Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tarneklauslite tundmine päästab lisakuludest ja riskidest
Rahvusvahelises kaubanduses kasutatakse kogu maailmas Rahvusvahelise Kaubanduskoja koostatud kolmetähelisi täheühendeid ehk tarneklausleid (Incoterms), mis määravad üheselt, milline ostja või müüja kohustus ja kulu üks või teine tarneahela element on või kummal poolel lasus vaidlusalusel hetkel kaubaga seotud risk.
Koolitusfirma Emi-Ewt juhataja Tiit Tammemägi toob sellise näite: ?Eesti firma ostis kauba CIP Tallinn Incoterms 2000. Müüja esitas arve lepingu summas ja see tasuti. Mõni aeg hiljem tuli müüjalt veoarve. Arve oleks napilt läinud ülekandeks, kuid tarneklausleid tundev finantsjuht pidas selle kinni ? CIP-hinnas on ju veokulud sees.?
Selliseid näiteid võib Tammemägi sõnul veelgi tuua, kus Incotermsi tundja tõrjub talle kaela määritud kulutused tagasi.
Rahvusvahelisest kaubandusest Tammemägi sõnul tarneklausleid tundmata rääkida ei saa. ?Rahvusvahelist müügitehingut on lubamatu sõlmida ilma Incotermsi tarneklausleid kasutamata, sest tarneklausel määrab kauba tarnega seotud kulutuste jaotuse müüja ja ostja vahel, aga veelgi tähtsam, riski ülemineku hetke müüjalt ostjale,? selgitab Tammemägi.
Tarneklauslite mittetundmisest tekib mitmeid riske. Näiteks saab Tammemägi sõnul ühe lepingu pooltest panna vastutama kohustuste eest, mis tegelikult on teise poole omad. ?Eriti tihti eksitakse C-rühma tarneklauslite (CFR, CIF, CPT ja CIP) puhul, kus müüja kohustus on veolepingu sõlmimine ja selle eest tasumine, kuid vastutus kauba eest läheb müüjalt ostjale veo alguses, kui kaup vedajale üle antakse. See on ühtlasi ka tarnekoht ja -aeg. Kahjuks tihti ei tea seda ka staa?ikad eksportöörid-importöörid,? räägib Tammemägi.
Viimased tarneklauslid ehk Incoterms 2000 hakkasid kehtima 1. jaanuaril 2000. aastal, need on Tammemägi sõnul koostatud lootuses, et võiks kehtida ca 10 aastat. q
- lepingusse Incotermsi tarneklauslit inkorporeerides kasuta kindlat formuleeringut, nt: FCA Tallinn Incoterms. Alati lisa tarneklauslile sõnad: Incoterms 2000
- FAS, FOB, CFR, CIF, DES, ja DEQ kehtivad ainult laevaveol. Neid tarneklausleid tuleb kasutada ainult traditsioonilisel mereveol, st kaupade puhul, mida laaditakse üle laeva reelingu. Muudel juhtudel tuleb ka laevaveol kasutada kõigi veoviiside universaalklausleid: EXW, FCA, CPT, CIP, DAF, DDU ja DDP.
- tarneklauslite CFR, CIF, CPT ja CIP puhul läheb vastutus kauba eest müüjalt ostjale mitte kauba saabumiskohas, vaid lähtekohas ekspordimaal.
- Incoterms on mõeldud kasutamiseks müügilepingus müüja ja ostja vahel, mida ei tohi segi ajada kaasneva veolepinguga müüja (ostja) ja vedaja vahel. Müügilepingu pool, kes sõlmib veolepingu, peab andma vedajale täpse juhise müügilepingus valitud tarneklausli kohta, et vältida lahknevusi müügi- ja veolepingu vahel.
- Incotermsi saab kasutada kui töövahendit ostu-müügiläbirääkimiseks ja ostu-müügilepingu ning veolepingu sõlmimisel. Reguleerib suure osa lepingu tingimusi ning müüja ja ostja kohustused ja õigused
- ratsionaalsus ? võimaldab lühimas vormis ostu-müügilepingu või veolepingu tarnetingimuste läbirääkimist ja sõlmimist
- riskide maandamine ? kogenud ning asjatundlik partner kasutab ostu-müügiläbirääkimiseks või lepingu sõlmimisel tarnetingimuste väljendamiseks iseenesest mõistetavalt tarneklausleid. Sellises olukorras tarneklausleid mitte tundev ostu-müügi-tingimuste läbirääkija on osapoolele kui suur riski allikas
- Incotermsi tundmine on professionaalsuse tunnus, mis võimaldab professionaalselt pidada kaubandusoperatsioonides läbirääkimisi, lepingute sõlmimist ja täitmist
- Incoterms koondab endas olulise osa kaubanduse tehingutavadest, millest lähtuvalt professionaalsed partnerid käsitlevad Incotermsi kasutamist kui tavanormi.
- hinnariski
- vastutuse- kohustused- õigused- kulude väärkäsitlemise
Tarneklauslite kasutamine neid mitte tundes võib põhjustada mistahes eelpool nimetatud punktides väärarvestust, millega kaasnevad ka vastavad riskid.
- kuidas tarne täpselt toimub, kes peab kauba peale ja kes maha laadima
- kust ja millal kindlustus algab ja kus ning millal lõpeb
- millised on erinõuded transpordi osas (külmutuskonteinerid, dekil mitte vedada jms)
- hoolitse, et müügilepingus oleksid vääramatu jõuga asjaolude, vastutusest vabastuse ja tähtaja pikenduse klauslid juhul, kui vastutad impordi tollipuhastuse eest ja tarnekoht on sihtriigi sisemaal
Allikas: A-Tolliagentuur