Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pärnule oma ajalooline laev
Paari aasta tagune Suure Tõllu nimelise jäämurdja edukas eksponeerimine Pärnu kesklinnas pani pärnakate mõtted kihelema. Tõsi, toonasest ideest, et Suur Tõll võiks sadamast sadamasse solgutamise asemel leida alalise ankrupaiga Pärnus, ei saanud asja. Ent suved on tõestanud, et Pärnus on tohutult arenguruumi, kuidas panna jõgi ning laht teenima, ehk milliseid veesõidukeid seal leida võiks.
Nüüd ongi Pärnu muuseum võtnud nõuks ühendada mineviku tänapäevaga. 2010. aastal Pärnus toimuvateks hansapäevadeks on plaanis ehitada 14. sajandi koge täpne koopia. Koge ehitamise mõte tuli möödunud sajandi viimase kümnendi algusest pärit Eesti vanimast laevaleiust, Pärnu jõest üles tõstetud koge fragmendist.
Kaheksa meetri pikkune ja nelja meetri kõrgune pardatükk on konserveeritud ja see pälvis Soomes kadunud laevade näitusel kõige elavamat tähelepanu.
Pärnu muuseumi projektijuhi Karol Kallase kinnitusel on eesmärk ehitada kindlasti sõitev koge eksemplar. Koostööks on käed löödud Berliini ja Hamburgi tehnikaülikoolide ja Bremerhaveni Saksa meresõidumuuseumiga.
Projekt ja tehnilised üksikasjad ongi sakslaste lahendada, praktilises töös lubatakse käed külge panna kõigil huvilistel.
Ajaloolise koge ehitamine maksab miljoneid, esialgu on vaja leida raha tööjooniste valmistamiseks. Edaspidi loodetakse rahatuge UNESCOlt, Pärnu linnavalitsuselt, ettevõtetelt ja organisatsioonidelt.
Kui koge ehitus teoks saab, peaks ajaloohõngulisest laevast kujunema Pärnu turismimagnet. Suvepealinna elanikud, suvevõõrastest rääkimata on lausa hullud mereeksootika järele, mida tõestas ilmekalt mullu suvel kahemastilise kaljase Iris kuuajaline viibimine Pärnus. Lõbusõiduks lahel tuli siis pilet muretseda juba aegsasti.
Autor: Kalev Vilgats