Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vaba ja mänguline teaterkoolitus
Juhtimisteatri konsultandi Mart Raigi sõnul on ?Teenindusmagnet? teatraliseeritud teeninduskoolitus. ?Teatri vorm on valitud seetõttu, et läbi selle jõuab koolitusse pandud sõnum parimal moel kohale kool
itusel osalejatele,? väidab Raik. Tema sõnul on kindlasti oluline teada seda, et tegemist pole tavalise teatrietendusega, kus publikul on passiivne roll, vaid interaktiivse teatriga ? koolitusel osalejad sekkuvad etenduse käiku suuremal või vähemal määral. Praegu korraldatakse teatrietendusi konkreetsetele organisatsioonidele.
Publikule esitatakse tuttavaid teenindusolukordi, mida nad analüüsivad ja millele omapoolseid lahendusi leiavad. Analüüs toimub töörühmades, lahenduste läbimängimiseks kogunetakse suurde saali ning näitlejad proovivad töögruppide lahendusi läbi mängida. Koolituspäeva eesmärgiks on näidata tähtsaid ja kriitilisi teemasid teeninduses ja teenindajate töös ning anda teatri vahendite abil võimalusi uute ideede rakendamiseks oma töös, muuta osalejad avatumaks ja tähelepanelikumaks teenindajate ning klientide suhtes.
?Eesmärk on tähtis kahe kõige suurema probleemi tõttu, millest sõltub, kas teenindus on hea või mitte. Need on võitlus rutiiniga ja õige isikliku suhte leidmine,? tutvustab Raik. Juhtimisteater keskendub teemale, kuidas teenindajad saaksid tuua oma töösse rohkem mängulisust, mis hoiaks neid rutiini langemast ning pakuks huvi ja elevust klientidele. Mängulises õhkkonnas on kergem positiivseid elamusi ja üllatusi pakkuda, mis muudavad kliendi jaoks teeninduse erakordseks.
Raigi hinnangul peaks see ühepäevane emotsionaalne kogemus aitama osalejatel igapäevasest rutiinist vabaneda, keskenduda püsivamate väärtuste otsimisele oma töös ning andma sobiva algtõuke nende väärtuste süvendatud edasiarendamisele ja rakendamisele.
Teaterkoolitus koosneb lühikesest näidendist, milles käsitletakse teenindusele ja teenindaja motivatsioonile olulisi teemasid, ning kliendisituatsioonide läbimängimisest. Seda universaalset skeemi saab rakendada nii ise kliendiks olles erinevates elulistes situatsioonides klientide paremaks tundmaõppimiseks ja suhtlemiseks kui ka organisatsioonisiseses teenindamises, kus kõik töötajad on nii kellegi kliendid kui ka teenindajad.
TTÜ projektijuhi ja Eesti Juhi Abi Ühingu kutsekomisjoni esimehe Sirje Orveti arvates pole õppevorm, kus mängitakse situatsioone läbi ning hiljem analüüsitakse nähtut, iseenesest uus. ?Pean sellist õppevormi põnevaks, aga ka ohtuderikkaks, sest tavalise klassitahvli, grafo- või dataprojektori abil oled paratamatult tulemustes kindlam kui näitlejate tööle tuginedes, eriti kui laval on tegemist amatööride või profaanidega.?
Orveti arvates on õppeprotsessis ergastamise ja mälu arendamisega seotud metoodilised võtted samaväärsed rõhuasetusega aine sisulisele edastamisele. ?Kui tugevate asjatundlike õpetavate teoreetikute rinde vastu seada lavatehnikas kodus olevad õpetajad, siis kardan, et viimaseid on kaduvväike osa. Ku idas ühendada viimaste asjatundlikkus esimeste omaga, et raskuskese ei langeks ?teatritegemisele?? Siit tulebki järgmine priske probleem: kuidas õpetada õpetajaid?? nendib Orvet.
OÜ Geomedia juhatuse esimees ja konsultant Rivo Noorkõiv arvab, et mängulisusega kaasneb enamasti põnevus ning millegi uue ootus. ?Koolitus, kus lahendatakse praktilisi olukordi, peab andma õppijale nii oskusi, teadmisi kui ka kogemusi parimate lahenduste genereerimiseks ja elluviimiseks,? sõnab Noorkõiv. ?Teatraliseerituse arukas kasutamine aktiviseerib kaasamõtlemist ning vahetumat osasaamist olukordade läbimängimisel. Ise osalemisel on suur väärtus, sest saab ennast proovile panna.?
Noorkõivu hinnangul on eneseväljendus ja -teadvus edukuseks vajalik ning emotsionaalselt läbielatu loob eeldused ka õpitu vahetumaks kinnistumiseks. ?Siiski ei saa ka selle õppevormi puhul teooriat tundmata läbi. Koolituse läbiviijatel tuleb kindlasti jälgida, et koolitusvorm ei hakkaks sisu üle domineerima ja ükski osalejatest poleks tõrjutud. Kui edu on lihtsuses, siis ei peaks seda tegema keerukal moel.?
OÜ Celestis koolituspsühholoog-konsultant Anneli Salk arvab, et teaterkoolitus võib olla toredaks vahelduseks klassis laua taga õppimisele.
?Teaterkoolitusel on võimalik situatsioonide emotsionaalseid külgi tunnetada, olla emotsionaalselt kohal. Oluline on, et koolitusel osaleja saaks inspiratsiooni ning tal oleks soov õpitut rakendada, ? sõnab Salk.
Pille Sõmer, koolitusel osalenu, Äripäeva tellijate registri juhataja:
Sain sellelt koolituselt kinnituse, et klient ei ole kuningas, vaid võrdväärne partner.
Tegelen igapäevatöös klientidega. Senised koolitused on andnud valdavalt teoreetilisi teadmisi, kuidas probleeme ja konflikte lahendada. Teaterkoolitus ?Teenindusmagnet ehk kuidas teeninduse d?unglis ellu jääda? oli uus kogemus, sest tuttavaid teenindusolukordi esitati mänguliselt teatrietendusena.
Eelmise aasta sügisel toimunud koolituse soodsa õhkkonna lõi juba toimumiskoht. Glehni loss oli igati sobiv sellise ürituse korraldamiseks. Sadakond koolitusest osavõtjat täitis publiku rolli, laval mängisid erinevaid teenindussituatsioone Endla teatri näitlejad. Mängulise konsultandina esines Peeter Oja ja koolituse läbiviijaks oli Heiti Pakk.
Koolituspäeval vaatasime lühinäidendeid teenindusest, mängisime erinevaid kliendisituatsioone, analüüsisime neid töörühmades.
Publiku pakutud lahendused mängisid laval läbi näitlejad koos julgemate osavõtjatega. Teaterkoolituse mänguline õhkkond mõjus publikule igati hästi. Arutelud töörühmades olid emotsionaalsed ja erinevate lahenduste mängimine laval toimus vabalt. Järjekorraprobleemi lahendamist said osalejad lausa praktiseerida lõunasööki oodates. Aeglases järjekorras saime aga kiiresti üksteisega tuttavaks.
Sain kinnituse, et kliendist endast sõltub väga palju, et saada ?magnetina? head teenindust. Tänu koolitusele tean, kuidas kasutada mängulisust klientide teenindamisel ja kuidas rutiini vältida. Koolituse sõnumina jäi kõlama: inimese hoiak ja tuju on alati tema enda valiku tulemus.
Soovitan teaterkoolitust teenindajatele ja teenindusjuhtidele, kes otsivad emotsionaalset vaheldust rutiinist vabanemiseks.