikeautode osakaal ja seda eeskätt väike-keskautode arvelt. See on ka üsna loogiline, sest oma mahutavuselt ja sõiduomadustelt on uued väikeautod viimastega igati võrreldavad, kuid on samas ökonoomsemad ja odavamad. Eriti suurt müügiedu ennustatakse T?ehhis toodetavale väikeautole ?koda Fabia ja tema erinevatele modifikatsioonidele, mis paraku Eesti turul ei ole veel väga suurt osakaalu omandanud. Kesk- ja Ida-Euroopa autoturu ekspert, T?ehhi päritolu austerlane Peter Homola kinnitas Äripäevale, et ?koda tehas ei ole Eesti ja Läti müüginumbritega teps mitte rahul ning on vastu võtnud põhimõttelise otsuse leida mõlemasse riiki uus edasimüüja. Millal ja kas üldse tehas hakkab oma otsust ellu viima ning kas praegune ?koda maaletooja Eestis AS Helkama Auto suudab säärase otsuse vastuvõtjaid ümber veenda, näitab aeg. Selge on aga see, et autotootjat huvitab eeskätt müüginumber ja positsioon turul. Nähtavasti ei rahulda VW gruppi kuuluvat tehast tõsiasi, et Kesk-Euroopa konkurentsitu turuliider ?koda Fabia on Eesti väikeautode müügis pärast Peugeot 207, Toyota Yarist ja Volkswagen Polot kõigest neljandal kohal.

15 000 sõiduautot järgmisel aastal ei tohiks siinsele uute autode turule olla sugugi käegakatsumatu suurus. See tähendaks ca 12?13 tõusu võrreldes tänavuse aastaga, mis peaks jääma kusagil 13 300?13 500 sõiduauto kanti. Info-Auto majandustegevust planeerides oleme küll prognoosides mõnevõrra konservatiivsemad olnud ning arvestame lähimaks 3?4 aastaks turu tõusu 10 aastas.

36 000 uut sõiduautot 10 aasta pärast ei tundu samuti sugugi utoopiline. Selleks ajaks oleme juba mõnda aega Euroopa Liidus olnud, mis loodetavasti on kaasa toonud ostujõu olulise tõusu.

Millised on autokaubanduse trendid 10 aasta pärast, sõltub paljuski ka sellest, millisteks on kujunenud inimeste transpordivajadused, milline kütus autosid käitab ja kui palju see maksab. Kindlasti on tänasest hoopis olulisem osa kanda väikestel (linna)autodel ja mingi osa autodest liigub elektri jõul.

Kuidas areneb Läti ja Leedu autoturg 10 aasta pärast ning kas Eesti ka siis Balti riikidest suurima autoturuga on, sõltub eelkõige meie lõunanaabrite majanduslikust arengust ning soodsa majanduskeskkonna loomiseks tarvilikest poliitilistest otsustest. Näen siiski pigem seda, et Eestist pea poole suurema rahvaarvuga Lätis müüakse 10 aasta pärast vähemalt sama palju sõiduautosid kui Eestis ning et kaugele maha ei jää ka Leedu uute autode turg. Lähimaks 4?5 aastaks aga jääb Eesti veel kindlasti juhtivaks turuks.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 12:04
Otsi:

Ava täpsem otsing