Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Põhjala poeketid paiknevad maailmas esisaja piirimail
Audiitorfirma Deloitte Touche Tohmatsu värskes ülevaates on täpselt 100. positsioonil Soome S-Grupp, millele Eestis kuulub Prisma kett (lisaks hotellindusele ja automüügile). 108. kohal on Kesko, mida esindavad Citymarketid ja Säästumarketid, Rautakesko ja Kesko Agro.
Põhjala firmadest oli kõrgeimal kohal Rootsi mööblikontsern IKEA 54. kohal. Üks Põhjala firma ? Rootsi rõivakett Hennes & Mauritz ? mahtus ka 20 viimase viie aasta kiireima käibe kasvuga firma hulka. Üldarvestuses on H & M eelmise aasta 136. kohalt hüpanud 95. kohale.
Pingerea tipus on USA Wal-Mart, mis on nii suurim jaekaubandusfirma kui ka käibe poolest maailma suurim ettevõte. Kokku ulatus maailma jaekaubanduse käive 2002. aastal ligi 100 triljonile kroonile, millest TOP 200 firmade osakaal moodustas pea kolmandiku. Kümne suurema firma käive oli üle 8 triljoni krooni, mis omakorda on 29% 200 suurema jaemüügifirma käibest. See näitab, et suured on läinud veel suuremaks ? viis aastat tagasi oli esikümne osakaal 23%.
Ülevaate järgi on oluline osa jaekettide käibest toidukaupadel ? esikümne firmadest müüs toidukaupu kaheksa, 200 suuremast firmast tegeles toidukaubandusega 102.
Samas kiireima kasvuga firmade hulgas olid toidukaupade müüjad vähemuses. Viie aasta kõige kiirema käibe kasvuga oli USA internetikaubamaja Amazon ? kasv 93%. Pingerea suurim firma Wal-Mart on võrdluseks 51. kohal 14protsendise käibe kasvuga.
Ülevaate järgi on ettevõtluskeskkond jaemüüjatele jätkuvalt raske ? hinnakujunduses on jäme ots tarbija käes, kes on muutunud järjest hinnatundlikumaks, ning konkurents on üliterav.
Vastumeetmetena on kaupmehed lisaks klientidele suunatud allahindluskampaaniatele suurendanud survet tarnijatele, et kaubelda soodsamaid tarnetingimusi ning suuremat allahindlust. Järjest enam kasutatakse marginaalide kergitamiseks kaupluste oma kaubamärke. Paljud on suurendanud kaupade sisseostu Hiinast. Eriti Euroopas on populaarne odavmüügikaupluste kontseptsioon, mis levib kiiresti ka Aasias.
Peamiste kasvuturgudena nimetab Deloitte ülevaates Brasiiliat, Hiinat, Indiat ja Ida-Euroopat, eelkõige Venemaad. Mitmed suured jaeketid ongi pööranud pilgu Venemaale, kus seni kõige tuntumad edulood on Rootsi IKEA ja Türgi hüpermarketite kett Ramenka.
Saksa Metro, millel läinud aasta keskel oli Venemaal kuus kauplust, plaanib oma kaupluste arvu suurendada aastaks 2005 vähemalt 20-le. Teise suure Euroopa investorina on Venemaal aktiivne Prantsuse hüpermarketite kett Auchan. Venemaale investeerimist kaaluvad ka Carrefour, Tesco ja Wal-Mart.