Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jäätmetekke eest peab vastutama tootja

    Uus Jäätmeseadus eeldab, et jäätmetekke eest vastutab tootja. Tootjavastutuse põhimõte lähtub sellest, et tootjal on võimalik valida, kuidas ta oma kaupa välja töötab, millistest materjalidest toodab ja kuidas pakendab.
    Enamasti on nii, et keskkonnaohtlikumaid materjale on odavam kasutada. Tihti on lihtsam tootmisele ja pakendamisele kulutada rohkem materjali, kui seda hädapärast vaja on. Näiteks 1 hambaharja tootmiseks kulub 15 kilogrammi erinevaid materjale ja ressursse!
    Jäätmemajanduse regulatsioon sunnib jäätmetekitajaid produtseerima vähem jäätmeid ja neid rohkem taaskasutama, mis aitab kõige paremini kaasa lõppeesmärgile ? tarbimist ebamugavuseni piiramata säästa maksimaalselt keskkonda.
    Jäätmekäitluse puhul tuleb hoolega jälgida ka majanduslikku aspekti, ainult keskkonnahoiust ei piisa. Mõned asjad, mis on keskkonnahoiu vaatenurgast väga head, võivad olla pööraselt kallid ja seetõttu ebaotstarbekad lahendused. Jäätmekäitlus on kompromiss vajaduste ja võimaluste vahel.
    Tootjavastutus kätkeb endas siiski mitmeid probleeme. Me ei saa vastutusnõudega tagasi minna kaugesse minevikku. Näiteks mitmeid firmasid, kes kunagi tootsid praegu ohtlike jäätmetena käsitletavaid elektroonikaseadmeid, ei ole täna enam olemas. Tagasiulatuvalt on raske rakendada vastutusnõuet autofirmadele, kuna vanad autod on komplitseeritud jääde. Ajaloolise vastutuse peavad tänased tootjad solidaarsusprintsiibi alusel enda peale võtma.
    Tootjavastutus ei seisne ainult pakendis, vaid ka tootes endas. Osad kaubad tarbime lõpuni ära, osade puhul jäävad järgi jäätmed, mis on sageli keskkonnaohtlikud, nagu see on elektroonikaseadmete ja autode puhul.
    Eriti keeruliseks muutub olukord peale 1. maid, kui oleme Euroopa Liidu uksest tegelikult sisse astunud. Mitmete jäätmekäitlust puudutavate direktiivide täitmisega, mis ka Eestile hakkavad laienema, ei saa me hetkel hakkama. Kui ka homme ei saa, peame hakkama trahvi maksma. Tootjavastutuse põhimõtte kohaselt peab tootja korraldama jäätmete käitlemise, kuid kinni maksab selle ikka lõpptarbija. Toote hinnale lisanduvad käituskulud, mille tootjaid on juba täna oma kauba hinna sisse arvestanud.
    Kliendi jaoks on ebameeldiv, et ta peab nagu kaks korda maksma. Siis, kui ostab kauba ja siis, kui ta sellest lahti saab. Pesumasina puhul võib 5-10 aastaga käitluse süsteem palju muutuda ja poodi, kes kauba müüs ja võttis kohustuse pesumasina vrakk kunagi tagasi võtta, ei pruugigi enam olla.
    Pakendite puhul on tootjavastutuse rakendamise vahendiks aktsiis või pant, mille eesmärk on maksimeerida taaskasutus. Selleks on kaks võimalust: 1) jäätmete taaskasutamine materjalina; 2) pakendi ringlussevõtt. Esimesel puhul räägime nt plekkpurkidest või plastikpudelitest, teisel puhul klaastaarast.
    Mõlemal juhul peab tootja suutma korraldada nende käitlemise. Reeglina ei tegele tootjad jäätmekäitlusega ise, vaid ostavad teenuse jäätmekäitlejalt. Rootsis on kaks võimalust: ühes valdkonnas tegutsevad väiksemad firmad on oma jäätmekäitluse vajadused lahendanud koondudes mittetulundusühingutesse, nn tootjaorganisatsioonidesse, kuna see on neile soodsam. Suured firmad on aga jäätmekäitluse vajadused lahendanud otse jäätmekäitleja abil, see on efektiivsem.
    Tootjaorganisatsiooni näiteks Eestis on mittetulundusühinguna tegutsev Eesti Rehviliit. Tootjaorganisatsiooni liikmena tagab jäätmetekitaja, et ta kogub turult kokku nõutava koguse probleemtoodete jäätmeid, tavaliselt 50% tekitatud jäätmetest. Kui teenust osutab jäätmekäitleja, on garanteeritud tema vastutus.
    Tootjavastutuse teema hõlmab ka jäätmekäitluse viise ? kuidas vastutust ellu viia? Valikkogumine on kõige tähtsam. Klaas eraldi, kartong eraldi, metall eraldi. Selle töö peab aga ära tegema lõpptarbija.
    Tootja küll tekitab jäätmeid, kuid ei tohi ära unustada, kelle jaoks ta seda teeb. Kui ei oleks kliente, siis ei tekitaks ükski tootja ka jäätmeid. Kui me valikkogume põletatavad jäätmed ja põletame nad ära ning toodame neist energiat, jääb järgi 20% tuhka, kuid 80% oleme taaskasutanud.
  • Hetkel kuum
Leonardo Ortega: ilma vajaliku välistööjõuta ei tule ka oodatud majanduskasvu
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
Eesti IKT-sektorit ja tööstussektorit kimbutavad samad välistööjõu mured. Vajame muutusteks uusi tingimusi, kirjutab EASi Work in Estonia juht Leonardo Ortega.
ÜROs küpseb plasti globaalselt piirav lepe, naftatööstus on tagajalgadel
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
ÜRO koguneb otsustavale kõnelusele plastreostuse ja plasti tootmise piiramiseks, kuid naftakeemia suurfirmad võitlevad vastu.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Rahandusministeerium plaanib suurendada lähetuste päevaraha
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Rahandusministeeriumi plaani järgi tuleks suurendada lähetuste maksuvaba päevaraha piirmäära ja autokompensatsiooni, kuid erisoodustustes järele anda ei soovita.
Maailmas pole sõjale veel nõnda palju kulutatud
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.
Kaitsekulutused on kasvanud kogu maailmas üheksa aastat järjest, teatas Stockholmi rahuinstituut SIPRI iga-aastases raportis.