Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Katkine süütejuhe võib auto maha põletada
Külma ja niiske ilmaga tulevad ilmsiks automootori süütesüsteemi rikked. Tõrked automootori käivitumisel või ebakorrapärane töörütm on tihtipeale tingitud katkistest süütejuhtmetest, mille väiksemadki vead võimenduvad just sügisel ja talvel.
Soovitav on süütejuhtmeid vähemalt 2?3 korda aastas visuaalselt kontrollida. Efektiivsem moodus on õhtuhämaruses avada mootori tühikäigul auto kapott ja kui kapoti all süütejuhtmete piirkonnas on näha ?ilutulestikku? (elektrisähvatusi), tuleb kindlasti järgmine investeering teha uutesse süütejuhtmetesse. Tavaliselt on elektrisähvatuste nägemisel süütejuhtmete vigastused juba nii tõsised, et esineb ka tuntavaid mootori töörütmi häireid. Halvimal korral süttib kapotialune leekidesse ja korraliku tulekustuti puudumisel põleb maha kogu auto. Esmased vead on märgatavad silmaga: süütejuhtme isolatsioonipinnal on näha väliseid kahjustusi ehk väikeseid sisselõikeid, hõõrdunud kohti, mõrasid. Sellised kahjustused nõrgendavad süütejuhtme isolatsiooni, mille tõttu võib toimuda süütepinge läbilöök muudele elektrit juhtivatele osadele. Liiga nõrk süütevool ja pinge tekitavad mitmeid probleeme: mootor ei käivitu või käivitub halvasti, tekivad süütehäired, kütusesegu ei sütti õigel ajal, põlemata kütusesegu tungib katalüsaatorisse, kahjustab seda, suureneb kütusekulu. Lisaks veel muudki hädad ? auto näidikupaneelile võivad tekkida valed näidud, autoraadio hakkab elektriliste impulsside edastamise tõttu ragisema, samuti võivad tekkida ülekandevead pardaelektroonikas.
Oluline on süütejuhtmete väljavahetamise käigus jälgida, et sinna saaksid just selle autole sobilikud juhtmed. Teist tüüpi süütejuhe, mille kasutamist ei ole tehas heaks kiitnud ja mida ei kasuta autotootja, võib samuti põhjustada erinevaid tõrkeid. Juhtmeid on meie poodides saadaval väga erinevaid. Näiteks ainuüksi Saksa firma Bremi Auto-Elektrik valmistab kolme eri tüüpi süütejuhtmeid: vasksüdamikuga, klaaskiust südamikuga ja ferromagneetilise südamikuga. Need kõik vastavad autotootjate nõuetele, st täpselt vastavalt margile õiget tüüpi, õige pikkuse ja diameetriga. Samuti valmistab Bremi ka paljude automarkide originaalsüütejuhtmeid. Näiteks Fordile on tehase poolt ette nähtud 8 mm läbimõõduga süütejuhe, mida järgib ka Bremi valmistajatehas.
Süütejuhtmete vahetamisel ja kontrollimisel ei tohi süütejuhet lahti tõmmata juhtmest endast, vaid juhtme otstesse kinnitatud küünlapiipudest nii, et juhtme ja piibu ühenduskontakt ei puruneks. Süütejuhtmete ühenduskontaktid peavad tihedalt haakuma süüteküünalde kontaktmutritega, jagaja kaane ja süütepooli ühenduskontaktidega. Kui ühenduskontaktid ei haaku asjatundmatu paigaldamise tõttu, tekib sädelemine, mis kahjustab süüteküünla või jagaja kaane pistiku isolatsiooni. Nii võib toimuda süütepinge läbilöök muudele elektrit juhtivatele osadele ja tekivad eelpool kirjeldatud vead ning jagaja kokkusulamine (vt juuresolevat fotot) on üsnagi tõenäoline lõpplahendus.
Autor: Marve Millend