Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Romude metall rändab Koreasse
Jaanuari viimastel päevadel sõitis EMEXi autojuht Tõnis Tigane oma tõstukveokiga Õismäe teele järele järjekordsele romule, mille omanik oli otsustanud vanarauaks müüa. Kui tavaliselt mahub koormasse 3?4 n-ö tavalist sõiduautot, siis sedakorda oli tegemist oma kolm tonni kaaluva pika raamiga Chevrolet Van bussiga, mis täpselt Scania veoauto kasti mahtus. Omanik vaatab kahetsusega, kuidas kraanakäpad väidetavalt Eestis ainulaadse, kunagi spetsiaalselt kiirabiautoks ehitatud 5,6-liitrise forsseeritud mootoriga ?ameeriklase? katusesse tungivad. Noormehe seletuse kohaselt osutus kolme aasta eest 15 000 krooniga ostetud Vani tööshoidmine mõttetuks ja ülemäära kulukaks ? lisaks määratule bensiinikulule pole sellisele ?rondile? Eestis ka kõige lihtsamaid varuosi saada. Nii jäi masin eelmise aasta kevadel Õismäe elurajooni majade vahele seisma. Kuna masin seisis koolimaja naabruses, talve saabudes aga kippusid ümberkaudsed viinaninad bussi omavoliliselt endale pesa tegema, otsustati vahepael juba ka mitu rüüsteretke üle elanud buss vanarauaks saata.
?Praegu on tellimusi suhteliselt vähe, aga eks kevadel, kui tuleb jälle romude tasuta äravedamise kampaania, on ikka kogu aeg väljakutseid,? seletab autojuht Tigane.
- romuauto omanik või viimase volitatud esindaja helistab EMEXi klienditeenindusse ja annab teada, kus tema auto asub ja millises seisukorras see on (koos autoga võib koormasse laadida ka muud vanametalli);
- kohapeal peab omanikul olema EMEXi töötajale ette näidata auto omandit tõendav dokument või omaniku volitus;- kortermajade juures vedelevaid romusid saab ära vedada ka sellistel puhkudel, kui korteriühistu esimees või linnaosavalitsuse esindaja võtab endale kirjalikus vormis lepinguga vastutuse auto minemaviimisega kaasneda võivate tagajärgede eest;- soovitav on autoga koos ära anda ka selle dokumendid, hiljem saadab metallifirma need edasi autoregistrikeskusesse (ARK).
EMEXi juhatuse esimehe Ilmar Jõgi sõnul võtavad nad auto kõige parema meelega vastu koos auto passiga. Muidu on hiljem väga raske, kui auto juba lammutatud, mingeid nõudeid esitada või muul moel tagasilööke tekitada. ?Isikuga, kes auto meile loovutab, sõlmime lepingu, milles on muu hulgas säte, et loovutatud asjal ei lasu mingeid kohustusi. Lepingule alla kirjutanud isik jääb ka seadusandlikult vastutama võimalike kohustuste eest,? iseloomustab Jõgi protsessi, kinnitades, et EMEX püüab vältida olukordi, kus keegi soovib naabrimehe auto lammutusse saatmisega lihtsalt mingit omavahelist kiusu ajada.
Oma elu ära elanud auto EMEXi laoplatsile vedamine maksab pealinnas olenevalt sellest, kas auto veetakse minema treileri või tõstukautoga 300?500 krooni. Hiljem kaalutakse masin terves tükis ära, hinnatakse metalli osakaal selles, arvestatakse maha näiteks kummide ja plastikosade kaal ning saadakse arvestuslikud musta ja värvilise metalli osakaal romu kogukaalust. Selle alusel selgub romus sisalduva vanametalli nn väärtus, tasaarvelduse käigus arvatakse sellest maha veokulud ja nii saadakse lõpuks rahanumber, mille EMEXi raamatupidajad romu omaniku pangaarvele kannavad. Üldjuhul on nii, et omanik peale maksma ei pea.
Kuna ühe sõiduauto kaalust umbes 75% moodustab metall, siis on auto üks taaskasutatavamaid tooteid üldse. Utiiliplatsile toodud romudelt eemaldatakse kummid, akud, kütusepaak ja vedelikud. Seejärel suundub auto veskisse, kus see tükeldatakse. Siis eemaldatakse sellest massist magnetiline raud, ülejäänu läheb järgmisse separeerimise etappi ? eemaldatakse mittemagnetiline metall. Akud saadab EMEX Sillamäe ümbertöötlemistehasesse, ohtlikud vedelikud ja kummid suunduvad ohtlike jäätmete kogumispunktidesse.
Peagi hakkab aga kehtima Euroopa Liidu nõue, et ümbertöötlusse suunataks 85% ühe auto juures kasutatavast materjalist. Seda osa aitaksid suurendada autode lammutuskojad, kuid Ilmar Jõgi sõnul ei vasta ükski neist ELi direktiivi nõuetele. Ja kuuldavasti ei ole neile ka jõukohane oma tegevuse euronõuetega vastavusse viimine.
EMEXi masinad veavad aasta jooksul lammutusse keskmiselt 400 enam-vähem tervet sõidukit. Tööpõld on lai, sest erinevatel hinnangutel on autoregistris arvel 50 000?60 000 liikumiskõlbmatut sõidukit. Plekk ja teras saadetakse Lõuna-Koreasse, alumiiniumsegud Hiinasse ja Soome.
Vanametalli, sh autoromude kokkuostu ja ümbertöötlemisega tegeleb EMEXi kõrval veel ka näiteks Balti Laevaremonditehase tütarfirma AS Refonda.