Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Transport annab teistele ärialadele silmad ette
Eile statistikaameti avaldatud mulluse III kvartali majandustegevuse ülevaatest selgus, et ettevõtete realiseerimise netokäive suurenes 2002. aasta III kvartaliga võrreldes keskmiselt 10%. Konkurentsivõimet ja efektiivsust surub aga maha kiire palgatõus, mis jäi ettevõtetes samasse suurusjärku müügikasvuga.
Kõige paremini läks logistikal ehk statistikaameti käsitluses veondus-, laondus- ja sideettevõtetel. Selle sektori ettevõtete käive kasvas tervelt 23%, seevastu palgad 10,5%. See on pea pöördvõrdeline näiteks puidutöötlusega, kus aastane palgakasv küünib 17%ni ja käibe kasv jääb alla 5%.
Transpordisektorit peetakse ka üheks enam tõusvaks majandusvaldkonnaks pärast Eesti astumist Euroopa Liitu.
Samuti eile avaldatud ettevõtete investeeringuandmete kohaselt juhib transpordi- ja sidesektor koos energeetikaga konkurentsitult teiste majandusharude ees.
Transpordisektori firma ASi SP Transit tegevjuht Roman Loov ütles, et palgakasvu võib vähemalt sisevedude osas põhjendada ümbrikupalkade kadumisega. Käive kasvas ASis SP Transit seoses üldise majanduskasvuga, aasta esimeses pooles kasvas eksport väga tugevalt, lausus Loov. Aasta teine pool küll nii särav ei olnud, kuid kuna Eesti majandus tervikuna kasvas, siis kasvas ka transport, lisas ta.
CF&S Agentide ASi käive suurenes 2003. aastal umbes 20%, ütles firma juhatuse liige Ants Ratas. Käibe kasv on meie firma puhul tingitud turuosa kasvust ja kiirest majanduskasvust Eestis ja Venemaal, lisas Ratas. Samuti on seoses suurenevate veomahtudega viimastel aastatel toimunud ülemaailmne konteinervedude hinnalangus ? kuigi vahemaad on kordades erinevad, ei ole enam olulist vahet, kas saata konteiner Põhja-Euroopasse või Kaug-Itta, tõi Ratas välja suurenevate kaubavedude plussi.
Ekspedeerimisfirma ASi Schenker tegevdirektor Meelis Arumeel ütles logistikasektori edu kommenteerides, et ta ei tea, millest on tulnud lausa 23-protsendine käibe kasv. Esiteks on Arumeele sõnul kogu sektor liialt laialivalguv ? veondus, laondus ja side. Teiseks võib üks ettevõte vedada näiteks Jaapanist otse USAsse umbes tuhatkond merekonteinerit, kuid raha Eestist läbi lasta ning ongi statistika sassis. Tavaliselt kasvab logistika kaks korda kiiremini kui sisemajanduse kogutoodang, näiteks kui SKT kasv on 5%, siis logistika kasv on 10%. Ka palga kasv jäi Arumeele sõnul Schenkeris alla 10%.
Hansapanga makroanalüütik Maris Lauri ütles, et kuna tööjõukulud on ülikiiresti kasvanud ning kasumlikkus väheneb, peavad ettevõtted tootlikkust parandama hakkama. Võib öelda, et III kvartal oli selgelt parem kui I poolaasta, eriti II kvartal, kuid eriliselt heaks seda kvartalit siiski pidada ei saa, lisas Lauri.
Sampo Panga makroanalüütik Anne Karik-Uustalu seevastu ütles, et selle aruande põhjal läheb majandusel tervikuna päris hästi. Veelgi enam ? et ka tööga hõivatute arv on suurenenud, saab öelda, et majandus jätkab kasvamist, lausus ta.
Statistikaameti teatel suurenes hõivatute arv mullu III kvartalis Eesti ettevõtetes siiski märkimisväärselt vähem kui müük ? aastaga vaid 0,3%, 392 404ni.