Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
ELis suured autohindade vahed
Euroopa Komisjon võrdles 91 sõiduauto hindu ELi liikmesriikides, võttes aluseks eelmise aasta 1. novembri seisu. Uuringust selgust, et ehkki autohinnad on võrreldes eelmise vaatlusperioodiga komisjoni jõupingutuste toel veidike ühtlustunud, on nende vahed riigiti ikka veel väga suured. Järgmist suuremat hindade ühtlustumist on oodata pärast 2005. aasta oktoobrit, kui automüüjatel lubatakse teistes ELi liikmesriikides asutada oma tütarfirmasid ja avada autopoode.
?Kuigi paljudel Euroopa tarbijatel on endiselt kasulik käia autot ostmas välismaal, näen ma selget märki autoturu integreerumisest, eriti eurotsoonis,? ütles Euroopa Komisjoni volinik Mario Monti.
Konkurentsitult kõige kallimad uued autod on Saksamaal, mis ise on Euroopa suurimaid autotootjaid. Vaadeldud 91 mudelist tervelt 38 müüdi seal kallimalt kui teistes ELi liikmesriikides. Teiste riikidega võrreldes oli 23 sõiduauto müügihinna erinevus sõltuvalt mudelist 20?39%. Suurim hinnaerinevus oli Volkswagen Passati puhul, mis on Saksamaal 78 250 krooni kallim kui Kreekas. Koos käibemaksuga on erinevus veelgi suurem ehk 89 205 krooni.
Ehkki sakslastel oleks teistest riikidest tunduvalt odavam autot osta, on nad õige konservatiivsed ja eelistavad autot osta ikkagi kodumaalt. Ainult noorem põlvkond, kes on hakanud internetis autohindu jälgima ja võrdlema, on tasapisi valmis ostuharjumusi muutma, näitab Deutsche Bank Researchi küsitlus.
Uuringust selgub, et igal 13. juhul oleks ELi tarbijal viiendiku võrra soodsam uut autot osta mõnest teisest ELi riigist. Suhteliselt kõrge hinnatasemega ja eurotsooni mittekuuluvas Taanis on autode hinnad keskmiselt kuni 6% odavamad kui eurotsooni odavaimas riigis Kreekas. Neis kahes riigis koos Soomega on kõige madalamad maksude-eelsed auto hinnad.
Jaak Uudla, AMTELi juht:
Soomes on auto odav, kuna automaksud on suured ja selleks, et konkurentsis püsida, on tehased andnud Soome turule autosid odavamalt. Meie siit kõrvalt oleme ka saanud neid hüvesid maitsta. Aga hinnad hakkavad terves ELis ühtlustuma.
Soomes ostetud autot saab Eestis registreerida, kui ARKis on olemas mudeli vastavustunnistus või tüübikinnitus. Alates esimesest tüübikinnitusest saab mudeleid registreerida. Kõikidel automudelitel peab olema näiteks klimaatiline tüübivastavus, mis välistab Aafrika autode Eestis registreerimise.
Soomes on autoostjale osa selliseid makse, mida ta saab tagasi ja osa, mida ta ei saa tagasi. See ühtlustab meie hinnatasemed. Igatahes meil ei tasu sealt tuua, sest meie hinnad on sama madalad. Eesti jaoks ei ole Soome autode ELi kontekstis madalal hinnatasemel mingit efekti.