Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kesko raputas toidukauba hulgiturgu
Statistikaameti andmeil suurenes mullu toidukaupade, jookide ja tubakatoodete hulgimüük aasta varasemaga võrreldes keskmiselt veidi üle 5 protsendi, 13,5 miljardi kroonini. Kogu hulgimüügituru kasv oli märgatavalt parem ? ligi 9 protsenti. Toidu, jookide ja tubakatoodete osa koguturust on 18%.
Kaupmeeste Liidu tegevdirektori Marika Merilai sõnul on hulgiturg praeguseks üha rohkem korrastumas. Sarnaselt ETKga keskendus mullu ka Kesko oma kettide Säästumarketi ja Citymarketi varustamisele sooviga suurendada nii Jüri kesklao efektiivsust ja arendada oma jaemüügivõrku. Kahe Eesti suurema jaekaubandussüsteemi kesklao eemaldumine vabaturult tõi seal tegevust juurde teistele hulgifirmadele, kuid viimastel kadus ligipääs osale suurtele kettidele.
Kesko loobumise järel sai mullu sügisel Statoili teenindusjaamade peamiseks toidukauba tarnijaks hulgimüüjatele Jungent ja Kaupmees kuuluv logistikafirma Via 3L. Statoili jaamades müüdava toidu- ja esmatarbekauba aastakäive on hinnanguliselt 250 miljonit krooni.
Sarnase tehingu tegi eelmise aasta lõpus ka Smarten Logistika, asudes R-Kioskile kesklao teenuse osutajaks ning suurendades nii aastas kaubamahtu 300 miljoni krooni võrra.
Tanklate ja kioskite varustamisega kaasnev mõju ilmneb hulgimüüjate tänavustes tulemustes, 2003. aasta majandusnäitajaid vaadates jääb näiteks Kaupmehe ja Smarteni käibe kasv alla turu keskmisele, olles vastavalt 1 ja 3 protsenti. Võrreldes tegevuse kasumlikkust, ületasid n-ö keskmise suurusega hulgifirmad ka oluliselt käibeliidreid.
?Suurtel on üldine kulubaas suurem, konkurentsi tõus surub marginaali kokku,? tõdes Baltazar Tradingu juht Tiit Säga. ?Meie suurusjärku hulgifirmadel on lihtsam kasumit teenida. Jungentil, Kaupmehel või Smartenil on oma 50 müügimeest, igal auto ja telefon ? see kõik maksab raha,? lisas ta. Baltazari käive kasvas mullu 157 miljoni kroonini ja kasum oli 6,5 miljonit krooni. Pea sama suur oli üle nelja korra suurema käibega Smarteni kasum.
Säga ütles hulgituru mullust aastat hinnates, et märgata on ettevõtete finantsdistsipliini paranemist ning jaekaubanduse edasist arengut. Väikeste hulgimüüjate võimalust nägi Säga mõnes ni?is edasi tegutsedes.
Svensky Kaubanduse juhataja Sven Voitese sõnul jätkus mullu hulgiturul konkurentsi kasv ? ühelt poolt on hulgifirmad muutumas järjest professionaalsemaks, teisest küljest on kasvanud jaekettide hinnasurve. Svensky käive oli mullu ligi 145 miljonit krooni, vähendes aastaga 3 miljoni krooni võrra. Ettevõtte kasum oli 8,1 miljonit krooni.
?Säästumarketi arvel kaotasime eelmisel aastal käivet,? kommenteeris Voites. Ta lisas, et oma bränditoodetele keskenduv Säästumarket katsub ise otse tootjatelt kaupa tuua. Voites pakkus Svensky tänavuseks käibeprognoosiks 160 miljonit krooni, mis hoolimata võistlusest turul tähendaks 10protsendist kasvu.