Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Turundusjuht ? säravate ideede meister

Kai Vare 23. veebruar 2004, 00:00

?Turundusjuht on see, kes toob idee majja, kes toob sära majja ja kellele otsa vaadates tekib tippjuhil ja müügijuhil kindlustunne,? ütleb kaheksa kuud ASi Paulig Baltic Eesti turundus- ja müügidirektorina töötanud Ülo Rekkaro. Tema sõnul tuleb hoida pilku paralleelselt nii käesolevas hetkes kui tulevikus. ?Turundusjuhi ülesanne on genereerida (turundus)ideid, prognoosida brändi arengut, näha trende, samas ka tõsta käesoleval hetkel müüki ja hoida firmat esiplaanil.?

Rekkaro lisab, et Paulig Baltic on veidi eriolukorras, sest tegeldakse nii Eesti, Läti, Leedu, Venemaa, Valgevene kui ka Ukraina turuga ning turundusmeeskond peab välja pakkuma trende, mis võiksid sobida enamikule neist turgudest. Eraldi Eesti turundusjuht võeti tööle alles hiljuti. ?Eesti turundusjuht peab vaatama, kuhu Eesti paari aasta jooksul liikuma hakkab,? ütleb Rekkaro.

Tallinna Kaubamaja turundusdirektor Enn Parel ütleb, et jaemüügiettevõtte turundus on veidi erinev tootja turundusest, kuid turundusjuht aitab siingi kaasa ettevõtte pikaajalise edu tagamisele brändi kaudu. ?Turundusjuht tegeleb brändide kuvandi loomisega ja selle kinnistamisega klientide teadvuses. See omakorda tähendab turuinfo analüüsimist, klientide vajaduste ja soovide väljaselgitamist, reklaami, avalikkussuhteid jne, ka kliendisuhted ja -lojaalsusprogramm käivad turundusosakonna kaudu.?

Leiburi turundusjuht Lena Murd on veendunud, et turundusjuht peab olema kaasatud ettevõtte strateegia väljatöötamisse. ?Tavaliselt arvatakse, et turundus on reklaam. Või veidi teadlikumalt lähenedes, et see on müük,? ütleb Murd ja lisab, et tegelikult on turundus osa ettevõtte strateegiast ja määrab, kui edukas ettevõte turul on.

Nii Lena Murd kui ka Ülo Rekkaro on seda meelt, et turundusjuhi ülesanded ja vastutusala tuleb ettevõtte juhtidega väga põhjalikult läbi arutada. Oluline on ka koostöö müügijuhiga.

Pauligis toimub turundusideede arutelu ka müügiosakonnas. ?Meil kuuluvad turundusrühma peale minu ka võtmeklient ja müügijuhid. Kui turundus on müügist kaugel, kampaaniaid tehakse müügiosakonna arvamust küsimata, neid kaasa haaramata, siis suhtutakse sellesse eelarvamusega,? teab Rekkaro.

Ta on seda meelt, et müügi- ja turundusjuht peaksid olema eraldi, sest müük ei lähe alati ülesmäge, müügijuhid peavad aru andma, miks müük ei edene ja mingil hetkel võtavad nad kaitsepositsiooni. ?Kui turundusjuht sõltub operatiivsest müügitulemusest, siis satub ka tema sellesse olukorda ja sealt ei tule enam ideid,? kirjeldab Rekkaro.

Ta lisab, et turundusjuhi töös tekivadki suuremad käärid siis, kui tippjuht tahab visiooni, samas aga tuleb turundusjuhil tegeleda ka konkreetse müügitööga ? see võib turundusjuhile tõsiseid probleeme tekitada. ?Visioon ja rutiin,? toob Rekkaro näite vastuolust.

Leiburis on müügijuht ja turundusjuht eraldi. ?Müük on osa turundusest, müügijuhi roll on tagada planeeritud müügieelarve täitmine. Ta hoolitseb kliendisuhete eest,? kirjeldab Murd.

Enn Pareli sõnul on Tallinna Kaubamajas turundusosakonna funktsioonidest väga selge nägemus, müügi eest vastutavad kaubamajade direktorid. ?Juhtkonnas ei kirjutata üksikasjalikult ette turundusjuhi tegevusi, aga on üldine kokkulepe, mille poole pürgitakse. Kaubamaja kui jaekaupmehe põhiprotsess on müük ja turundus on müügi teenistuses.?

Paljudel juhtudel firmas eraldi reklaamidirektorit pole ja reklaamitegevuse juhtimine on turundusjuhi ülesanne. Lena Murd leiab, et kui tegevus on korralikult ette planeeritud, on võimalik hakkama saada üsna väikeste jõududega ja eraldi reklaamijuhti pole vaja. ?Kui ettevõtte eesmärk on turuosa kasvatamine, uue toote turule toomine ja ka numbriline eesmärk, pöördutakse reklaamiagentuuri poole. Agentuuri ülesanne on sõnum võimalikult efektiivselt edasi anda,? kirjeldab Murd.

Tallinna Kaubamaja turundusosakonnal on endal väike ?loovrakuke?, nii et suur osa reklaamist toodetakse oma majas. Enn Parel lisab, et nüüd on alustatud põhjalikumat koostööd reklaamifirmaga ja suur osa reklaamist viiakse majast välja.

Paljudes ettevõtetes korraldab turundusjuht ka avalike suhete ja klientiüritusi, pakub näiteks jõulukingituste ideid, koostab klientide ja partnerite meelespidamise programmi. Ülo Rekkaro arvates peaks klientidega suhtlemine olema siiski müügijuhi töö. ?Turundusjuht ei ole imeloom,? hoiatab ta. ?Lõpuks leitakse, et võiks korraldada ka firma sisemisi üritusi, pidusid... liiga laiaks ei tohi minna.?

Ta tuletab veel kord meelde, et juhtkonnas tuleb selgeks rääkida ja paika panna, missugused on turundusjuhi ülesanded: turundustegevused, suhtlemine reklaamibürooga, vajadusel ka avalikud suhted.

Leiburis on selgelt, kirjalikult paika pandud, mille eest keegi vastutab. ?Kindlasti on turundusjuhi töö natuke enamat kui lihtsalt traditsioonilise turundusega tegelemine,? ütleb Murd. ?Et ettevõtte strateegiat edukalt ellu viia, tuleb strateegia töötajale selgeks teha. Niisugust sissepoole tööd ei pea turundusjuht sageli enda tööks, vaid tippjuhi omaks, samas aga, kui kogu organisatsioon ei saa ühtmoodi aru, millega nende organisatsioon tegeleb, miks nad olemas on, kellele nad seda toodet või teenust pakuvad, siis ei ole töö kvaliteet kindlasti nii hea.?

Ülo Rekkaro sõnul on turundus üha vajalikum: ?Milleks raisata ressursse müügi peale? Turundus tuleb nii hästi üles ehitada, toode või bränd nii tuntuks teha, et ta ise müüb.? q

Varem Fazer Eesti ASi juhatuse esimehena töötanud ning praegu ASi Paulig Baltic Eesti turundus- ja müügidirektori ametis Ülo Rekkaro hoiatab, et turundusse paigutatud raha ei maksa väga kiiresti tagasi oodata ja seda investeeringut on väga raske mõõta.

?Mõnikord oodatakse tulemusi liiga tihti, lubamatult kiiresti,? teab ta oma kogemustest. ?Oletagem, et me teeme kuu või kaks kampaaniat, suuname selle teatud tootele, teatud klientidele. Seda ei saa mõõta ainult selle tootega, millele reklaam suunatud oli. See mõjutab kogu firmat, ta mainet ja tuntust. Turunduslikku investeeringut saab hinnata pikema aja peale. Näiteks aasta pärast võib vaadata, kuivõrd on selle firma, toote või brändi tuntus tõusnud.? Rekkaro lisab, et kui turundusjuht on juhtkonna liige, on ka kasum ja käive mõõdikud ja turundusjuhile langeb kollektiivne vastutus.

Tallinna Kaubamaja turundusdirektor Enn Parel kinnitab, et Tallinna Kaubamajas on turundus väga hinnatud ja ka rasketel aegadel turunduseelarve kallale ei minda.

?On olemas kiirema mõjuga turundusmeetmeid ning selliseid pikema vinnaga tegevusi, mida tuleb samuti kindlasti teha. Selles osas on juhtkonnas üksmeel, et ka pikemaajalised tegevused on vajalikud.?

ASi Paulig Baltic Eesti turundus- ja müügidirektor Ülo Rekkaro usub, et Eesti turundus on heal tasemel.

?Ma olen kindel, et turundusideed on siin keskmisest läbilöövamad, seni lihtsalt pole olnud kuhugi minna. Euroopas on kettidega liitumine, kontsernide kujunemine meist ees, aga ideed on siin vahvad ja mõnigi välismaine firma saaks kasu, kui meie reklaamifirmad või reklaamigurud teeksid kuskil turundusauditi ? see annaks lääne ettevõttele värskeid ideid.

Leiburis on hiljuti läbi viidud koostööprojekt turundusguru Jack Trouti konsultatsioonifirmaga Trout and Partners. Leiburi turundusjuht Lena Murd ütleb, et ühelt poolt sai tänu sellele läbi viidud väga asjatundlik turundustegevuse audit ja teisalt sai koos paika pandud, kuhu ja kuidas turundusega edasi liikuda. ?Mingit kannapööret pole oodata. Mul oli väga hea meel kuulda turundusvaldkonna tõeliste asjatundjate käest kiitust meie firma senisele turundustegevusele,? on Murd rahul.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:38
Otsi:

Ava täpsem otsing