Eesti edukus sõltub tugevast brändist

Tiina Kolk 11. veebruar 2004, 00:00

Kas mööblit ostev sakslane mõtleb, kus Wermo vabrik asub või Maseko kalakonserve maitsev hiinlane märkab tootjamärki karbil või ?veitsi gurmaan teab, et ta valmistab kalarooga Peipsist püütud kohast?

Rõivatootja Baltika Grupi ettevõtted toodavad, disainivad ja müüvad erinevaid brände, millest tuntumad on Monton, Baltman, CHR ja Evermen. Neist vanim ? Baltman ? loodi 1991. aastal, paari aasta pärast jõudis bränd Eestist välja ? 1993. aastal rajatud Baltmani pood oli tol ajal esimene läänelik kauplus Kaunases.

Monton on alles noor, ent kiirestiarenev bränd, spontaanne tuntus tõusis Leedus eelmisel aastal 0,6%-lt 5%-le. Ka Venemaal, kus Baltmani on Moskva esinduskaubamajas GUM müüdud 1996. aastast, on sel kvaliteetse ja usaldusväärse brändi imago. Montonisse riietatakse mitmete populaarsete telesaadete juhte nii Eestis, Lätis kui Poolas ja muusikuid Leedus ning korraldatakse spetsiaalseid klubiüritusi. ?2002. a Baltika käibest tuli Eestist umbes veerand, ülejäänud peamiselt jaeturgudelt, suurema osa jaemüügist teeb Monton,? teatab Baltika avalike suhete juht Urmas Väljaots.

Standard ASi turundusassistent Evelyn Tenno avaldab, et nende ettevõte ekspordib 30% oma toodangust, põhilised ekspordimaad on Läti, Soome, Saksamaa ja Venemaa. Olenevalt turust ja tootegrupist müüakse tooteid oma kaubamärgi nime all või siis läbi koostööpartneri. ?Oma brändi müüme Lätis, kus meil on tütarettevõte. Müüme nii büroomööblit kui ka pehmet mööblit. Soome turule oleme mitmetesse hotellidesse müünud Standardi hotellimööblit, näiteks hotell Raumanlinna (Best Western hotellikett), Katisten Kartano,? sõnab Tenno.

Mõnel turul on oma toodet efektiivsem eksportida läbi kohaliku koostööpartneri, kes omab turust paremat ülevaadet. AS Standard on selle tee valinud näiteks Soomes pehme- ja büroomööbli müügiks. Standard plaanib eksporti suurendada 50%-le, jätkates nii Standardi brändi müüki kui ka koostööpartnerite otsimist.

Kommitootja AS Kalev ekspordib viiendiku oma magusatoodangust Lätti ja Ukrainasse, Venemaale, Skandinaavia maadesse ning vähesel määral ka USAsse. Esimene ekspordisaadetis läks Kalevist välja 1958. aastal Mongooliasse. Nõukogude ajal eksportis kommivabrik 48?50% oma toodangust teistesse liiduvabariikidesse, umbkaudu 45% jäi Eestisse. Ülejäänu läks ekspordiks üle maailma, muu hulgas Jaapanisse, Surinamisse, USAsse, Kanadasse, Jeemenisse, Saksa Liitvabariiki ja enamikku Euroopa sotsialistlikesse riikidesse.

Soome ja Rootsi müüakse praegu Sonja iiriseid, lagritsaid ja närimiskompvekke, Lätti, Ukrainasse ja Venemaale lähevad assortiikarbid, ?okolaaditahvlid, karamellid jms. ?Endises Nõukogude Liidus mäletatakse Kalevi toodangut hästi, kuid lääneriikides on AS Kalev üks paljude seas,? tõdeb Kalevi suhtekorraldusjuht Ruth Roht.

?Balbiinot on maailma kontekstis väga raske võrrelda, kuid praegu oleme Baltimaade suurimad jäätise eksportöörid, millest küll siiani enamik on läinud Lätti, kuid eks seegi ole välisturg. Oleme sinna põhiliselt eksportinud meie turgudele iseloomulikku ja enim nõutud toodet ? vahvlitopsi, seda nii TOPi nime all, kui ka Private Labelina,? nendib turundusjuht Teet Anier.

Edaspidi näeb AS Balbiino oma ekspordiarengut ka Balti riikidest väljapoole ? esimesi samme astub jäätisetootja Saksamaa turul, läbirääkimisi peetakse Skandinaavia maade ja Venemaaga.

Hiljutisel Berliini toidumessil jättis Eesti üllatuslikult endast märgi maha meil toodetud ürdilikööriga. ?See on küll õige, et Berliinis Grüne Woche messil käivad sakslased igal aastal meie pohla- ja jõhvikalikööri küsimas (ja saavad ka), aga neid likööre tehakse ju ka mujal. Kõik küsivad viina, mõned üksikud ka viinale lisaks džinni, aga seda ikka väestes kogustes,?selgitab ASi Remedia müht Üle Kirss. AS Remedia ekspordib viina juba 1994. aastast USAsse. Teised eksporditurud on Balti riigid, Soome, Rootsi ja Suurbritannia.

Liviko kui kunagise riigi alkoholimonopoli ekspordikogemused ulatuvad juba tsaariaega. Liviko eelkäija Rosen & Ko oligi ekspordile keskendunud ettevõte, saavutades tolle aja kohta ülivõimsaid tulemusi. Ajavahemikul 1895?1900 muutus Rosen & Co üheks kogu Vene tsaaririigi tootlikumaks ettevõtteks, omades osakondi Lublinis, Liepajas ja Ventspilsis ning agentuure Moskvas, Odessas, Simferoopolis, Varssavis, Minskis, Riias ja veel mitmetes linnades. Roseni piiritus ei läinud omal ajal mitte üksnes joogiks, vaid seda ostsid ka Venemaa lõhkeainetehased. Ekspordiks saadetavate pudelite siltidelt võis lugeda ?Baron Rosen`s wodka?, kõige kuulsamad kaugtellijad olid tuntud inglise kirjanik Herbert Wells ja Wales?i prints. ?Meie tänasest kogumahust läheb ekspordiks orienteeruvalt 25%, mis möödunud aastal oli ligi 2 miljonit liitrit alkoholi. Vaieldamatult parima ekspordipotentsiaaliga toode Liviko praeguses portfellis on kultusliköör Vana Tallinn, mis juba sügaval nõukogude ajal võlus oma euroopaliku hingusega,? selgitab turundusjuht Janek Kalvi.

Vana Tallinnat eksporditakse Venemaale, Ukrainasse, Soome, Norrasse, Lätti, Leetu ja Saksamaale. Liköörigrupis on edukaks osutunud ka Vana Tallinna kooreliköör ja meeliköör Honey. 61% kogu Liviko ekspordist moodustavad erinevad viinad. USAsse müüakse juba üle kümne aasta Volganaya Vodkat, viimastel aastatel ka veel Black Sea Vodkat ja Tundra Vodkat.

Lätti eksporditav Zelta Varpa (Kuldne Viljapea) tunnistati eelmisel aastal Riias toimunud toidumessil aasta parimaks alkohoolseks joogiks. ?Just toodete kõrge kvaliteet on eeldus, et Eesti võiks maailma suurtel turgudel läbi lüüa,? märgib Kalvi.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:37
Otsi:

Ava täpsem otsing