Teisipäev 6. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Eesti mööbel võib jõuda Briti ja USA poodidesse

Katrin Rohtla 22. jaanuar 2004, 00:00

Ratia tegutseb hetkel Inglise päritolu kaubandushiiu Marks & Spencer tellimusel, kes otsib oma uue kontseptsiooniga kaubamajadesse lastemööblit. Ratia sõnul panustab Marks & Spencer tugevamalt mööblile, et pakkuda konkurentsi Rootsi päritolu mööblikontsernile IKEA. ?Kui mööbel hästi vastu võetakse, ootab tellimusi 50 sarnast kaubamaja,? sõnas Ratia.

Võimalikest mahtudest Ratia rääkida ei soovi, sest läbirääkimised alles algavad ja tehinguteni jõudmine on aeganõudev. Kuna Marks & Spenceri ketti saamine on keeruline, siis on Ratia suuremad lootused seotud Ameerika turuga, kus tal on eelnevad kogemused ja juba olemas kontakt 700 kauplust ühendava ketiga. Erinevalt Marks & Spencerist oleks Ühendriikides võimalik Eestis toodetud mööblit turustada Ratia kaubamärgi all.

Ratia sõnul on üheks koostööst huvitatud mööblitootjaks Viisnurk. Lisaks Viisnurgale plaanib ta homme ja ülehomme kohtuda ka kahe väiksema mööblitööstuse juhtidega.

?Eesmärgiks on välja töötada tugev kollektsioon, mida müüa kogu maailmas,? sõnas Ratia. ?See on suur väljakutse!? Kollektsiooni kuulub eelkõige lastemööbel, aga ka laiemalt kodumööbel.

Börsiettevõtte juhina oli Viisnurga juhatuse esimees Tiit Arro kommenteerimisel ettevaatlik. ?Viisnurga mööbliäri strateegia näeb ette koostööd mitmete disaineritega,? sõnas Arro. Arro sõnul on Viisnurk heade disaineritega alati valmis koostööd tegema. ?Kas keegi konkreetselt sobib, selgub töö käigus,? lisas ta. Kuivõrd Viisnurk mööblitoodangut oma kaubamärgi all ei müü, vaid klientideks on tavaliselt jaekaubandusettevõtted, kes müüvad mööblit oma nime all, siis sobib koostöövorm Ratiaga.

?Viisnurk tegeleb pidevalt uute projektidega, mis ei tähenda veel, et milleski konkreetses oleks kokku lepitud,? jäi Viisnurga nõukogu liige Joakim Helenius samuti napisõnaliseks. ?Isegi, kui ma midagi täpsemalt teaksin, ei saaks ma sellest rääkida.?

Praegu toodab Viisnurk mööblit ka IKEA-le, kelle osa Viisnurga müügis moodustas möödunud aastal 30%.

Eelmisel nädalal Eesti mööblipoodide tootevalikuga tutvumas käinud Ratiale jäi muu hulgas silma Lääne maakonnas Taebla vallas asuva Hapa Group OÜ toodang.

Ettevõtte tegevjuht Eugen Veges tunnistas Ratia huvi nende vastu. Vegesi sõnul küsis Ratia eelmisel nädalal ettevõtte lastemööbli hinnakirja. Tagasisidet ei ole Ratialt saadud, samuti ei rääkinud Ratia mahtudest.

Hapa Group disainib praegu oma toodangut ise ja müüb seda edasimüüjate kaudu Ameerikas, Euroopas ja Jaapanis. Kuna Ameerikasse eksporditavad tellimused on mahukad, siis ettevõttel tootmiseks potentsiaali on. Hapa Groupi suuromanik on mööbli jaemüügiettevõte Ameerikast.

Eesti ühe suurema mööblitootja Thulema juhatuse esimehe August Kulli sõnul on Ratia mõte igal juhul õige. ?Parem oleks muidugi, kui oskaksime ise toodangut oma kaubamärgi all turustada,? nentis Kull.

?Samas, kui me ise ei oska karu lasta, siis jagame vähemalt karu nahkagi,? sõnas Kull. ?Nüüd jääb meil osa kasumist saamata,? lisas ta.

Kulli sõnul on peaasi, et kasutatakse kohalikku tooret. Kui tegemist oleks meie tootega, võiksime ka ise otse Marks & Spenceri jutule minna. Kui aga tegemist on Ratia enda väljatöötatud tootega, siis jääbki meile tootja roll. Kulli sõnul on oluline ka tollibarjäär, kuna lastemööbel on sertifitseeritud importiva riigi tervisekaitseloaga.

Ratia disainitud mööblit toodab Eestis praegu Woodman OÜ, kus Ratial on ka väike osalus. Ettevõtte juhatuse esimehe Peeter Kuuma sõnul teevad nad Ratiaga koostööd 1999. aastast ja senine koostöö on sujunud hästi.

Lisaks on Ratia teinud Eestis koostööd ka Viljandis asuva Euroopa suurima õueküünalde tootjaga AS Hansa Candle. Hansa Candle üks omanikest Harri Aaltonen on varem Äripäevale antud intervjuus öelnud, et tänu Ristomatti Ratia tuntud nimele on küünlatootjal õnnestunud oma uudistootega jõuda peaaegu igasse Soome poodi. Ratia nime kasutamine võimaldas Hansa Candlel ka toodet tunduvalt kallimalt müüa.

Eestis on varem üritanud Marks & Spenceriga koostööd alustada Kreenholm. Ettevõtte endise juhi Meelis Virkebau sõnul ei kandnud aga aastapikkune ponnistus vilja. ?Toodete tutvustamine Londonis läks edukalt, kuid tehingu ettevalmistamine sai suure tagasilöögi, kui vahetus projekti juhtinud töötaja,? sõnas ta. Virkebau sõnul hindavad välispartnerid tavapärase hinna, toote ja logistika kõrval palju muud ? töökeskkonda, keskkonnasõbralikkust, inimõigustest kinnipidamist.

Tavapärane on, et nii Ameerika kui ka Euroopa tellijad saadavad etteteatamata oma inspektoreid tootmisega tutvuma. Nii tuli näiteks IKEA etteteatamata 3?4 inimesega Kreenholmi viimistlusvabriku maa-ala keskkonnaanalüüsi teostama. Kreenholmis tootmiskeskkonnaga tutvunud Marks & Spenceri esindaja pidas aga vajalikuks ära märkida kahe väljapääsumärgi puudumist tehases.

Hinnates Eestis toodetud mööbli ekspordivõimalusi USAsse ütles Virkebau, et projekt on huvitav. ?Ameerika turg on iga ettevõtja unistus?, märkis ta. Kreenholm on 1996. aastast alates olnud üks Eesti suuremaid USA turule eksportijaid. ?Ameerika partner soovib vähemalt kolme aasta pikkust ja pidevat koostööd,? sõnas Virkebau. ?Ühe tehingu tegijaid ei ole mina veel näinud.? Kreenholmi toodangut müüb Ameerika partner oma kaubamärgi all, mis on sealsetele tarbijatele tuttav ja usaldusväärne. Oma kaubamärgiga on Ameerika turule väga raske siseneda. Virkebau sõnul eeldab see vähemalt kolme aasta pikkust head turundustööd ja vähemalt 3 miljoni krooni suurust investeeringut kaubamärki. ?Eesti ettevõttel on vedanud, kui partner sellist riiki nagu Eesti üldse teab,? lisas ta.

Tiheda konkurentsiga Ameerika turule sisenenud ettevõtet loetakse jätkusuutlikuks ja konkurentsivõimeliseks. Ameerika partner eeldab tootjalt ka piisavalt suurt tootmismahtu. Seetõttu mõjutab tehing kogu sektorit. ?Kindlasti tuleb maandada valuutariskid,? viitab Virkebau dollari kursi kõikumisele 12 ja 18,5 krooni vahel kaheksa aasta jooksul.

Ristomatti Ratia on mõnede jaoks mitmekülgne disainer, teistele miljonilise päranduse lendu lasknud elupõletaja.

?Olen kuulus erinevate asjade poolest,? tunnistas Soome tippdisainer läinud aasta lõpus Soome Posti kliendilehele Kusti antud intervjuus. ?USAs tuntakse mind juba pikka aega kui disainerit mu oma tegude eest. Rootsis seostatakse minuga hõlpsasti kõik Marimekkosse puutuv. Soomes olen rohkem tuntud suhetest naistega ja raha kaotuse kui disaineritöö pärast,? ütles Ratia, Soome eduka moemaja Marimekko asutajate Viljo ja Armi Ratia poeg.

Aastatel 1967?1983 töötas Ristomatti Ratia Marimekkos disainerina, suure osa ajast USA turu jaoks. Aastal 1985 müüs ta oma osaluse Marimekkos, millest teenitud miljonid lama ajal tuulde lendasid. Täna disainib Ristomatti Ratia kõike alates voodilinadest, klaasist, kottidest, nõudest, mööblist ehete ja pottideni. Üks viimaseid uusi valdkondi on saunakerised. ?Ainult ühe asja kallal jändamine muudaks elu minu arvates liiga tuimaks,? ütles Ratia samas intervjuus.

Ratia on disaininud tooteid firmadele üle maailma. Mõned tooted, nagu Marimekko 301 Markiisi-õlakott on populaarsena püsinud aastakümneid. Üheksakümnendate aastate keskelt arendab Ratia oma brändi Ratia Lifestyle, mida iseloomustab pingutamata elegants, lihtsus ja ajatus ning mis hõlmab väga erinevaid tooterühmi.

Ratia ise näeb ennast ?paha poisina?, kes on korduvalt kinga saanud, teinud mida tahtnud ning kes pole tundnud liigset aukartust autoriteetide ees. Kui tabab ebaõnn, ?olen mülkast jälle välja saanud, tehes rasket tööd ja enesesse uskudes,? kirjutab Ratia aastapäevad tagasi oma kirevast elukäigust avaldatud raamatus ?Paha poiss?.

Eestis tuntakse Ristomatti Ratiat eeskätt tänu oma skandaalilembelisele abikaasale Anu Saagimile.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing