Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maailma sadamates siravad Eesti firma ohutustuled
Infoturbe-, info- ja navigatsioonisüsteemide arendamisega tegeleva Cybernetica peamised ekspordiartiklid on valgusdioodidel põhinevad signaliseerimistuled. Peale kraanatulede valmistab Cybernetica poide ja kaldamärkide külge paigaldatavaid navigatsioonitulesid ning peamiselt Rootsi lennundusturule mitmesuguste mastide otsa paigaldatavaid lennuohutustulesid. Eestis ja lähisvälismaal kasutatavate ilmastikukindlate merenavigatsioonitulede konstruktsioon on kaitstud ka kasuliku mudeliga.
Kraanatulede turule jõudis Cybernetica tänu koostööle Inglismaa ühe suurema konteinerkraanade tootjaga NatSteel Engineering.
?Tänapäeval teistmoodi ei õnnestugi oma tootega väheste pingutustega maailmaturule pääseda,? põhjendab Cybernetica navigatsioonisüsteemide osakonna juhataja Aivar Usk koostööd maailma ühe tuntuma kraanatootjaga. ?Koostööpartner paneb oma kraanade külge meie kraanafoorid, mis on niimoodi jõudnud paljudesse maailma suurematesse kaubasadamatesse.?
Uski kinnitusel annavad nad oma tuledele kaheaastase garantii, kuid tegelikult töötavad valgusdioodidel põhinevad tuled tõrgeteta oluliselt kauem. ?Suure kaubasadama operaator peab olema kindel, et kraanade ohutustuled ei põle läbi,? räägib Usk. ?Konteinerkraana ohutustuledes ühe pirni väljavahetamine võtab aega paar tundi ning lossimise katkestamine läheb sadamaoperaatorile väga kalliks maksma.? Sadamakraanade küljes kasutatavad ohutustuled on sisuliselt valgusfoorid, mis näitavad kraanajuhile ning sadamatöölistele, millal võib kraana läheduses viibida ja millal mitte.
Uski sõnul hakkasid nad valgusdioodpõhiste signalisatsioonituledega tegelema 90ndate aastate teisel poolel. ?Kõik sai alguse merenavigatsioonisüsteemidest,? meenutab Usk. Cybernetica keskendus olemasolevate majakate juhtsüsteemide ja automaatika edasiarendamisele. Õige pea veenduti aga, et merenduses kasutatavad signaliseerimislahendused nõuavad väga palju elektrienergiat ning et elektripirnid pole ilmastikukindlad ning põlevad kuuma ja külma vaheldudes ruttu läbi.
?Õnneks oldi maailmas jõutud valgusdioodidega juba nii kaugele, et need olid piisavalt võimsad ning ka hind üha langes,? põhjendas Usk oma toodetes valgusdioodidele keskendumist.
Cyberneticas valmivad lennuohutustuled jõuavad peamiselt Rootsi tänu Cybernetica navigatsioonisüsteemide osakonna endise juhataja, praeguse Tallinna Tehnikaülikooli elektroonikaprofessori Mart Mini sidemetele Rootsi lennundusspetsialistidega. Minile kuuluv OÜ Baltic Traffic eksportis eelmisel aastal mastide, korstnate ja teiste kõrgemate objektide külge paigaldatavaid ohutustulesid ligi paari miljoni krooni eest.
?Teeme jõupingutusi, et meie mastituled jõuaksid ka teistesse Põhjamaadesse,? räägib Min. ?Samas töötame koos rootslastega selles suunas, et pakkuda uusi lahendusi ka lennuväljade maandumisradade tulede osas.?