Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lidl tulek mõjutab kaubandusturu olulist osa
- Lidli tulek Eestisse mõjutab eeskätt toidukaupade hinnataset. Möödunud aasta III kvartalis müüdi Eestis toidukaupu 3,4 miljardi krooni väärtuses. Tegemist on suurima kaubagrupiga.
Statistikaameti andmetel suurenes 2003. aasta III kvartalis kaubandusettevõtete realiseerimise netokäive 2002. aasta III kvartaliga võrreldes 6%, teatab Statistikaamet. Tulud kasvasid kuludest enam, kogukasum suurenes 8%.
- Möödunud aasta III kvartalis oli kaubandusettevõtete realiseerimise netokäive 33 miljardit krooni, mis on 2002. aasta III kvartaliga võrreldes 1,8 miljardit krooni ehk 6% rohkem. Hulgikaubandusettevõtete realiseerimise netokäive suurenes 11% ja jaekaubandusettevõtete 1%. Sõidukikaubandusettevõtete netokäive jäi pisut väiksemaks kui 2002. aasta III kvartalis.
Kaubandusettevõtete kogukasum oli 1,4 miljardit krooni. Kogukasumi osatähtsus realiseerimise netokäibes oli 4%. Kogukasumi osatähtsus realiseerimise netokäibes oli suurem masinate ja seadmete (9%) ning tekstiilitoodete, rõivaste, jalatsite ja majatarvete hulgimüüjatel (6%) ning madalaim toidukaupade hulgi- ja jaemüüjatel ning spetsialiseerimata kauplustel (alla 2%).
- Sõiduki- ja jaekaubandusettevõtted müüsid möödunud aasta III kvartalis kaupa jae 8,8 miljardi krooni eest, mis on püsivhindades 10% enam kui 2002. aasta III kvartalis. Keskmisest enam suurenes valmisriiete, kangaste ja jalatsite ning mootorsõidukite, nende varuosade ja mootorikütuse müügimaht.
Kaupade jaemüügist andsid 40% toidukaupade spetsialiseerimata kauplused, 21% sõidukikaubandusettevõtted ning 39% muud jaekaubandusettevõtted.
- Sõiduki- ja hulgikaubandusettevõtted müüsid möödunud aasta III kvartalis kaupa hulgi 19,6 miljardi krooni eest. Kaupade hulgimüük jooksevhindades suurenes 2002. aasta III kvartaliga võrreldes 10%. Keskmisest enam suurenes masinate ja seadmete hulgimüük (35%) ning tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja majatarvete hulgimüük (31%).
Kaupade hulgimüügist andsid 31% kütuse, metallide, ehitusmaterjali, keemiatoodete ja jäätmete hulgikaubandusettevõtted, 17% sõidukikaubandusettevõtted ning 52% muud hulgikaubandusettevõtted.
- 2003. aastal kallinesid tarbijahinnad rekordiliselt vähe, vaid 1,3 protsenti. Suurimaks mõjuriks oli toiduainete hinnad, mis odavnesid oodatust enam. Sama võib öelda kütuse kohta, mille puhul prognoositi möödunud aasta algul pigem kallinemist kui odavnemist. Möödunud aastal puudusid suured, tarbija igapäevavajadusi puudutavad administratiivsed hinnatõusud. Sellel aastal inflatsioon kiireneb, seda juba ainuüksi administratiivsete hinnatõusude toel. Eesti Pank prognoosib 2004. aastaks neljaprotsendilist tarbijahindade kallinemist.
Statistikaamet, Eesti Pank
Autor: ÄP