Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Timo-Keraamika müüb emotsioone
Kust tuli idee hakata Võrus dekoratiivkeraamikat tegema? ?Ideed lihtsalt tulevad kuskilt,? nendib Timo-Keraamika juht ja enamusaktsionär Tiit Raag. ?Kusagil keegi näeb midagi ja tekibki idee ? miks mitte midagi sellist tegema hakata.?
Algselt osteti kõik vormid Ameerikast ja põhiline klient oli Saksamaalt. ?Aga nagu 1990. aastate algul ikka juhtus, oli ka selliseid, kes algul tellisid ja maksid ja siis ainult tellisid,? kirjeldab Raag tollast situatsiooni. Nii tuli ka Timo-Keraamikal mõned kurvad kogemused üle elada. Nüüd selliseid juhtumeid enam eriti ei ole.
Viimastel aastatel on Timo-Keraamikas suurenenud oma mudelite osakaal. Töötatakse välja mudel, valmistatakse selle järgi vorm ja selles siis juba toodang.
Suur osa, et mitte öelda peaaegu kogu töö, tehakse käsitsi. Kokku on Timo-Keraamikas töös üle 600 erineva mudeli, on n-ö masstoodangut kui ka konkreetselt ühele või teisele kliendile suunatud tellimustöid.
Sellest aastast kavatsetakse Raagi sõnul mudelite arvu mõnevõrra vähendada ? mõne puhul on idee ammendunud, mõni müüb vähe jne. Samuti on pärast WTC katastroofi oma uksed kinni pannud mitmed USA vormide tootjad. Nii et edaspidi plaanib Raag mudelite arvu hoida ca 400?500 piires.
Oma väljatöötatud mudelite osakaal on tänaseks jõudnud 30 protsendini. Juhtub sedagi, et mõni väljatöötatud mudel kaubaks ei lähe. Nii valmistati ühe riigiasutuse tarvis keraamilised nimekaardihoidjad ? paraku tellija loobus neist. Veidi ümbertöötatuna leidis mudel aga teise ostja.
Kodumaal müüdava toodangu kõrval läheb suurem osa Timo-Keraamikas valmistatut Soome, lisaks Lätti ja Rootsi. Ka nimi Timo-Keraamika sai kunagi ettevõttele pandud just Soome turgu silmas pidades. Asi on hästi töötanud ? vahepeal küll heietati mõtet nime muuta, ent see maeti ruttu maha.
Aeg-ajalt on Timo-Keraamika toodangut müünud ka Saksamaale, Kanadasse ja Jaapanisse. Eksporti läheb üle poole toodangust.
?Jaapanlastega oli huvitav kogemus,? meenutab Tiit Raag. ?Võtsin nendega kohtumisele kaasa mitut värvi kasse. Nemad valisid sealt kohe välja musta.? Siis meenus Raagile, et Jaapanis on must väga populaarne värv ? jaapanlased ise olid samuti kõik musta riietatud. ?Oleks pidanud rohkem musta värvi tooteid kaasa võtma,? on Raag tagantjärele tark.
Eestis on suurematest kaubanduskettidest Timo-Keraamika toodang müügil nii Prismas kui Citymarketis. Peenemaid ja väiksemaid tooteid ostavad põhiliselt turistid ning need on müügil sadamas ja Tallinna vanalinna väiksemates poodides.
Lisaks valmistatakse suveniiritootjaile allhankeid ? näiteks tehakse Võrus taldrikuid, millele Tallinnas pealinna vaated peale kleebitakse.
Eestlane ei olegi nii ülipraktiline, et vaid tarbekeraamikat ostaks. ?Oleme käinud ka maal laatadel ja kui on ikka ilus asi ja inimesele meeldib, siis ta ostab selle ära,? ütleb Raag. ?Emotsioon müüb. Sellepärast olemegi püüdnud oma asjades rohkem emotsioonide tekitamisele rõhku panna.?
Nii on üks populaarsemaid emotsioone tekitavaid tooteid Timo-Keraamikal suudlevad loomad ? sead, lehmad, jänesed, kassid ja konnad. Üha rohkem tekib ka Eesti koduaedadesse lõbusaid dekoratiivseid keraamilisi konni jm loomi.
Tooraine ? valge spetsiaalne valamise savi ? tuleb Saksamaalt. Glasuurid saadakse Ungari vahendaja kaudu, värv tuleb peamiselt Prantsusmaalt.
Põhimõtteliselt võiks ju kasutada ka kodumaist savi, ent selle töötlemine on Timo-Keraamika suhteliselt väikeste tootmismahtude jaoks liiga kallis. Pealegi peavad savi ja glasuur paisumistegurite poolest omavahel väga hästi sobima. Kuna keraamikas võivad defektid ilmneda alles nädala või kuu pärast, on kvaliteedi jälgimine väga oluline.
Praegu töötab Timo Keraamikas 24 töötajat. Erinevalt paljudest teistest ettevõtjatest väidab Raag, et temal Võrus tööjõu leidmisega probleeme pole tekkinud. Põhjus lihtne ? Timo-Keraamikas on tööl põhiliselt naised, neil aga on Võrumaal suhteliselt vähe tööd. Kui mehed veel leiavad ehituses ja metsanduses rakendust, siis naistel pole peale kaubanduse suurt valikut. Pealegi on naised keraamikatehases peenikest nikerdamist ja püsivust nõudvale tööle sobivamad kui mehed.
Andres Mäesepp, Edasimüüja OÜ Kalliver juhataja:
Timo-Keraamika tooteid müüme juba väga pikka aega, umbes 1996. aastast peale. Alguses oli meil isegi rohkem nende toodangut, aga nüüd on Timo-Keraamika kaupa ka paljudes teistes kauplustes. Eks rahvas vaatab, kus lähem on. Tallinna vanalinna, kus meie asume, on autoga tegelikult ka raske ligi pääseda. Meil on müügil nii suured aialoomad (koerad, konnad) kui ka väiksemad dekoratiivsed loomad. Toodangu kvaliteet on hea. Kõige paremini minev kaup on Timo-Keraamika toodangust praegu n-ö servakass ? see, kes pikutab riiulil, jalad üle serva. Varem väga populaarsete suudlevate loomade aeg hakkab vist tasapisi läbi saama.