Uued autod taas vastu seina puruks

Tõnu Tramm 07. detsember 2001, 00:00

Möödunud nädalal esitletud tulemustest osutus üheks turvalisemaks autoks uus Honda Stream, mis lisaks kokkupõrketestile saavutatud neljale tärnile oli kõige ohutum ka jalakäijale otsasõidu korral. Kokkupõrketestis saavutas Stream 4 tärni viiest, jalakäijale otsasõidul 3 tärni neljast. Stream oli piisavalt turvaline ka otsekokkupõrkes ning küljelt otsasõidu korral, viie tärnini ei küündinud sedapuhku ükski auto ning kuni tänaseni on au kanda viit tärni vaid Renault Laguna II.

Laupkokkupõrkes said neli tärni lisaks Honda Streamile ka BMW kolmas seeria, Citro?n C5, Ford Mondeo, Shkoda Octavia, Volvo S60 ning Peugeot 307. BMW oli üpisut ohtlikum jalakäijaile, milles anti talle neljast võimalikust vaid üks tärn (ülejäänud said siin kaks tärni). Juhil on BMWs olles oht vigastada rinda ja jalga, külgkokkupõrkes aga kõhupiirkonda, kuna turvapadi ei suutnud õigeaegselt avaneda. Citro?ni puudustena märgiti ära esimeses katses avanenud juhiuks, mis korduskatses jäi siiski pidama teise astmesse. Ford Mondeo puhul märgiti ära veidi ebaühtlast kerestruktuuri, mistõttu juhi pea ja rind võivad saada roolilt löögi. ?koda puhul võivad juhile ja kaassõitjale saada ohtlikuks löögid rindkere ning jalgade piirkonda, sama võis juhtuda ka Volvo S60ga. Häid tulemusi näitas ka Peugeot 307 just külgekokkupõrke korral.

Pisut kesisemate tulemustega väljusid testilaborist Korea päritolu Hyundai Elantra, mis ei esinenud päris hästi üheski testis, kuna urvavööd ja padjad ei kaitse sõitjaid piisavalt, samuti on sõitjate jalgade vigastamise oht suur. Uutest mudelitest sai ka Itaalia päritolu Alfa Romeo 147 suhteliselt nõrga tulemuse ? kolm tähte.

Teist korda testitud Peugeot 406 sai 1997. aasta kahetränise tulemuse asemel kolm, sama palju tärne sai ka oma turvalisust tõstnud Opel Vectra, mille praegune mudel poole aasta pärast hingusele läheb. Kesiseks jäi ka tosina testiauto viimane eksemplar: Rover 25, kuid Eesti autoomanikele ei ole sellest sooja ega külma, sest seda autot meil ei müüda.

EuroNCAPi laborites katsetatakse sõitjate võimalikke vigastusi, kui sõita kiirusega 64 km/h poole auto ulatuses vastu betoonplokki. Samuti lastakse vastu auto külge teist autot meenutav seade kiirusega 50 km/h, sõidetakse 40 km/h vastu posti ning vaadatakse, mis juhtub jalakäijaga, kui sellele 40 km/h otsa sõita. EuroNCAPi koduleheküljel aadressil www.euroncap.com võib leida ka detailsemad protsendid iga katse puhul ja ülevaate varasematest testidest

Võrdluseks, kui turvalised on vene autotööstuse massisõidukid, otsustasid Venemaa ajakirja Avtorevüü ajakirjanikud viia läbi EuroNCAPi tingimustele vastava crash-testi. Vastu seina saadetud Lada 2107 ei saanud ühtegi tärni. IZ 2126 ning meilgi tuntud Moskvitsh 2141, olid temaga võrreldes autod, mis andsid sõitjatele vähemalt elulootust.

Meilgi massiliselt tänavaid ilmestavate vanade Ladade olematu turvalisus jahmatas ka Venemaa autoajakirjanikke. Idapiiri taga üks müüduimaid autosid, Lada 2107, on kokkupõrkes sedavõrd ohtlik, et EuroNCAPi tingimustest lähtuvalt ei väärinud ta mitte ühtegi punkti. Auto kägardus sedavõrd palju, et nii juhil kui kaassõitjal oleks üsna tõenäoline oht saada eluohtlikult kannatada. Ja seda kõike vaid 64 km/h kiiruse juures ja uhiuue autoga. Kui sama auto küljekarpidest veel roosteuss läbi jalutab, on surm üsnagi tõenäoline. Sestap pole imestada, miks selliseid autosid enam meil müüa ei lubata. Märksa turvalisemad on Moskvit?i nime all tuntud 2141 ja IZ 2126, millest viimane meie teedele õnneks ei jõudnudki. Nemad teenisid koguni kaks tärni, mis tõsi küll, Euro tingimuste osas oleks olnud äärmiselt ohtlikud autod.

Mis aga Ladadesse puutub, siis avastasid Autorevüü ajakirjanikud, et väidetavalt juba aastaid ustesse paigutatavaid turvatalasid siseturule müüdavatel null-seitsmetel ei olegi. ÄP

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 12:09
Otsi:

Ava täpsem otsing