Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Hankekuulutus aitab leida remondimehe

Jaanus Pappel 14. november 2001, 00:00

Hankekuulutuse koostamisel on kõige tähtsam silmas pidada, et kuulutuses olev informatsioon oleks piisav tehtavate tööde sisust ja mahust arusaamiseks. Kuulutus peaks sisaldama lühikest tehtavate tööde kirjeldust, kasutatavate materjalide ja mahtude infot, tööde teostamise asukohta (aadressi) ja prognoositavat tööde algusaega.

Lisaks on suuremahuliste hangete puhul kasulik lisada hankekuulutuse juurde ka mahutabelid või täiendavad seletused, mis aitavad muuta hinnapakkumised võrreldavaks. Samuti on sobilik hankekuulutuses tuua ära kõik peamised nõuded, mis esitatakse tööde tegijatele nii kvaliteedi, analoogsete tööde kogemuse ja muude tingimuste suhtes.

Hankekuulutuse avaldamise periood peaks jääma 1 nädalast kuni 4 nädalani, kuid ennekõike sõltub see hanke iseloomust ja mahust.

Hankekuulutuse lõppu lisatavad kontaktandmed peavad kindlasti sisaldama telefoninumbrit või e-posti aadressi, et vajadusel oleks võimalik operatiivselt ühendust võtta ning täiendavat infot saada.

Hea hankekuulutus sisaldab infot, mis võimaldab kuulutuse lugejal kohe otsustada, kas see võiks temale huvi pakkuda. Tähelepanu võitmiseks on soovitav kuulutuse pealkirjas välja tuua hankega seotud peamised tööd. Näiteks võiks korteri remondikuulutuse pealkiri olla ?Korteri remont ? vannitoa plaatimine, uste vahetus, värvimine, tapeetimine?, mis annab lugejale kiire ülevaate tehtavatest töödest ja meelitab kuulutust põhjalikumalt lugema.

  • Mida kuulutuses tuleb vältida? Vältida tuleks hankekuulutuse kirjutamist, mis sisaldab niivõrd vähe infot, et huvilistel tuleb ühendust võtta ning tööde mahtusid ja tingimusi üle küsida. Sellisel puhul võib juhtuda, et tuleb vastata pidevatele telefonikõnedele ja anda lisainfot või hoopis vastupidi, mitte keegi ei tunne sellise hankekuulutuse vastu huvi.

Kui on soov leida tööde tegijaks ehitusfirmat, siis peaks see ka kuulutuses kirjas olema. Sama moodi on mõtet kirja panna soov leida üksikuid töömehi, kes ei ole seotud firmadega ja töötavad füüsilisest isikust ettevõtjatena.

  • Pakkujate valik. Eelvaliku käigus on sobilik välja valida 3?5 potentsiaalset tööde pakkujat. Kui tegemist on ehitusfirmadega, siis hinnapakkumiste küsimiseks on vaja koostada küsimiskiri, mis sisaldab võimalikult täpset ja põhjalikku informatsiooni hanke kohta. Sageli kuuluvad küsimiskirja juurde, kas selle kooseisu või siis lisadena, ka seletuskirjad, projektid, joonised, pakkumistabelid jmt. Pakkumistabelid sisaldavad tehtavate tööde loetelu.

Ehitajad arvutavad mahud, vajadusel ühikhinnad ja vormistavad hinnapakkumised vastavalt küsimiskirjas toodud nõuetele, mis tagab pakkumiste võrreldavuse kõigi tingimuste osas. Olenevalt hanke mahust ja iseloomust kulub hinnapakkumise koostamiseks ehitusfirmal enamasti 1?3 nädalat.

  • Hinnapakkumiste võrdlemine. Võrdlemisel on esmaseks kriteeriumiks vastavus küsimiskirjas toodud nõuetele ja tingimustele.

Üldreegel hinnaerinevuste võrdlemisel on see, et kõige kallim ja odavam jäetakse esimesena kõrvale ja otsitakse turu keskmist hinda. Kuigi enamasti kaldutakse siiski kõige odavama hinna kasuks otsust langetama, on sageli otstarbekas eelnevalt välja selgitada, mille arvelt see odavus tekib ja alles siis lõppotsus teha. Tihti on teistest pakkujatest oluliselt odavama hinna puhul tegemist näiteks ebakvaliteetsete materjalide kasutamisega või hoopis arvutusveaga.

Sarnaselt hinnaga on erinevate pakkumiste võrdlemisel kasulik hinnata ka teisi kriteeriume turu keskmisega. Sellisteks võrreldavateks kriteeriumideks võiks olla näiteks tööde teostamise tähtaeg, tööde arvutuslikud mahud või ühikhinnad.

Sobilik on võrrelda ka firmade kogemusi analoogsete hangetega, samuti firma edukust ja taustainfot võtmeisikute ning kogu firma kohta.

Pärast valiku tegemist on korrektne teavitada kõiki hinnapakkumisi esitanud firmasid. Konkursi võitjaga alustatakse läbirääkimisi lepingu sõlmimiseks, teistele pakkujatele saadetakse teatis (äraütlemiskiri). Korrektne suhtumine konkursil osalenud ettevõtetesse tagab enamasti nende osalemise edaspidistel hankekonkurssidel.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing