Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Partneri stiili toetamine lihtsustab teenuste sisseostmist
Allhange transpordi ja logistika valdkonnas on osa äriprotsesside või eraldi ärifunktsioonide üleandmine kõrvalisele alltöövõtjale.
Ärijuhtimine käib sageli koos ootamatute raskustega, informatsiooni ja aja objektiivse ebapiisavusega ning samuti pidevalt kasvavate probleemidega.
Esialgu võib tunduda, et osa probleeme saab lahendada firma töötajatele täiendavate kohustuste lisamisega. See aga viib paratamatult personali koosseisu suurenemiseni või märkimisväärsete kuludeni kõrvaliste täiturite juurdepalkamiseks.
Allhanke kasutamine transpordi ja logistika valdkonnas väljendub peamiselt veose transporditeenuste tellimises partnerettevõtetelt. Nagu näitavad ettevõtte Lex System ja paljude teiste suurte firmade kogemused, annab see suurt vahendite kokkuhoidu: ei ole vaja hoida oma transpordivahendite parki, jälgida selle tehnilist seisundit, otsida töötajaid ja neid kontrollida. Kõike seda teeb partnerfirma.
Loomulikult on ärijuhtimise skeemi ülesehitamisel allhanke kasutamisega seotud omad varjatud/probleemsed küljed, mida on siinjuures kohane mainida.
Et leida sobivat partnerit mõningate ärifunktsioonide üleandmiseks, on kõige õigem läbi viia avalik enampakkumine, kus võivad osaleda kõik soovijad. Selle jaoks on otstarbekas paigutada reklaamkuulutusi spetsiaalsetesse meediaväljaannetesse.
Pärast seda, kui on õnnestunud saada vastus huvitatud ettevõtetelt ning kõige sobivam partnerettevõte on välja valitud, on paras aeg sõlmida leping. Tellijafirmal on õigus sätestada lepingus temale kõige kasulikumaid tingimusi.
Tavaliselt sõlmitakse leping kolmeks aastaks, iga-aastase hinnakorrektsiooni võimalusega ja kohustusega teatada ette vähemalt 90 päeva poolte soovist muuta lepingu tingimusi.
Selline leping kaitseb nii tellija kui ka alltöövõtja huve ning mis on tähtsaim ? muutub stabiilse koostöö garantiiks.
Peamine oht teenuste sisseostmisel seisneb lepingu tingimuste võimalikus rikkumises ning selle rikkumise tagajärgedes. Alltöötajal võib olla kasulikum maksta trahvi, näiteks viivitatud laadungi eest, kui sõita kaugesse sihtkohta. Et seda vältida, tuleks trahve suurendada.
Peale selle on tellijal alati võimalus manipuleerida alltöövõtjat oma tähtsusega. Alltöövõtja peab mõistma, et selliseid nagu tema on palju, samal ajal kui suuri ja tõsiseid partnereid turul on vähe.
Jüri Jakobson, Tallinna Kaubamaja logistikajuht:
Eelkõige püütakse Tallinna Kaubamajas tuvastatud möödarääkimistest tekkinud segadus koos võimalikult kiiresti lahendada. Kui on selgelt tuvastatav ebaõigeid andmeid esitanud pool, siis sellega kaasnevad võimalikud kulud tasub ebaõigete andmete esitaja. Näiteks kui Kaubamaja esitab laadimisaja kohta ekslikud andmed ja selle tõttu kaasneb vedajal ooteaeg vms, mis tuleb kompenseerida, siis kindlasti ei ole põhjust seda vaidlustada.
Samas on ka olukordi, kus selgelt tuvastatavat süüdlast pole. Sellisel juhul saab hea koostööpartneriga alati leida ka kompromisslahendusi.
Kui koostööpartner keeldub kompromisslahendustest, siis näitab see teenuse sisseostja jaoks selgelt, et teenusepakkuja jaoks ei olda piisavalt oluline klient, ning see on esimene märk sellest, et tuleb kiiresti uut koostööpartnerit otsima hakata.
Eksimused on võimalikud mõlemapoolselt ning edasise koostöö huvides tuleb need ka koostöös mõistlikult lahendada. Loomulikult tuleks suurte riskide puhul alati kaasata ka kolmas osapool, kes tagaks võimalike ebaõnnestumiste puhul kindlustuskaitse. Suurte riskide puhul on ka emotsioonid suuremad ning ühe eksimuse tõttu võib katkeda senine normaalne koostöö. Eksimust tunnistada on alati raskem.
Autor: Rodion Põder