Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaubamärgi registreerimine muutub maist
Siiski tuleb silmas pidada, et kaubamärgi registreerimisel ei tegutsetaks pahausklikult, st sooviga ELis teise isiku registreeritud kaubamärki hiljem sellele isikule tagasi müüa. Siit ka teine praktiline soovitus ? pahausksuse puudumiseks on soovitatav otsingut Euroopa Ühenduse märkide seas üldse teha, või lasta seda teha patendivolinikul juhisega teavitada klienti vaid identsete märkide olemasolust.
Kuna ka tollikontroll Eesti ja teiste ELi riikide piiridel 1. maist kaob, muutub Eesti ettevõtjate jaoks olulisemaks kaubamärkide kaitse ELis tervikuna, eriti aga naaberriikides.
Sageli on Eesti ettevõtjal kaubamärk registreeritud Eestis, kuid mitte naaberriikides ning samal ajal eksisteerib identne või sarnane ühenduse märk. Ka sel juhul tuleks Eesti ettevõtjal astuda ennetavaid samme enne 1. maid, kuna nimetatud ühenduse märgid laienevad ka naaberriikidesse ning pärast 1. maid osutub kaubamärgi registreerimine neis riikides Eesti ettevõtja jaoks võimatuks.
Kui ettevõtja soovib oma tooteid müüa konkreetses ELi liikmesriigis, peab ta oma kaubamärgi selles riigis kaitsma. Kuid isegi siis, kui ta otsustab mitte kaitsta, peab ta siiski arvestama neis riikides kehtivate kaubamärgiõigustega. ELi liikmesriikides kehtivad vahetult selle riigi pädevas ametiasutuses registreeritud kaubamärgid, kaubamärkide rahvusvahelise registreerimise kokkuleppe Madridi protokolli alusel kaitstud kaubamärgid ning ka ühenduse kaubamärgid.
Kõigi nende kaubamärkide seas tuleb otsing teha enne kaubamärgi valikut, või vähemalt enne kauba saatmist selle riigi turule.
Kuna Eesti ja ELi turg on tulevikus väga seotud, tuleks juba kaubamärgi valikul Eesti turu jaoks silmas pidada selle sobivust kogu ELi või vähemalt selle olulise osa jaoks. Loomulikult, kui ettevõtja on veendunud, et ta ei kasuta kaubamärki väljaspool Eestit, võib ta piirduda otsinguga vaid Eestis kehtivate kaubamärkide seas.
Nii otsustas tõenäoliselt käituda Elion, piirates kaubamärgi kasutamise tulevikus Eestiga, sest ELis on samasõnalise osaga märgi küllalt sarnastel kaupadel ja teenustel kasutamiseks kaitsnud Hispaania ettevõtja.
Autor: Mart Enn Koppel