Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Mootoririkke mõju nõrgem kui terroriaktil

Tõnis Arnover 15. november 2001, 00:00

New Yorgi lennuõnnetus toimus kõige ebasobivamal ajal ? kui elu oli pärast 11. septembri terroriakti hakanud Ameerikas just normaliseeruma, lennu- ja turismifirmade tulemustes oli märgata esimest paranemist ja börsidel oli tekkinud lootusrikas tõus. Mõistagi on sellises keerulises seisus psühholoogilist kindlust tagasi võita lihtsam, kui tegemist ei oleks uue terroriaktiga, vaid õnnetusega. ?Kui tavalise lennuõnnetuse mõju on suhteliselt lühiajaline, siis terroriakti puhul on see mitu korda pikem,? ütles Deutsche Banki analüütik Susan Donofrio Briti Financial Timesis.

Eksperdid igatahes kinnitavad, et musta kasti lindistuste läbikuulamine ei viita terroriaktile. Kui vahepeal arvati lennuõnnetuses süüdi olevat mootorisse sattunud üht või mitut lindu, siis nüüd kalduvad eksperdid pidama õnnetuse põhjuseks mootori tehnilist riket, mille viitavat pilootide vestlus, kus mainitakse kolinat vahetult enne katastroofi.

Kahe õnnetuse vahel vähenes lennukireisijate arv mullu sama ajaga võrreldes 25. Uus terroriakt oleks põhjustanud paanika, nüüd seda õnneks ei juhtunud. USA lennujaamades pärast 11. septembrit rakendatud turvaabinõud olid jõudnud juba teatud mõju avaldada, septembriga võrreldes kasvas reisijate arv oktoobris 35.

Nüüd lükkub usalduse taastumine jälle mõne kuu võrra edasi. Sellele vaatamata analüütikud USA lennufirmadele pankrottiminekut ei ennusta, sest isegi kõige suuremate katsumustega American Airlines, mis kahe kuuga on kaotanud kolm lennukit, on seni rahaliselt tugeval järjel.

Vahetult enne uut lennuõnnetust suurele rahvusvahelisele Londoni turismimessile saabunud USA tuntud turismifirmade juhid olid tuleva aasta suhtes mõõdukalt optimistlikud. USA turismiliidu president William Norman kinnitas, et algne ?okk on möödas ja alustatakse heitlust klientide usalduse tagasivõitmise nimel, muu hulgas pannakse käima 350 miljonit krooni maksev reklaamikampaania.

Põhiküsimuseks jääb aga ikkagi see, kas uus lennuõnnetus pikendab USA majanduse toibumist ja suudab lämmatada börsidel kahe kuuga tekkinud tõusu. Mõistagi oli börsidel esmaspäeval esimeseks reageeringuks langus, kusjuures enim odavnesid lennufirmade ja hotelligruppide aktsiad. Aga langus jäi väga lühiajaliseks, eriti kui selgus, et tegemist ei ole tõenäoliselt terroriaktiga. Kui teisipäeval tuli veel teateid sõjalisest edust Afganistanis, kerkisid Wall Streetil teisipäeval peamised indeksid taas 2?2,8.

USA analüüsifirma Value Line näiteks on jõudnud järeldusele, et USA börs on praegu 20 allahinnatud, ja ennustab selle tõusu tuleval aastal 36. Firma hinnangul pakub see praegu parimaid ostuvõimalusi viimase 30 aasta jooksul. Ka teised analüütikud rõhutavad, et üldiselt on börsi tõus seotud turu ettevaatamisvõimega, mis tähendab, et loodetakse konjunktuuri ja tulemuste paranemist alates tuleva aasta keskpaigast.

Seni USA suurfirmade tulemuste halvenemine jätkub. Dow Jonesi andmeil kahanes 1700 suurima firma kasum kolmandas kvartalis 72, mis on suurim langus pärast II maailmasõda. Midagi paremat ei loodeta ka neljandast kvartalist.

Seega jääb üle oodata, millal intresside alandamine mõju hakkab avaldama. USA keskpank on neid langetanud kümme korda järjest 2 protsendile. Seni pole firmad ja eraisikud varasemate buumiaegsete võlgade tõttu uutest laenudest ja investeeringutest veel huvitatud.

Parem pole olukord ka Euroopas, kus keskpank on intresside alandamisel järginud USA eeskuju. Ehkki sealgi on börsid keeranud tõusule, on kõik juhtivad majandusprognooside tegijad langetanud eurotsooni tuleva aasta majanduskasvu ennustuse vahemikku 0,6?1,6. Enamik neist usub, et USAs rakendatud abinõud viivad tuleval aastal Ameerika majanduse tõusuteele ja et selle kiiluvees saab Euroopa majandus hoo sisse.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 12:05
Otsi:

Ava täpsem otsing