Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reklaam kaob ETVst kava kohaselt juulis
Eile riigikogu kultuurikomisjoni istungil osalenud kultuuriministeeriumi kantsler Margus Allikmaa ütles, et arutelu täpse teksti üle jäi tegelikult pooleli. Õhtul koguneb ringhäälingute liit ning täna kella kolmeks päeval peab kultuurikomisjonil seadusemuudatuse täpne tekst valmis olema, et see siis riigikogule esitada.
Allikmaa sõnul on eelnõu menetlemise praegune stsenaarium kavandatud nii, et ringhäälinguseaduse muutmise seaduse eelnõu antakse riigikogule teiseks lugemiseks, mis seejärel nädalaks ajaks katkestatakse. Selle aja sees on Kanal 2 ja TV3 lubanud anda kirjaliku nõusoleku, mille kohaselt nad vabatahtlikult loobuvad alates järgmise aasta 1. juulist oma praegusest ringhäälinguloast ning kinnitavad nõusolekut hakata alates samast kuupäevast tasuma nn ressursi kasutamise tasu.
Nii Kanal 2 kui ka TV3 puhul on see maks 15 miljonit krooni aastas, mis jaotatakse nelja kvartali vahel võrdseteks osadeks. Seega peavad Eesti eratelekanalid alates järgmise aasta 1. juulist maksma 3,75 miljonit krooni kvartalis. Vastutasuks loobub Eesti Televisioon reklaami näitamisest.
Margus Allikmaa märkis, et seadusemuudatusega fikseeritakse nii reklaami väljaviimine avalik-õiguslikust televisioonist kui ka nn sponsorluse lõpetamine. Kultuuriministeeriumi kantsleri sõnul on just sponsorluse lõpetamise sõnastamine eelnõus enim probleeme tekitanud, sest Euroopa Ringhäälingute Liidu (EBU) kaudu ülekantavad rahvusvahelised spordivõistlused on nii või teisiti otsapidi sponsorlusega seotud.
Allikmaa tõdes, et eelnõu lõplik sõnastus sätestab ilmselt nõude, mille kohaselt ETV ei tohi siseneda Eesti kohalikule reklaamiturule.
Vaidluse all on veel ka reklaami väljaviimine avalik-õiguslikust Eesti Raadiost. Praeguse kava kohaselt leiab see aset alles alates 2005. aastast.
Kanal 2 juhatuse esimees Urmas Oru sõnas, et kavandatav reklaami väljaviimine avalik-õiguslikust Eesti Televisioonist korrastab telereklaamiturgu. ?Praegu oleme ETVga võrreldes ebavõrdses seisus. Kui meie elame üksnes reklaamirahast, siis ETV saab reklaamimüügi kõrvalt põhiosa rahast riigieelarvest,? tõdes ta.
Oru nentis, et ringhäälinguseaduse muutmise protsessi on olnud tihedalt kaasatud ka erakanalid ning et Kanal 2 on kavandatavate muudatustega üldjoontes nõus.
Kanal 2 juht ütles, et ETV praegune reklaamimaht on kusagil 30?35 miljonit krooni aastas, ehkki ETV enda esindajad on oma reklaamimahtu väga erinevalt hinnanud. Küsimusele, kas ta pärast reklaami väljaviimist Eesti Televisioonist loodab selle summa jaotumist kahe erakanali vahel, vastas Oru, et nende reklaamimaht kasvab kindlasti, kuid selle konkreetset suurust on raske ette ennustada.
Eesti Televisioon on ka varem, aastail 1998-1999 reklaami näitamisest loobunud, kuid katkestas siis eratelekanalitega sõlmitud kokkuleppe. Kanal 2 nõudis tookord Eesti Televisioonilt ettemaksuna tasutud 2,6 miljonit krooni tagasi ning oli sunnitud selle kättesaamiseks kohtu poole pöörduma.