Pühapäev 26. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Soome laevaehitusfirmad said hingetõmbeaega

Sirje Rank 30. november 2001, 00:00

?Uudis on igal juhul positiivne,? ütles ajalehele Helsingin Sanomat Soome suurima laevaehitusfirma Masa-Yards juht Jorma Eloranta. ?Raskes seisus Norra emafirma on leidnud lõpuks mudeli finantseerimise kindlustamiseks ning omandisuhete selgitamiseks.?

Kvaerner nõustus sel nädalal pärast aastaid vastupunnimist ühinema Norra suurärimehele Kjell Inge R¸kkele kuuluva kontserniga Aker Maritime. See päästab firma pankrotist ja tähendab eelkõige põhitegevuse ehk kahe firma nafta- ja gaasidivisjonide ühendamist. Ülejäänud tegevusalade, sealhulgas laevaehituse saatus selgub juhtkonnavahetuse järel.

Soomes spekuleeritakse võimalusega, et laevatehased lähevad liitmisele.

?Me ei plaani laevaehitustehaseid ära müüa, seda võin kohe öelda,? ütles R¸kke sel nädalal Soome MTV3 majandusuudistele. Küll aga kaalutakse Finnyardsi ja Masa tehaste ühendamist. ?Kindlasti kaalume seda, kuid otsus sõltub Kvaerneri uuest juhatusest ja omanikest,? ütles R¸kke.

?Masa Yards jääb praegu siiski vana Kvaerneri alla. Me ei ole veel arutanud Masa Yardsi võimalikku ühendamist oma tegevusega,? ütles Kauppalehtile Akeri kontsernis laevaehitust juhtiv Jon Lund. ?Esialgu jätkub kõik vanaviisi.?

Akerile kuulub Soomes Finnyardsi tehas Raumas, Kvaernerile Masa Yardsi laevaehitustehased Helsingis ja Turus. Kokku on Akeril neli ja Kvaerneril kolm laevaehitustehast.

Ebamäärasus omanike poolel on raskendanud Masa Yardsil uute tellimuste hankimist ning pärssinud rahastamist, ehkki firma majandusseis on tänavu paranenud.

Kauppalehti hinnangul looks Masa ja Finnyardsi ühendamine sisendite ja allhangete ostmiseks paremad tingimused, hõlbustaks tööjaotust ning lihtsustaks uute turgude leidmist. Samas ei annaks ühendamine olulist kokkuhoiuefekti, sest valmistatakse eri tüüpi aluseid ning tegevused oluliselt ei kattu.

See ei peaks kaasa tooma ka suuri koondamisi. Soome ametiühingute keskorganisatsiooni SAK asejuhi Matti Viialainen meelest ei kindlusta tehing aga ei Masa Yardsi jalgealust ega uusi tellimusi. ?Saime vaid hingetõmbeaega, sisuliselt ei muutunud midagi. Masa Yardsil tuleb tõenäoliselt siiski leida usaldusväärsem omanik,? ütles Viialainen Kauppalehtile.

Viialainen loodab valitsuse toele, puhuks kui Masa Yardsi ning selle allhankijate 30 000 töökohta ohtu satuvad.

Kolmapäeval Akeri ja Kvaerneri vahel saavutatud kokkuleppe järgi müüb Aker Kvaerneri aktsiate vastu oma nafta- ja gaasidivisjoni, tõstes osaluse Kvaerneris 25 protsendilt 50 protsendile. Ka näeb tehing ette uute aktsiate emiteerimise kokku 3,5 mld Norra krooni väärtuses ning võlgade restruktureerimise 10 aasta peale.

Kvaerneri suurimad laenuandjad Den Norske Bank ja Nordea on plaaniga nõustunud.

Kvaerneri rahaprobleemid, mis tekkisid liiga kiirest laienemisest, jõudsid haripunkti septembris, mil pangad keeldusid uusi laene andmast. Kriisist otsiti väljapääsu Vene naftakompanii Jukos rahaga, kes ostis 22 Kvaerneri aktsiatest, kuid tõi vaid ajutist leevendust. R¸kke kasvatas samal ajal börsilt odavalt aktsiaid kokku ostes osaluse 25 protsendile, omandades Kvaerneris blokeeriva enamuse. Nii tuli Kvaerneril R¸kke ettepanek vastu võtta.

43aastast R¸kket teatakse Norras end ise üles töötanud miljardärina, kelle rikkus pärineb edukast kalaärist USAs. Lai joon ja agressiivne äristiil pole talle aga konservatiivses Norras populaarsust toonud. Kardetakse, et Kvaernerit üle võttes lõpeb 148 aastat vana firma ajalugu osakaupa mahamüümisega.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 12:08
Otsi:

Ava täpsem otsing