Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tööjõu vaba liikumise nõudest ei tohi taganeda

    Äripäev tunnustab Eesti euroläbirääkijate tegevust isikute vaba liikumise peatüki sulgemiseks peetavatel kõnelustel. Eesti pool nõuab Euroopa Liidult tööjõuturu avamist kohe pärast Eesti astumist euroliitu. ELi soov kehtestada Eestile inimeste liikumise osas piirangud on ka üks põhjus, miks toimetus praegu Eesti liitumist ei toeta.
    Eesti läbirääkijate jäikus on aeglustanud eurokõnelusi. Mitmed ELi liikmesriigid eesotsas Saksamaaga soovivad jätta uute liikmesriikide kodanikele tööturu mitmeks aastaks suletuks. Selline nõudmine on diskrimineeriv, sest inimeste vaba liikumine on ELi üks tähtsamaid põhimõtteid.
    Osa Eesti poliitikuid on avaldanud arvamust, et ELi poolt Eestile tööjõu liikumises seatavad piirangud tulevad meile tegelikult kasuks. See väldib kvalifitseeritud tööjõu äravoolu läände.
    Kui Eesti kodanikel avaneks võimalus asuda tööle mõnda teise liikmesriiki, siis tähendab see seda, et ettevõtjad peavad suurendama tööjõukulusid, et heade spetsialistide lahkumist takistada. Tõstes töötajate palka, väheneb aga Eesti ettevõtete konkurentsivõime ja lõpptulemusena meie majandusedu kannatab.
    Eespool toodud argumentatsioon meenutab mitu aastat tagasi kaitsetollide üle peetud debatte. Kaitsetollidega Eesti turu sulgemise vajadust põhjendati samuti meie ettevõtjate raske olukorraga.
    Tegelikult on Eesti turu avatus mõjunud ettevõtluse arengule positiivselt. Majandus ja ettevõtjad on muutunud efektiivsemaks ja on välisturul konkurentsivõimelisemad kui protektsionistlikumat majanduspoliitikat ajanud lõunanaabrid. Seda näitab ka Eesti kaubavahetusstatistika. Tööjõuturu avamine suurendab seal konkurentsi. See ei ole meie majandusele lõppkokkuvõttes halb, sest aitab kiiremini tõsta elatustaset, kuna ettevõtted peavad orienteeruma kõrgema lisandväärtusega toodete tootmisele.
    Massilist tööjõu lahkumist Eestist ei toimu. Ka varem on ELi laienemisel kardetud odava tööjõu sissevoolu. Tegelikult ei ole need kartused kunagipõhjendatuks osutunud. Tööjõu liikumisele seab piirid keel ja kultuur. Näiteks USAs vahetab igal aastal tööotsinguil elukohta 17 tööjõust, Euroopa Liidus aga ainult 1,7 ja seda vaatamata tõigale, et ELis on tööpuudus kõrgem (vt Raivo Vetik ?Eesti inimareng võrdluses Euroopaga? EPL 08.12.2000).
    Euroopa tööturul ei ole eestlastel kerge konkureerida kõrgepalgalistele ametikohtadele. Kuhugi ei kao keele- ja kutseoskusnõuded, elamiskulud Euroopas on suuremad. Euroopa Komisjoni tellitud analüüs näitas, et laienemise järel siirdub Lääne-Euroopasse kokku vaid 335 000 idaeurooplast ja iga aastaga on läände tööle soovijate hulk vähenenud.
    Eesti peab jääma tööturu avamise suhtes senisele seisukohale ehk nõudma piiranguteta ligipääsu. Eurokõneluste tegeliku aeglustumise põhjus on Euroopa Liidu sisevastuoludes. EL pole suuteline kiiret laienemisprotsessi läbi viima, seetõttu ei aitaks olulistes küsimustes järeleandmiste tegemine ELiga ühinemist oluliselt kiirendada.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.