Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Romude metall rändab Koreasse

    Jaanuari viimastel päevadel sõitis EMEXi autojuht Tõnis Tigane oma tõstukveokiga Õismäe teele järele järjekordsele romule, mille omanik oli otsustanud vanarauaks müüa. Kui tavaliselt mahub koormasse 3?4 n-ö tavalist sõiduautot, siis sedakorda oli tegemist oma kolm tonni kaaluva pika raamiga Chevrolet Van bussiga, mis täpselt Scania veoauto kasti mahtus. Omanik vaatab kahetsusega, kuidas kraanakäpad väidetavalt Eestis ainulaadse, kunagi spetsiaalselt kiirabiautoks ehitatud 5,6-liitrise forsseeritud mootoriga ?ameeriklase? katusesse tungivad. Noormehe seletuse kohaselt osutus kolme aasta eest 15 000 krooniga ostetud Vani tööshoidmine mõttetuks ja ülemäära kulukaks ? lisaks määratule bensiinikulule pole sellisele ?rondile? Eestis ka kõige lihtsamaid varuosi saada. Nii jäi masin eelmise aasta kevadel Õismäe elurajooni majade vahele seisma. Kuna masin seisis koolimaja naabruses, talve saabudes aga kippusid ümberkaudsed viinaninad bussi omavoliliselt endale pesa tegema, otsustati vahepael juba ka mitu rüüsteretke üle elanud buss vanarauaks saata.
    ?Praegu on tellimusi suhteliselt vähe, aga eks kevadel, kui tuleb jälle romude tasuta äravedamise kampaania, on ikka kogu aeg väljakutseid,? seletab autojuht Tigane.
    - romuauto omanik või viimase volitatud esindaja helistab EMEXi klienditeenindusse ja annab teada, kus tema auto asub ja millises seisukorras see on (koos autoga võib koormasse laadida ka muud vanametalli);
    - kohapeal peab omanikul olema EMEXi töötajale ette näidata auto omandit tõendav dokument või omaniku volitus;- kortermajade juures vedelevaid romusid saab ära vedada ka sellistel puhkudel, kui korteriühistu esimees või linnaosavalitsuse esindaja võtab endale kirjalikus vormis lepinguga vastutuse auto minemaviimisega kaasneda võivate tagajärgede eest;- soovitav on autoga koos ära anda ka selle dokumendid, hiljem saadab metallifirma need edasi autoregistrikeskusesse (ARK).
    EMEXi juhatuse esimehe Ilmar Jõgi sõnul võtavad nad auto kõige parema meelega vastu koos auto passiga. Muidu on hiljem väga raske, kui auto juba lammutatud, mingeid nõudeid esitada või muul moel tagasilööke tekitada. ?Isikuga, kes auto meile loovutab, sõlmime lepingu, milles on muu hulgas säte, et loovutatud asjal ei lasu mingeid kohustusi. Lepingule alla kirjutanud isik jääb ka seadusandlikult vastutama võimalike kohustuste eest,? iseloomustab Jõgi protsessi, kinnitades, et EMEX püüab vältida olukordi, kus keegi soovib naabrimehe auto lammutusse saatmisega lihtsalt mingit omavahelist kiusu ajada.
    Oma elu ära elanud auto EMEXi laoplatsile vedamine maksab pealinnas olenevalt sellest, kas auto veetakse minema treileri või tõstukautoga 300?500 krooni. Hiljem kaalutakse masin terves tükis ära, hinnatakse metalli osakaal selles, arvestatakse maha näiteks kummide ja plastikosade kaal ning saadakse arvestuslikud musta ja värvilise metalli osakaal romu kogukaalust. Selle alusel selgub romus sisalduva vanametalli nn väärtus, tasaarvelduse käigus arvatakse sellest maha veokulud ja nii saadakse lõpuks rahanumber, mille EMEXi raamatupidajad romu omaniku pangaarvele kannavad. Üldjuhul on nii, et omanik peale maksma ei pea.
    Kuna ühe sõiduauto kaalust umbes 75% moodustab metall, siis on auto üks taaskasutatavamaid tooteid üldse. Utiiliplatsile toodud romudelt eemaldatakse kummid, akud, kütusepaak ja vedelikud. Seejärel suundub auto veskisse, kus see tükeldatakse. Siis eemaldatakse sellest massist magnetiline raud, ülejäänu läheb järgmisse separeerimise etappi ? eemaldatakse mittemagnetiline metall. Akud saadab EMEX Sillamäe ümbertöötlemistehasesse, ohtlikud vedelikud ja kummid suunduvad ohtlike jäätmete kogumispunktidesse.
    Peagi hakkab aga kehtima Euroopa Liidu nõue, et ümbertöötlusse suunataks 85% ühe auto juures kasutatavast materjalist. Seda osa aitaksid suurendada autode lammutuskojad, kuid Ilmar Jõgi sõnul ei vasta ükski neist ELi direktiivi nõuetele. Ja kuuldavasti ei ole neile ka jõukohane oma tegevuse euronõuetega vastavusse viimine.
    EMEXi masinad veavad aasta jooksul lammutusse keskmiselt 400 enam-vähem tervet sõidukit. Tööpõld on lai, sest erinevatel hinnangutel on autoregistris arvel 50 000?60 000 liikumiskõlbmatut sõidukit. Plekk ja teras saadetakse Lõuna-Koreasse, alumiiniumsegud Hiinasse ja Soome.
    Vanametalli, sh autoromude kokkuostu ja ümbertöötlemisega tegeleb EMEXi kõrval veel ka näiteks Balti Laevaremonditehase tütarfirma AS Refonda.
  • Hetkel kuum
Statistikaamet vastab kriitikale: kuidas kujuneb elektrihinnaindeks?
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Elektrihinnaindeksi arvutamist mõjutab ka riigipoolne sekkumine, muutust hinnaindeksis näeme peagi, selgitab statistikaameti juhtivanalüütik Lauri Veski vastukajana Äripäeva “Makromaania” uudiskirjale.
Kui Mars kutsub: Musk soovib 55,8 miljardit Tesla varadest
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Tesla autod kutsutakse jälle tagasi uue ohtliku defekti tõttu. Elon Musk on aga hõivatud mujal rindel ning tegeleb oma mitmekümnemiljardilise kompensatsioonipaketi väljanõudmisega.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.