Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

BBC käärib kriisis

Sirje Rank 02. veebruar 2004, 00:00

Nõrkusehetkel on valmis ründama nii konkurendid meediaturul kui ka poliitilised vastased, kellele BBC rahalised privileegid ja hillitsemata iseseisvus ammu pinnuks silmas on. BBC sees aga käärib ? töötajad pole nõus kriitika ega ajutise juhtkonna vabandusega valitsusele, mitmed BBC tippajakirjanikud ähvardasid lahkuda.

Kriisi vallandas sõltumatu kohtuniku hinnang meediakompanii ja Briti valitsuse konfliktis. Üldiseks hämmastuseks andis raport valitsusele täiesti puhtad paberid ning suunas hävitava kriitika BBC ajakirjandusstandardite pihta. See tõi BBC nõukogu esimehe Gavin Davies?e ja meediakompanii viimaste aegade kõige karismaatilisema juhi Greg Dyke?i tagasiastumise, koos ajakirjanike meeleavaldustega oma eksbosside toetuseks.

Tüli põhjuseks oli mullu mais BBC ajakirjaniku Andrew Gilligani raadiosaates esitatud väide, et valitsus andis avalikkusele Iraagi sõja õigustamiseks moonutatud infot, käskides luureandmeid ?seksikamaks muuta?. Loo allikaks olnud relvaekspert sooritas enesetapu. Valitsus ja BBC sattusid aga nii teravasse konflikti, et peaminister Tony Blair käskis algatada uurimise. Kui peaminister pidas asja sedavõrd tõsiseks, et oli valmis süüdimõistva hinnangu korral tagasi astuma, siis BBC juhtkond asus pimesi kaitsma ajakirjanikku, vaevumata kontrollima esitatud info õigsust. Valitsuse kriitikat tõlgendati rünnakuna BBC sõltumatuse pihta.

FT peatoimetaja Andrew Gowersi tõlgenduses ütleb lord Huttoni raport, et kõrged ajakirjandusstandardid, mida BBC väidetavalt esindab, ei luba ka ajakirjanikel oma infot ?seksikamaks? muuta ehk arvamusi faktide pähe esitada.

BBC vääratas meediakompanii jaoks kriitilisel ajal ? just siis, kui valitsus ja parlament hakkavad üle vaatama BBC kuninglikku eesõigustekirja, mis sätestab selle rahastamise alused ning juhtimise ja järelevalve struktuuri. BBC konkurendid on ammu kaevanud, et ajal, mil televaatajatel on valida paljude kanalite vahel, pole igalt teleriomanikult korjatavad litsentsitasud BBC rahastamiseks enam õigustatud. Kõne all on 2,66 miljardit naela aastas ehk 60 miljardit Eesti krooni (116 naela igalt teleriomanikult). BBC kriitikud, kes pole rahul viimaste aastate kursiga kommertslikuma sisu suunas, nõuavad omakorda avalik-õigusliku ringhäälingu programmide sisu rangemat ja täpsemat reglementeerimist. Samuti soovitakse BBC allutada uue riikliku meediajärelevalve organisatsiooni Ofcom alla. Eriti hea on seda nõuda nüüd, kui BBC nõukogu Gilligani juhtumiga nii ebaadekvaatselt käitus.

Gilligani juhtumit on nimetatud BBC viimaste aastate arengute tagajärjeks ning see oli kivi neljapäeval BBC tegevdirektori kohalt tagasi astunud Greg Dyke?i pihta.

Oma ametis oldud nelja aastaga andis Dyke ?tohletanud? organisatsioonile uue elujõu ja ajakirjanikele uue inspiratsiooni. Kommertstelevisioonist tulnud Dyke võttis ka BBCs häbenemata suuna kommertsile ja kergemale sisule, et tagasi tuua vaatajad. Alustas ta aga organisatsiooni põhjalikust reformist, vallandades kihtide kaupa keskastmejuhte ning kärpides kulusid. Kadusid sarvesaiad firma kulul ja piiramatud taksosõidud, et raha suunata programmide tootmisesse. Organisatsiooni ülalpidamise kulud kahanesid 24 protsendilt 15 protsendile firma tuludest.

Dyke?i üheks suuremaks teeneks loetakse universaalse digitaalse teenuse Freeview loomist. Dyke?i ajal käivitati seitse digitaalset telekanalit ning mitu digitaalset raadiokanalit. Agressiivset laienemist rahastati garanteeritud litsentsitasudega, samas kui erasektori konkurendid pidid hakkama saama reklaamituru langusega.

Puhtalt uudisteprogrammide mahtu vähendati ning telekavad tehti ringi, et anda ruumi kergemale meelelahutusele. Vaatajate hulk hakkas kasvama ning täna on BBC1 Briti vaadatuim telekanal. Konkurentide sõnul jäi aga järjest vähemaks kvaliteetprogramme, mida ei jätkunud lõpuks enamaks kui ?viigileheks palja kommertsi sündsuse säilitamiseks?.

Ette võeti ka BBC kaubamärgi eksport USAsse, kus BBC sai nii kriitikat kui kiitust Iraagi sõja kajastamise eest. BBC pakkus vaheldust CNNi ja Foxi telekanalitele, mida Dyke kritiseeris ?objektiivsuse vahetamise eest patriotismi vastu?. BBC America on ööpäevaringne meelelahutuskanal, mis täna jõuab USAs 38 miljoni koduni. BBC World ? ööpäevaringne uudistekanal ? jõuab 255 miljoni koduni üle maailma.

Dyke ei lahkunud kerge südamega ametist, mida ta armastas ja mis tõi talle aastas 10,48 miljonit krooni. Saatuslikuks sai see, et iga hinna eest valitsusele vastu seismist peeti olulisemaks kui fakti kontrollimist ja vea tunnistamist, kirjutas kommentaaris FT peatoimetaja Andrew Gowers.

Lord Huttoni raport konstateeris armutult, et Gilligani raadiosaates esitatud väited olid ?alusetud?, toimetajate järelevalve ?puudulik? ning BBC nõukogu tegevus ebaadekvaatne. Raport tõi välja rea vajakajäämisi kõrges professionaalsuses, mida BBC-lt eeldatakse tänu 82 tegevusaasta jooksul üles on ehitatud ?hirmuäratavale? reputatsioonile.

BBC uued juhid peab nimetama Briti valitsus, kelle kriitika viis praeguste juhtide tagasiastumiseni. Reedel kinnitas Briti kultuuriminister Tessa Jowell ajalehele FT, et Huttoni kriitika ei ohusta BBC rahastamise allikaid ning et vendetat BBC vastu ei tule. Kõik valitsuse ministrid ei pruugi aga kultuuriministri arvamust jagada, kirjutas leht. Kindlasti võetakse lord Huttoni raport arvesse, kui BBC aluslepingut 2006. aastal uuendatakse.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 14:09
Otsi:

Ava täpsem otsing