Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Äripäeva iseäralik mõte ? erastada valitsusasutused
Äripäeva 5. jaanuari juhtkirja (vt -
PRIA ja teised rahajagajad tuleb anda erakätesse)lugedes pidin kurvastusega tõdema, et selle kirjatüki autor ei ole kursis ELi põllumajanduspoliitikaga ega ole mõistnud ka toetuste jagamise süsteemi olemust. Põllumajanduspoliitika reguleerib ELis põllumajandustoetuste maksmist ja seda ei saa panna ühte patta ülejäänud struktuurifondide toetuste jagamisega. Samamoodi nagu ei saa PRIAt võrrelda EASiga.
PRIA ehk põllumajanduse registrite ja informatsiooni amet on riiklik järelevalveasutus ja kui PRIAt mõne teise Eestis tegutseva asutusega võrrelda, siis kõige kohasem oleks võrdlus maksu- ja tolliametiga. PRIA peamiseks ülesandeks on tagada toetuste jagamisel riiklik kontroll.
PRIA tegeleb toetustaotluste vastuvõtmise, kontrollimise ja toetuse väljamaksmisega. Toetused saab jagada laias laastus kolmeks. Esiteks ühikutoetused, mille puhul on kinnitatud põllumajanduslooma, hektari või ettevõtte kohta makstava toetuse suurus ehk ühikumäär.
Toetuste andmine Euroopas kontrolli all
Teiseks investeeringutoetused (nt SAPARD), mille puhul kompenseeritakse teatud osa investeeringusummast. Ning kolmandaks turukorraldustoetused, mis on reguleeritud Euroopa Komisjoni poolt ja mille jagamisel on PRIA vaid Euroopa Komisjoni käepikendus.
Põllumajandussektor on Euroopas väga reguleeritud, toetuste tingimused on täpselt ette antud ja kontrollitavad. PRIA ülesandeks on taotlused vastu võtta ja kontrollida, kas toetuse soovija vastab õigusaktides määratud toetuse saamise tingimustele ja kui vastab, siis toetus välja maksta. PRIA ja EASi toetuste jagamise põhimõte on erinev. Näiteks teravilja kasvatamise eest maksab PRIA toetust kõigile neile taotlejatele, kes kasvatavad teravilja ja vastavad toetuse saamise tingimustele. EASi poolt makstavat stardiabi saavad aga ainult perspektiivsemad projektid.
PRIA ei tegele sobivate äriprojektide valikuga, nagu Äripäeva juhtkirjast võib ekslikult mulje jääda. Toetuse saamiseks tuleb esitada taotlus ja ainult investeeringutoetuste puhul on vaja ka äriprojekti. 2003. aastal esitati PRIA-le 21 tuhat taotlust kokku 23 erineva toetuse saamiseks, kusjuures investeeringutoetuse taotlused moodustasid sellest vaid 5%.
Me kontrollime, kas äriprojektis esitatud andmed vastavad tegelikkusele ja analüüsime teatud suhtarve, mis on ka määruses kirjas. PRIA ei teosta erasektorile omast äriplaanide analüüsi, see on siiski pankade ülesanne. Investeeringutoetus makstakse ju välja pärast seda, kui ettevõtja on saanud pangalt oma äriplaanile heakskiidu ja raha taha ning investeeringu ise ära teinud.
Toetusega kompenseeritakse tehtud investeeringust hiljem kuni 50%. Seega on äriplaanide analüüsimine ja hindamine ka Eestis erasektori kätes ja PRIA-le jääb riiklik kontroll selle üle, et toetus läheks neile ettevõtjatele, kel on selleks seaduse järgi õigus. Kõikides Euroopa riikides on põllumajanduslikud makseagentuurid riigiasutused, kes kontrollivad põllumajandussektorile jagatavat riigi raha. Põllumajanduslikele makseagentuuridele on Euroopa Komisjoni regulatsioonidega kehtestatud väga ranged nõuded.
ELis on vastavaid makseagentuure 86, kusjuures neist 30 asub Saksamaal! Ja need kõik on riigiasutused. Enamikes Euroopa riikides on eraldi agentuur ühikutoetuste, investeeringutoetuste ja turukorraldustoetuste administreerimiseks.
Eesti on läinud efektiivsemat teed, kuna mitme sarnase asutuse asemel on loodud üks, PRIA, kus administreeritakse kõik põllumajandusega seotud toetused. See aitab kulusid kokku hoida ja on palju efektiivsem.
Äripäeva arvamus, et kontroll PRIA tegevuse üle on puudulik, on väga võhiklik. Et PRIA jagab toetusi seaduslikult, kontrollivad regulaarselt põllumajandusministeeriumi siseaudit, riigikontroll ja Euroopa Komisjoni audiitorid. PRIAt on positiivse näitena eeskujuks toodud mitmetele Euroopa Liidu riikide makseagentuuridele.
Tõukefondide raha jagavad riigid
Mis puutub aga Saksamaa spetsialisti Uta Schneideri arvamusse, et struktuurifondide rakendusüksused tuleb erastada, nagu seda Saksamaal on tehtud, siis tõenäoliselt käis jutt mitte riiklikest järelevalveasutustest nagu PRIA, vaid riigi osalusega ettevõtetest. Struktuurifondide raha jagatakse ka teaduse ja innovatsiooni arenguks ja siin kasutavad mõned Euroopa riigid, näiteks Saksamaa ja Iirimaa, toetatavate projektide valikul erasektori ekspertide abi.
Äripäeva arvamus, et põllumajandustoetusi võiksid PRIA asemel jagada erafirmad, kuid kontrollifunktsioon võiks jääda riigile, on üpris kummaline. PRIA ülesandeks toetuste jagamisel ongi ju tagada riiklik kontroll. Ka ükski Euroopa riik ei ole PRIA taolist põllumajandustoetuste makseagentuuri erastanud. Kas Eesti on valmis jalgratast leiutama?
Autor: Katrin Noorkõiv