Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Seadused on täitmiseks, ka riigiameteile
Tarbijakaitseamet on asunud meedias (vt
?Hasartmängureklaam väljaspool mängukohta on seadusega keelatud?, 09. 03.) aktiivselt ründama kasiinoettevõtjaid. Kindlas kõneviisis süüdimõistvate loosungite põhjuseid saab otsida kas ameti tegemata tööst või kaheldavast seadusetõlgendusest. Võimalik, et mõlemast.
Ma ei julge väita, et ameti kõik süüdistused on alusetud. Võimalik, et nende seas on ka mõni, mille täitmise nõudmine on põhjendatud. Kindlasti väidan aga, et amet on käitunud inetult, üritades kasiinoettevõtjaid meedia abil süüdi mõista enne, kui vaidlus osapoolte vahel jõuab lahenduseni. Just vaidlus, sest paljudes küsimustes ollakse eriarvamusel. Süütuse presumptsioon on demokraatliku ühiskonna alustala, mida õõnestada on kohatu, eriti riigiasutusel. Kasiinode tähistus on olnud aastaid sama. Firmad on kavandid kooskõlastanud ametiga. Ometi ärkab amet alles täna ja püüab jätta muljet, et on paljastanud mingi vandenõu. Ei ole, tegu on vaid mängukohtade tähistuse ja kaubamärgi eksponeerimisega. Hasartmängu reklaam on keelatud, seda ettevõtjad ei tee. Kaubamärkide eksponeerimine on lubatud, seda ettevõtjad teevad.
Jah, Eestis on väga karmid reeglid, palju karmimad kui meie naaberriikides. See nõrgendab Eesti konkurentsivõimet maailmas üha kasvava kasiinoturismi sihtkohana. Kas peamine probleem on hasartmängusõltuvus või kasiinode logod majadel, kus kasiinod asuvad? Ameti PR-rünnakust kumab läbi hoopis, et kasiinosid on liiga palju. Tundub, et ameti kaugem eesmärk on asuda turgu reguleerima ja seal osalejate arvu vähendama. See ei ole ameti töö. Kasiinosid on täna täpselt niipalju, palju vajab neid turg tingimustel, mis riik seadustega on ette näinud.
Kasiinooperaatorid on samasugused ettevõtjad, nagu lotokorraldajad, ööklubipidajad, kes iganes, ausalt riigile makse tasuvad, oma valdkonda arendavad. Seetõttu pole aus nende pihta huupi süüdistusi loopida, pigem on mõistlik koostöö kaudu edasi minna. Ettevõtjad on koostööks valmis. Esmalt peaks riik defineerima oma ootused seoses selle sektoriga, sellest tulenevalt ühiselt välja töötada ka regulatsioonid, võttes kindlasti arvesse tavasid, siseriiklikke olusid ja olukorda naaberriikides. Muidu võimegi jääda kirvega kurge püüdma - mängusõltuvust meediasõjaga ravima või kasiinode arvukust reklaamipiirangutega reguleerima.