Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tartu sportauto lööb laineid
Läti riigitelevisiooni populaarne auto- ja liiklussaade Sebra näitas oktoobris läbi kolme saate Tartus valmistatavate tänavasõidu sportautode Estfield saamis- ning arenemislugu. ?Vaatajahuvi oli ülisuur,? tunnistab Sebra autor ja saatejuht Pauls Timrots. ?Tõusetus probleem, kuidas muuta 90ndate aastate algul Lätis vastu võetud seadust, mis keelab ise autosid ehitada.?
Timrotsi kinnitusel tegelevad Läti riikliku maanteeameti spetsialistid praegu dokumentide paketiga, mis sisaldavad omavalmistatud mootorsõidukitele esitatavaid tingimusi ning korda, kuidas sõidukeid kontrollida ja sertifitseerida. Läti ametnikele on eeskujuks Eestis välja töötatud sellealased seadusandlikud aktid.
?Uut korda välja töötavad ametnikud on igal juhul seda meelt, et vana seadus on ajale jalgu jäänud, ning inimestele tuleks lubada tegeleda tehnilise loominguga,? sõnab Timrots ja lisab, et enne autode registreerimise uue korra jõustumist peab selle heaks kiitma veel Läti valitsuskabinet.
Lahtisi sportautosid tootva ASi Võidusõidutehnika juhataja Valter Teppani sõnul kohtus ta Pauls Timrotsiga septembri algul Tallinnas Lasnamäel toimunud Linnaringi võistlusel, kus Võidusõidutehnika esitles esimest kord spetsiaalselt võidusõiduks kohandatud Estfieldi.
Lisaks kokkuleppele teha Tartu autoehitajatest saatesari ostis aastaid autovõidusõiduga tegelenud Timrots endale Võidusõidutehnikast Estfieldi raami ja veermiku. ?Vennaga autot kokku pannes tekib ikka ja jälle küsimusi,? põhjendab Timrots, miks ta ka sellel nädalavahetusel Tartusse Võidusõidutehnika spetsialistide juurde nõu küsima sõidab.
Eesti riikliku autoregistrikeskuse (ARK) tehnoosakonna eksperdi Aivar Hundi sõnul registreerivad nad omavalmistatud ja ümberehitatud mootorsõidukeid, mis vastavad Eesti teede- ja sideministri määrusega kehtestatud nõuetele. Eestis on keelatud kokku panna autosid varuosadest.
?Eestis on praegu üheksa ARKist sõltumatut ekspertiisifirmat, kelle spetsialistide koostatud akte auto vastavuse kohta me aktsepteerime,? räägib Hunt. ?Kõik Estfieldid on saanud meilt ka eraldi tehase tähise, mis lüüakse auto kerele.?
AS Võidusõidutehnika on tänaseks müünud 15 raami ja veermikku, millele autofanaatik ehitab ise või laseb spetsialistidel ehitada lahtise kahekohalise tänavasõidu sportauto Estfield. Täielikult valmis on praegu 12 Estfieldi: kuus Eestis ja kuus Rootsis.
Autod on klientidele maksma läinud 63 000 kroonist kuni 260 000 kroonini. Auto hind sõltub doonorauto hinnast, varuosadest, lisadest ja Võidusõidutehnikast tellitud tööde mahust. Estfield on Inglismaal 50ndatel aastate lõpus projekteeritud roadster?i Lotus Seven prototüüp.
Augustis ostis Valter Teppan endisel Tartu Raadi sõjaväelennuväljal üheksa hoonet, kuhu ta kavatseb üle tuua sportautode tootmise ning käivitada koostöös Inglise ja Rootsi võidusõidukoolidega Tartus võidusõidukool.
Teppani unistus on hakata kunagi vahendama andekamaid kihutajaid Lääne vormeli tippsarjadesse.