Efekti konkurentsieeliseks on lai valik erilisi plasttooteid

Tiit Reinart 23. veebruar 2004, 00:00

AS Efekt on Eesti noore kapitalismiajastu kontekstis suhteliselt eakas ettevõte. Loodi ta aastal 1988 ja on tolleaegsetest firmadest üks väheseid, mis sama nime all veel tegutseb. Klaasplasttoodete tegemisega sai käsi meestel valgeks juba mõned aastad varem ? kõigepealt sai proovid ära tehtud ja siis mõnda aega TK Ühendus all tegutsetud. Seejärel loodi kooperatiiv, millest hiljem sai aktsiaselts.

Toode, mis on algusest peale Efekti nomenklatuuris, on auto katusele kinnitatavad suusaboksid. Lisaks neile valmistatakse Vaelas kanuusid, paate ja autofurgoone. Kõik mudelid on Efektis välja töötatud. Suur osakaal on tellimustöödel ? klient tuleb oma soovi, nägemuse ja joonistega Efekti, kus joonised täpsustatakse ja töötatakse välja lõplik mudel. Nii on Efektis valmistatud igasuguseid plastdetaile, saalihoki väljakupiirdeid, hüdrandikatteid, prügiurnikatteid, liivatamiskaste, klaasikogumiskonteinereid, krabide püüdmiseks mõeldud kaste ja palju muud. Üks uuem töö on olnud süstade tegemine ühele Soome firmale ? see on Efekti asutaja ja ühe omaniku Heiki Mikomägi sõnul klaasplastist keerulisemaid töid.

Vahetevahel tuleb teha ka üpris eripäraseid ja pilkupüüdvaid tooteid. Näiteks on Kiili meeste käe all valminud teetassikujuline Liptoni müügipaviljon. Viimati oli see väljas Otepää suusatamise MK etapil, kus ta suusatamise ja nn tünnimeeste kõrval sai üheks enim telemeeste tähelepanu tõmmanud objektiks.

Kes on teleri vahendusel veerevate eestlaste maailmarännule kaasa elanud, on kindlasti näinud ka huvitavaid ?magamistube? autokatusel, kus rännumehed end välja puhkavad ? ehk siis ööbimisbokse, mis sõidu ajal suusaboksi sarnaselt kokkupanduna ööbimise ajaks pooleldi telki meenutavaks lahti tõmmatakse. Rollingud küll Efekti toodangus ei ööbi, ent Kiili meestel on välja töötatud ja läbi katsetatud analoogne mudel. Nii et kui kellelgi tahtmist rollingutega sarnaselt lähemal või kaugemal ringi veereda ja ööd auto katusel boksis mööda saata, saab Efektist abi. Loomulikult tuleb arvestada ka sellega, et auto ikka selline oleks, mis ööbiva seltskonna raskusele vastu peab. Valmistatud on ka traktori- ja kaatrikeresid ja muud sellist. Arendamisel on üks väikepaat.

Enamik Efekti tooteid eksporditakse ? põhiliselt Norrasse, Rootsi ja Soome. Eestis on olulisemad kliendid kõik suuremad autofirmad, kes oma autodele Efektist nt furgoonid tellivad. Bestneti Tiki-Treiler haagised sõidavad ringi Efekti klaasplastist kaantega.

Kõige minevamat või populaarsemat kaupa Efekti inimesed öelda ei oskagi. Numbriliselt saaks mingeid tellimustööna tehtud detaile kõige rohkem. Põhitoodete puhul on määrav hooaeg. On ju suusaboksid peaasjalikult talvekaup, süstasid-kanuusid-paate jälle nõutakse pigem suvel.

?Praegu on küsimus pigem selles, et ole mees ja jõua ära teha,? kirjeldab Mikomägi hetkeolukorda. ?Tellimusi on palju. Kui tavaliselt otsivad inimesed tööd, siis meil on pigem mure, et ei ole neid, kes ära teeks.? Klaasplasttoodete valmistamisel on suur osa käsitsitööl, mis nõuab aega. Näiteks ühe paadivormi tegemine võtab aega umbes aasta ja selle vormiga saab teha ühe paadi päevas. Nagu paljud teisedki ettevõtted, põrkuvad ka Efekti juhid oskustööjõu puuduse probleemi vastu ? Eestis puudub täielikult klaasplastialane väljaõpe. Nii tuleb tööjõudu suuresti endal välja koolitada või leida inimene, kes on juba varem omal käel midagi teinud ? kuskilt koolist oskuslikke klaasplastiga tegelejaid võtta pole. Nagu elu on näidanud, Efektis tahetakse töötada: staa?ikamad töötajad on ettevõttes olnud juba üle 10 aasta.

Enamik Eesti klaastplastitootjaid toodab mahuteid. Efekti eelis on erilisus. Efekt peab ennast paindlikuks firmaks, mis suudab kiiresti ümber orienteeruda uutele toodetele. Samuti on ettevõttel kõrgel tasemel insenertehniline baas ja tootearendus, seega toodete osas nad otsest karmi konkurentsi ei näe. ?Me teeme niivõrd erinevaid tooteid ja kuna oleme ka juba kaua turul olnud, siis on tekkinud usaldus meie vastu,? ütleb Efekti juhataja Aivar Tomingas. ?Ega me reklaami eriti ei ole vajanudki. Reklaam on rohkem suust suhu käinud.?

  • Olev Ratiste, Salome Auto varuosakeskus Automaailm juhataja:
    Kui mu mälu mind ei peta, on meil Efekti suusareisiboksid müügis olnud juba kolm aastat. Oleme müünud ka teiste tootjate omi, aga meie oludes on Efekti bokside puhul hinna ja kvaliteedi suhe kõige paremini paigas. Teiste tooted on kallimad. Nii ongi Efekti boksid need, mida klient nõuab.

Neid kutsutakse küll suusaboksideks, mis eeldaks müümisel hooajalisust, aga tegelikult ostetakse neid aasta läbi ? suvel isegi rohkem. On Efekti boksi ka endal vaja läinud ja olen rahule jäänud.

Probleeme Efektiga suhtlemisel pole kunagi olnud, alati on kõigis küsimustes vastu tuldud. Koostöö on olnud väga hea.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing