Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Tarneklauslite tundmine päästab lisakuludest ja riskidest

    Rahvusvahelises kaubanduses kasutatakse kogu maailmas Rahvusvahelise Kaubanduskoja koostatud kolmetähelisi täheühendeid ehk tarneklausleid (Incoterms), mis määravad üheselt, milline ostja või müüja kohustus ja kulu üks või teine tarneahela element on või kummal poolel lasus vaidlusalusel hetkel kaubaga seotud risk.
    Koolitusfirma Emi-Ewt juhataja Tiit Tammemägi toob sellise näite: ?Eesti firma ostis kauba CIP Tallinn Incoterms 2000. Müüja esitas arve lepingu summas ja see tasuti. Mõni aeg hiljem tuli müüjalt veoarve. Arve oleks napilt läinud ülekandeks, kuid tarneklausleid tundev finantsjuht pidas selle kinni ? CIP-hinnas on ju veokulud sees.?
    Selliseid näiteid võib Tammemägi sõnul veelgi tuua, kus Incotermsi tundja tõrjub talle kaela määritud kulutused tagasi.
    Rahvusvahelisest kaubandusest Tammemägi sõnul tarneklausleid tundmata rääkida ei saa. ?Rahvusvahelist müügitehingut on lubamatu sõlmida ilma Incotermsi tarneklausleid kasutamata, sest tarneklausel määrab kauba tarnega seotud kulutuste jaotuse müüja ja ostja vahel, aga veelgi tähtsam, riski ülemineku hetke müüjalt ostjale,? selgitab Tammemägi.
    Tarneklauslite mittetundmisest tekib mitmeid riske. Näiteks saab Tammemägi sõnul ühe lepingu pooltest panna vastutama kohustuste eest, mis tegelikult on teise poole omad. ?Eriti tihti eksitakse C-rühma tarneklauslite (CFR, CIF, CPT ja CIP) puhul, kus müüja kohustus on veolepingu sõlmimine ja selle eest tasumine, kuid vastutus kauba eest läheb müüjalt ostjale veo alguses, kui kaup vedajale üle antakse. See on ühtlasi ka tarnekoht ja -aeg. Kahjuks tihti ei tea seda ka staa?ikad eksportöörid-importöörid,? räägib Tammemägi.
    Viimased tarneklauslid ehk Incoterms 2000 hakkasid kehtima 1. jaanuaril 2000. aastal, need on Tammemägi sõnul koostatud lootuses, et võiks kehtida ca 10 aastat. q
    - lepingusse Incotermsi tarneklauslit inkorporeerides kasuta kindlat formuleeringut, nt: FCA Tallinn Incoterms. Alati lisa tarneklauslile sõnad: Incoterms 2000
    - FAS, FOB, CFR, CIF, DES, ja DEQ kehtivad ainult laevaveol. Neid tarneklausleid tuleb kasutada ainult traditsioonilisel mereveol, st kaupade puhul, mida laaditakse üle laeva reelingu. Muudel juhtudel tuleb ka laevaveol kasutada kõigi veoviiside universaalklausleid: EXW, FCA, CPT, CIP, DAF, DDU ja DDP.
    - tarneklauslite CFR, CIF, CPT ja CIP puhul läheb vastutus kauba eest müüjalt ostjale mitte kauba saabumiskohas, vaid lähtekohas ekspordimaal.
    - Incoterms on mõeldud kasutamiseks müügilepingus müüja ja ostja vahel, mida ei tohi segi ajada kaasneva veolepinguga müüja (ostja) ja vedaja vahel. Müügilepingu pool, kes sõlmib veolepingu, peab andma vedajale täpse juhise müügilepingus valitud tarneklausli kohta, et vältida lahknevusi müügi- ja veolepingu vahel.
    - Incotermsi saab kasutada kui töövahendit ostu-müügiläbirääkimiseks ja ostu-müügilepingu ning veolepingu sõlmimisel. Reguleerib suure osa lepingu tingimusi ning müüja ja ostja kohustused ja õigused
    - ratsionaalsus ? võimaldab lühimas vormis ostu-müügilepingu või veolepingu tarnetingimuste läbirääkimist ja sõlmimist
    - riskide maandamine ? kogenud ning asjatundlik partner kasutab ostu-müügiläbirääkimiseks või lepingu sõlmimisel tarnetingimuste väljendamiseks iseenesest mõistetavalt tarneklausleid. Sellises olukorras tarneklausleid mitte tundev ostu-müügi-tingimuste läbirääkija on osapoolele kui suur riski allikas
    - Incotermsi tundmine on professionaalsuse tunnus, mis võimaldab professionaalselt pidada kaubandusoperatsioonides läbirääkimisi, lepingute sõlmimist ja täitmist
    - Incoterms koondab endas olulise osa kaubanduse tehingutavadest, millest lähtuvalt professionaalsed partnerid käsitlevad Incotermsi kasutamist kui tavanormi.
    - hinnariski
    - vastutuse- kohustused- õigused- kulude väärkäsitlemise
    Tarneklauslite kasutamine neid mitte tundes võib põhjustada mistahes eelpool nimetatud punktides väärarvestust, millega kaasnevad ka vastavad riskid.
    - kuidas tarne täpselt toimub, kes peab kauba peale ja kes maha laadima
    - kust ja millal kindlustus algab ja kus ning millal lõpeb
    - millised on erinõuded transpordi osas (külmutuskonteinerid, dekil mitte vedada jms)
    - hoolitse, et müügilepingus oleksid vääramatu jõuga asjaolude, vastutusest vabastuse ja tähtaja pikenduse klauslid juhul, kui vastutad impordi tollipuhastuse eest ja tarnekoht on sihtriigi sisemaal
    Allikas: A-Tolliagentuur
  • Hetkel kuum
IT-ettevõtte juht: tehisaru tuleb taltsutada
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Tehisintellekt, mis tänavu hakkab mõjutama mitut valdkonda meditsiinist julgeoleku ja keskkonnani, aitab teha hüppe, mis toob Eesti taas digitaalse arengu eesliinile, kirjutab Tietoevry Create’i Baltikumi juht Valērija Vārna.
Airbus sõlmis Türgiga ligi 20 miljardi dollari suuruse tarnelepingu
Turkish Airlines sõlmib Rolls-Royce Holdings ja Airbusiga lepingu lennukikomponentide kodumaiseks tootmiseks, mille väärtus on 20 miljardit dollarit, mis on osa eelmisel aastal välja kuulutatud suuremahulisest ostust.
Turkish Airlines sõlmib Rolls-Royce Holdings ja Airbusiga lepingu lennukikomponentide kodumaiseks tootmiseks, mille väärtus on 20 miljardit dollarit, mis on osa eelmisel aastal välja kuulutatud suuremahulisest ostust.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Viljar Arakas ja Robert Kitt said eelarvenõukokku
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti Panga nõukogu nimetas teisipäeval toimunud istungil ametisse Eesti eelarvenõukogu uue koosseisu, mis alustab tööd mai keskpaigas.
Eesti väikelinnas on ohus 650 töökohta. "Tuleb pikk kohtuasi"
Kui Kiviõli Keemiatööstuse põlevkiviõlitehas ei täida järgmiseks aastaks keskkonnaameti nõudeid, peab see tegevuse lõpetama. Tehase direktor plaanib nõuded kohtus vaidlustada.
Kui Kiviõli Keemiatööstuse põlevkiviõlitehas ei täida järgmiseks aastaks keskkonnaameti nõudeid, peab see tegevuse lõpetama. Tehase direktor plaanib nõuded kohtus vaidlustada.