Teisipäev 6. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Euroraudtee võtab selgemaid piire

Sirje Niitra 04. detsember 2001, 00:00

?Meie transpordi- ja transiidipoliitika ajajad näevad seniajani ainult idatransiiti, pidades Eesti raudteed sisuliselt Vene Oktoobriraudtee pikenduseks, ometi võib põhja-lõunasuunaline raudteeühendus anda sellised transiidivood, mis mingil juhul idatransiidile alla ei jää,? selgitas Euroraili juhatuse liige Ago Vilo.

Euroraili idee soomlastest algatajad kaasasid Vilo omal ajal geotehnika asjatundjana projekti, mis pidi päädima tunneli ehitamisega Eesti-Soome vahele. ?Mulle oli algusest peale selge, et küsimus ei ole geotehnikas ega tunnelis, vaid kogu meie transpordipoliitika muutmises,? rääkis Vilo.

Raudteeühenduseks Euroopa põhja- ja lõunaosa vahel on Vilo sõnul mitu varianti. Põhipunktid, mida see peaks läbima, on Tallinn-Pärnu-Mõisaküla-Saulkrasti-Riia-Kaunas. Teine variant on minna lõuna poole Tartu ja Valga kaudu. Järgmine samm oleks püsiva ja suure läbilaskevõimega raudtee-praamiühenduse loomine kauba vedamiseks siit Soome ja vastupidi. Vilo sõnul on ülesanne sellevõrra kergem, et Eestil on laiarööpmelise raudtee ühendus Poolasse, Slovakkiasse ja varsti sealt edasi ka T?ehhi juba olemas.

Reisijad saab üle lahe tuua kiirlaevadega, kui sõiduplaanid kooskõlla viia. Tunneli rajamine on juba kaugem muusika, kuid Vilo hinnangul sugugi mitte võimatu ülesanne.

Ehituseks kuluks ligikaudu 10 miljardit Soome marka kümne aasta peale ja rahastajaks võiks olla rahvusvaheline konsortsium. Projekti juhi Martti Asunmaa hinnangul on see Soome allmaaehituse ühe aasta maht. Raha tuleks tagasi tunnelimaksust.

Edelaraudtee juhatuse esimees Henn Ruubel hindas idee heaks, sest see kujutaks alternatiivi praegusele kauba liikumisele Soomest Euroopasse Rootsi ja Taani kaudu. Edelaraudtee omanikud on huvitatud, et liiklus läbi Eesti hakkaks sel juhul kulgema mööda nende infrastruktuuri ehk Pärnu-Mõisaküla kaudu. Selles osas konkureerib firma Eesti Raudteega, mille kasutuses on Tartu-Valga raudteeharu.

Ruubeli sõnul on nad valmis oma võimaluste piires investeerima. Risk on tema hinnangul seotud eelkõige kaubavoogude saamisega. Edelaraudtee juhi sõnul peavad asja otsustama kolme Balti riigi vastavad ministeeriumid ühiselt ja taotlema siis euroraudtee realiseerimiseks raha Euroopa Liidust.

Uuest transpordikoridorist on enda sõnul huvitatud ka praegu põhiliselt Venemaa raudteed kasutava ekspedeerimisfirma Intopex peadirektor Nikoli Jaku?kin. Tema hinnangul leiaks see kasutamist eelkõige väiksemate kaubakoguste toimetamisel ja kujutaks endast konkurenti praegu laevadega kulgevatele konteinervedudele.

Jaku?kini sõnul saaks euroraudtee võimalikuks kolme Balti riigi koostöös ja selle eelduseks oleks ettevõtjasõbralike tariifide kehtestamine. Eelnevalt tuleks ka turgu uurida, lisas ta.

Nädalapäevad tagasi Tallinnas toimunud Euroraili juhtide kohtumisel siinsete raudteespetsialistidega lepiti kokku pöörduda kirjaga Eesti, Läti ja Leedu transpordiministrite poole. Eesti pool asub otsima operaatorit, kes võtaks enda peale Soome kaupade vahendamise läbi Balti riikide Euroopasse. Soomes on asjast huvitatud ettevõtjad Vilo väitel olemas ja neile on vaja siit partner leida.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 12:08
Otsi:

Ava täpsem otsing