Taiji toob meelerahu ja pikka iga

Eva Tammelo 23. november 2001, 00:00

Taiji ehk inglise keeles tai-chi tähendab tõlkes universumit, kõiksust. See nimetus tähistab loodusseadustega kooskõlas olevat võitluskunsti. Vana-Hiinas oli see tunnetuslik-religioosne õpetus kosmosega ühenduse saamiseks.

Usuti, et taiji-harjutused tasakaalustavad inimeses yin-yang?i energiat. Taiji eesmärk on energiakanalite puhastamine ja korrastamine, jõu kogumine ning vaimne kirgastus.

Oluline osa taiji?s on vastase ?kuulamisel? ja tunnetamisel. Seepärast on taiji?d kui võitluskunsti võrreldud vatti mähitud raudkangiga.

Samu harjutusi saab sooritada pehmelt ja sujuvalt või jõuliselt ning hoogsalt: saladus peitub chi ehk eluenergia õiges juhtimises ja väljastamises. Koos nõel- ja põletusravi, massaa?i ning fütoteraapiaga on taiji harjutuste süsteem hiina meditsiini oluline koostisosa.

Pika ajaloo jooksul on taiji?d arendatud paljudes erinevates koolkondades ja suundades. Mitmeid neist on hoitud kiivalt saladuses. Näiteks michuan?i võitlusviis, mida ka Eestis õppida saab, on Yangi koolkonna salaõpetus, mis muutus laiemalt kättesaadavaks alles 30 aastat tagasi.

Tänapäeval hinnatakse taiji?d eelkõige haigestumist ennetavate ning tervist parandavate harjutuste poolest ning enesekaitseõpetusena. Tavalisest võimlemisest erineb taiji selle poolest, et harjutusi sooritades on kogu tähelepanu neile suunatud. Tugev keskendatus vabastab meele kõrvalisest. Seepärast on taiji?d nimetatud ka aktiivseks meditatsiooniks.

Taiji õpetuse kohaselt on inimene mitmekihiline ja koosneb füüsilisest kehast, chi?st ehk energiast, ja shen?ist ehk vaimust või meelest. Kõrgematele tasanditele jõudmine nõuab harrastajalt pikka tööd ja kannatlikkust, sest algaja ja edasijõudnu keskenduvad ning lõdvestuvad erinevalt.

Lihtsamate taiji-harjutuste ülesanne on teha keha vabaks ja anda toonust. Seejärel võib liikuda sisemise puhastuse ja terviseparanduse juurde chi ehk eluenergia tasandil.

Kõrgeimatel tasanditel annab taiji vaimuerksust. Selge meel ja pikk eluiga ongi taiji eesmärk.

Taiji-harjutused mõjuvad soodsalt kogu organismile, sest korralikult ringlev energia tugevdab immuunsüsteemi. Lisaks üldise toonuse tõstmisele mõjub see soodsalt hingamiselundeile, tugevdab südame-veresoonkonda, tasakaalustab vererõhku, väldib infarkti ja insulti ning annab liigestele liikuvust.

Samuti parandab taiji naha väljanägemist ja aitab seda noorena säilida, annab sügavama une, rohkem energiat ja jõudu ning lisab mõtetele tasakaalukust.

Taiji baasharjutused ei ole keerulised ning neid sooritades ei saa endale viga teha. Algteadmised omandatud, saab treeningut edukalt läbi viia ka üksinda.

Taiji esimesi astmeid võivad teha väga erinevas eas ning sportliku ettevalmistuseta inimesed lastest kuni raukadeni. Takistuseks on vaid keskendumist takistavad seisundid või olukorrad. Purjus peaga või väga halvas tujus taiji?d teha ei saa.

Taiji?ga soovitatakse tegeleda paar korda nädalas. Kergeks lõdvestuseks piisab aga ka 30 minutist päevas.

Taiji harrastamiseks pole vaja eririietust ega -vahendeid. Piisab tavalistest lahedatest riietest, jalas võib kanda sokke või jätta need paljaks.

Erinevalt teistest treeningutest pärast taiji-tundi du?i alla ei tormata, sest hiinlaste uskumuse järgi peseb vesi chi maha. Pesemiseks pole ka vajadust, sest enamasti taiji-treening higiseks ei aja.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:12
Otsi:

Ava täpsem otsing