Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kombineeritud transport pakub täiendavaid veovõimalusi
Selleks, et pakkuda kliendi vajadustele vastavat teenust, põimivad logistikafirmad erinevaid transpordiliike järjest rohkem omavahel, moodustades kombineeritud variante. Kuigi kliendi jaoks pole võib-olla nii oluline, milliseid kombinatsioone logistikapartner kasutab, on seda siiski huvitav ja kasulik teada.
Kombineeritud veoks klassikalises mõttes on vedu, mille puhul saadetis liigub transporditeekonnal eri transpordiliikide saatedokumentidega, milleks lennutranspordis on lennuveo saateleht (Air Waybill), autotranspordis CMR ja meretranspordis mereveo saateleht (Bill of Lading, Sea Waybill). Kombineeritud veo kasutamise peamiseks põhjuseks on soov kasutada ära nii ühe kui teise transpordiliigi tugevusi, milleks enamasti on hind ja transpordiaeg.
Üldjuhul kasutatakse kombinatsioone mandritevahelisel transpordil, kus nende eelised tulevad selgemini esile.
Tegelikult on tänapäeval kombineeritud vedude mõiste laienenud, sest ka ühe saatelehega transporditakse saadetisi erinevaid transpordivahendeid kasutades. Näiteks kui klient saadab lennutranspordiga Eestist välja enam kui ühe meetri kõrguse saadetise, siis tegelikult liigub saadetis autoga kas Helsingisse või Stockholmi ja pannakse lennuki peale alles seal või isegi mõnes järgmises lennujaamas. Kuna aga sellisel juhul on tegemist lennuliini poolt pakutava lennuauto teenusega (Roadfeeder Service) ja saatedokumendiks on ikkagi lennuveo saateleht, pole selle veo puhul tegemist klassikalise kombineeritud veoga.
Ülalkirjeldatud kombinatsioonide tulemusena muutuvad klientide valikuvõimalused transpordi aja ja hinna osas järjest laiemaks ning klient peab järjest vähem vaevama oma pead küsimusega, millist transpordiliiki kasutada.
Klient peaks ütlema logistikapartnerile vaid seda, millised on tema ootused transpordi kiiruse ning maksumuse suhtes. Selle põhjal kombineerib logistikapartner ootustele kõige paremini vastava lahenduse.
Autor: Mait Marran