Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Meedia on kasulikem reklaamikanal
TNS Emori poolt detsembris TOP 500 reklaamija seas läbi viidud uuringust selgus, et 2003. aastal olid meediareklaami kasutanud kõik uuringus osalenud turundajad. Turundajate hinnangul on meediareklaam kõige laiema kandepinnaga reklaamikanal.
Eesti meediareklaamituru käive oli mullu 908 mln krooni, mis on 12% ehk 94 mln võrra rohkem kui aasta varem. Eesti turundajate eelarvest kulus aastal 2003 meediareklaamile keskmiselt 62% ja muudele võtetele ? müügitoetus, otsereklaam ? 38%.
Muude turundusvõtete puhul määratletakse sagedamini, kas mingi võte sobib konkreetse ettevõtte konteksti või mitte. Muudest turundusvõtetest hinnati uute klientide leidmiseks kõige kasulikumaks müügiedendust, mis meelitab proovima.
Olemasolevate klientide hoidmisel on aga kõige kasulikum üritusturundus, mis kinnitab personaalseid suhteid. Üritusturundus annab võimaluse pakkuda eriüritustega klientidele ja töötajatele midagi emotsionaalselt siduvat ja erilist, toetades ning tugevdades seeläbi oma brändi. Sel kombel saab luua klientide silmis eristuvust ja kujundada imagot, rakendades lisaks aktiivsele müügile erinevaid promotsioonivõtteid, ning anda tarbijale positiivseid emotsioone, teavet ja kiusatusi in-store turunduse ehk müügikeskkonna kujunduse ja müüki aktiviseeriva keskkonna loomise abil.
Eraklientidele suunatud ettevõtted hindavad kõrgemalt meediareklaami ja otsepostitust. Äriklientidele suunatud ettevõtted peavad kasulikumaks telefonimüüki, üritusturundust ja müügiedendust.
Radiolinja Eesti (RLE) suhtekorraldusjuhi Helena Lõhmuse sõnul moodustab Radiolinja turunduseelarve suurima, 75protsendilise osa traditsiooniline meediareklaam. Põhjus, miks meedia kõige suurema osa moodustab, on samuti traditsiooniline. Meedia annab võimaluse suunata kindlat sõnumit laiale sihtgrupile. Selle hea näide möödunud aastast on Radiolinja ?Kõige ilusama leviala? kampaania.
Teise suure osa moodustavad üritusturundusega seotud kulutused, ca 20% turunduseelarvest. Siia gruppi kuuluvad erinevatele kliendisegmentidele suunatud tegevused. Näitena võib tuua peamiselt RLE äriklientidele suunatud konverentsi Fookus, mis iga aasta lõpul annab ülevaate telekommunikatsiooni valdkonna suundadest algavaks aastaks.
Suurema ettevõtmisena on RLE-l sel aastal plaanis korraldada ka ulatuslik heategevusüritus, mis seoks Radiolinja sponsorluse ja sotsiaalse hoolivuse sõnumi ning mille mõju ulatuks üle vabariigi.
Väiksemad üritusturunduslikud tegevused, mida Radiolinja regulaarselt läbi viib, annavad võimaluse viia spetsiifilisi sõnumeid konkreetse kliendigrupini ja nii läheneda kitsamale turusegmendile.
Rakvere Lihakombinaadi turundusjuhi Anne Mere sõnul panustab lihakombinaat poole oma turunduseelarvest meediareklaamile, 35% müügiedendusele ja 14% sündmusturundusele.
Võrreldes möödunud aastaga on meediale kulutatava eelarve osakaal vähenemas müügiedenduse kasuks. Meedia reklaamimaht aina suureneb ja eristumine selles infotulvas on väga kulukas. Lihtsam on suhelda tarbijatega ja püüda mõjutada nende ostuotsust konkreetses ostukohas.
Paljud müügiedenduskampaaniad toimuvad koostöös kauplusekettidega. Enamik ostuotsuseid langetatakse ikkagi kaupluses, seal on võimalik tarbijaga kõige vahetumalt suhelda ja oma tooteid tutvustada.
Samas ei kao meediareklaam kuhugi, kuna lisaks konkreetsele tootereklaamile vajab tutvustamist ja mainekujundust bränd laiemalt.
Brändi filosoofia ja väärtuste kinnistamiseks on lisaks meediareklaamile tulemuslik sündmusturundus. Rakvere sündmusturunduse eelarvest kulub suur osa suvel toimuvatel grilliüritustel osalemiseks, mis aitab rõhutada firma elamuste pakkumisele orienteeritud brändikontseptsiooni.