Kabrioletid - viimase aja moeröögatus

Tõnu Tramm 26. märts 2004, 00:00

Crhysler PT Cruiser on niigi üks trendikamaid autosid, mida Eestis müüakse, ning nüüdsest on tal olemas veelgi trendikam kabriolett-versioon Convertible. Kuna tegemist on nn retroautoga, siis must presentkatus sobib talle nagu rusikas silmaauku. Kui aga PT Cruiseri presentkatus ära sõidab (muideks vaid 12 sekundiga), ilmub nähtavale auto keskel asuv kaar, mille olemasolu on suletud katuse korral vaevuaimatav. Kaar pole aga tehtud teps mitte ilu pärast. Vastupidi, tal on täita kogunisti kolm erinevat funktsiooni: aitab hoida autokeret jäigemana, kaitseb reisijat, juhul kui auto peaks ümber paiskuma, ning aitab sõites vähendada tuulemüra, suunates õhuvoolu üle auto.

PT Cruiser Convertible?i proovisõidupäev Hispaanias Sevilla lähistel ei kujune just kõige soodsamaks kabrioletipäevaks. Ilm on suhteliselt pilvine ja jahe ning kohati tibab isegi vihma. Sestap valime proovisõiduautode seast välja kõige võimsama: PT Cruiser Convertible GT, mille kapoti all müriseb 220 hj turbolaaduriga bensiinimootor. Et võtta, mis võtta annab. Ja mis seal salata, võtta on GT-lt nii mõndagi. Stiilse metallnupuga käigukang, metallkattega pedaalid ja muud sportlikkust rõhutavad lisavidinad loovad juba sisse istudes sportliku meeleolu. Kui temaga aga kiirteele välja keerata ja gaasi põhja vajutada, ei pane tähelegi, kui kiirus on kasvanud juba kaugelt üle selle, mis Eesti teedel kohe jalameheks jätaks.

Vedrustus on GT-l piisavalt jäik, kurvides püsib auto stabiilsena ka suurematel kiirustel. Ainsaks mureks jääb toolil püsimine, sest ega väga palju GT istmed tava-Cruiseri omadest ei erine. Ja tavalisel PT Cruiseril on need üsnagi sileda seljatoega, mis tähendab, et nad kurvis tuntavat külgtuge küll ei paku. Ja arvestades, et GT-l on veel nahkistmed, mis riietega kokku puutudes iseenesest libedamad on, siis ainsaks täie sõidunaudingu saamist takistavaks teguriks see nüanss saabki. Muidu võib end lõbustada Hispaania mägiteedel kohalike ?matadooride? sabas istumisega, kes oma päevinäinud autost viimast tahma välja pigistavad ja kuidagi ei suuda mõista, miks retroauto temast meetritki maha ei jää.

Nagu öeldud, käib PT Cruiseri presentkatus alla üllatavalt nobedalt ja et kokkupakitud voldik tagaistujate kukla taga silma ei riivaks, saab talle käsitsi suhteliselt lihtsalt peale panna plastiku ja kummi segust katte. Ja maha käib ta ka lihtsalt. Mootorivalikusse hakkab Euroopa turule mõeldud kabrio-Cruiseril kuuluma kolm erinevat varianti, esialgu jõuavad müügile neist kaks: eelkirjeldatud 2,4-liitrine turbolaaduriga (220 hj) ja sama töömahuga vabalt hingav (150 hj). Hiljem lisandub ka Mercedeselt pärit 2,2-liitrine diiselmootor. Hinnakirja osas ei oska maaletoojad veel konkreetseid numbreid välja lubada, diiselmootoriga variandi hind võib jääda umbes 350 000 krooni kanti, GT hind aga ca 100 000 enam. Ja mida tootjad ise selle auto peamiseks eeliseks peavad: tagaistmel on tal lahedalt ruumi ka kahele täiskasvanule, mis teiste liigikaaslaste puhul on pigem lastele mõeldud.

  • PT Cruiser Convertible GT
    - Mootor ... 2,4 R4 Turbo
    - Võimsus ... 220 hj
    - Pöördemoment ... 332/2400-4500 Nm/rpm
    - Käigukast ... 5 MT
    - Kohtade arv ... 4
    - Pikkus ... 4288 mm
    - Laius ... 1704 mm
    - Kõrgus ... 1539 mm
    - Telgede vahe ... 2616 mm
    Allikas: DaimlerChrysler

Peugeot 307 CC on eestlastele tuttav eeskätt Peugeot uue ralliauto järgi, kuid ka tänavaversiooni esimesed autod on jõudnud äsja eestlasteni.

Peugeot oli see, kes tõi esimese autotootjana laiema ostjaskonnani tähepaari CC ? kupee-kabriolett (coupe-cabriolet) ja seda väikeauto 206 baasil. Kokkupakitavat kõvakatust olid paljud Mercedese vahendusel varemgi näinud, kuid just lühend CC viis kõva katusega kabrioletid kui omaette autoliigi laiadesse massidessse. Nõnda polegi imestada, et ka teised autotootjaid on hakanud sama tehnoloogiat juurutama. Näiteks tõi oma CC turule ka Renault Megane, hiljem Hyundai Coupe ja seejärel teised. Eeskätt räägib CC kasuks tõsiasi, et ostja saab sisuliselt kaks autot korraga. Kui katus on peal, ei saa arugi, et tegemist on kabrioletiga ja sellise autoga võid sõita kus tahes, kas või põhjanabal (isegi üks Peugeot 307 CC reklaam Eesti tänavatel kujutab pilti pooleldi avatud CC-st ja suusahüppajast).

Teisalt tundub, et esialgne vaimustusepuhang kokkupakitava kõva katuse suhtes on hakanud tasapisi vaibuma: põhjuseks selle tehnoloogia suhteliselt kõrge hind, mis auto baashinda võrreldes presentkatuseliste kokurentidega märgatavalt kergitab. Ja valdavalt mõeldakse seda autot ostes siiski kabrioletile, mitte sellele, et ostetakse kaks autot korraga. Ja siin on klassikalisel presentkatusel oma hinnaeelis.

Peugeot 307 CC proovisõit Lõuna-Prantsusmaal osutub nagu kiuste taas selliseks, mis sobiks heal juhul vihmarehvide, mitte kabriolettide testimiseks. Kohati kallas vihma nagu oavarrest ja iga väiksemgi päikeselisem moment kulus auto pildistamisele. Hetke, mil oleks saanud lihtsalt avaauto mõnusid nautida, sama hästi kui ei tekkinudki.

Mis aga 307 CC puhul silma torkas: tema ralliauto imago ei ole sugugi juhuslik. Tegemist on üllatavalt sportliku autoga, vaatamata sellele, et tema kapoti all ei ole just teab mis ülivõimsad mootorid: mootorivalik algab kaheliitrisest ja lõpeb kaheliitrisega. Kuid võimsust on neil üksjagu: 136 ja 180 hj. Ja kui siia juurde lisada veel head külgtuge pakkuvad istmed, jäigemaks muudetud vedrustus, hea roolitunnetus ja hästi toimiv käigukast, ei pane selle autoga kurvilistel mägiteedel sõites tähelegi, kui kummid justkui iseenesest vilisema hakkavad.

Maha pole maetud ka mõtet hakata paigaldama 1,6-liitrist jõuallikat, kuid sellega ei hakanud Peugeot esialgu kiirustama. Eks see ole üks võimalus teha auto baashinda madalamaks, juhul kui see üha tihedamaks muutuvas konkurentsis ei peaks hinnatundlike ostjate seas suurt vastukaja tekitama. Teisalt oodatakse ära, kuidas hakkab Renault Megane CC 1,6 äri edenema. Sama jutt käib ka diiselmootori kohta, mille Renault? tootjad oma kabrioleti kapoti alla julgesid paigaldada, Peugeot leiab aga, et diiselmootori müra ja selle heitgaasid ei klapi kabriolettide ja nende omanike arvatava elustiiliga kokku. Küll aga on täiesti olemas automaatkäigukast, seda koos 136 hj mootori ehk lahjema versiooniga.

Nagu arvata võib, ei ole selline auto just pereauto. Autosse mahub küll neli täiskasvanud istuma, aga kui katus peal, ei ole pikematel meestel pääsu sellest, et pea vastu lage hakkab nühkima. Ja ehkki nimi on tal sama, mis meil hästi tuntud väike-keskautol, on ta siiski üsna teistmoodi sõiduriist. Ta on oluliselt madalam, kuid samal ajal laiem ning kergem (koguni 230 kilogrammi jagu), tema tagatuled on sootuks iselaadsed ja tänu dioodisüsteemile vägagi efektsed. Salongi sisu mitmevärviline ja nahkne, armatuurlaua näidikud sportlikumad. Sestap pole ka midagi imestada, et selle iselaadse kupee-kabrioleti hinda ei saa üheselt võrrelda tavalise väike-keskmikku kuuluva pereauto omaga. Esialgsetel andmetel tuleb odavama versiooni hinnasildile summa, mis küündib 350 000 krooni piirimaile.

  • Peugeot 307 CC
    - Mootor ... 2,0 R4/2,0 R4
    - Võimsus, hj ... 136/180
    - Tippkiirus, km/h ... 204/225
    - Kiirendusvõime 0?100 km/h, s ... 10,9/10,0
    - Keskmine kütusekulu, l/100 km ... 8,2/8,8
    - Pikkus ... 4347 mm
    - Laius ... 1759 mm
    - Kõrgus ... 1424 mm
    - Telgede vahe ... 2605 mm
    Allikas: Peugeot

Kui Saab hiljuti Eesti turul oma 9-3 kabriolettversiooni esitles, toodi tema eeliseks omadusi olla sobilik ka põhjamaisesse kliimasse ja nagu selgus, jutt jumala õige.

Talvel pole Eestis kabrioletiga proovisõitu teha veel kordagi õnnestunud. On see ju ikkagi rohkem suvine lõbu. Aga kunagi on ikka esimene kord ja nii ka seekord, mil Saab 9-3 Cabrio võimsaim Aero versioon sai veebruari lõpupäevil Tallinnas Tammsaare tee Viking Motorsi salongist päevaks ajaks rajale aetud. Väidetavalt on auto kolmekihiline presentkatus, tagaakna soojendi jms loodud just selleks, et autoga saaks sõita ka meie põhjamaistes kliimatingimustes.

Esimene asi mis silma torkab, on nimelt see, et auto on tõesti ehitatud äärmiselt tihkelt ja kvaliteetselt. Kui tavaliselt kipub kabrioleti presentkatus pea kohal ikka kusagilt logisema-nagisema-plagisema või aukudest läbi sõites lihtsalt vibreerima, siis Saabi puhul ei tule sõites selle pealegi, et tegemist võiks olla kabrioletiga. Katus seisab pea kohal niisama tihkelt ja liikumatult kui oleks tegemist metallkatusega. Ainult siis, kui liikluses mõni mürisev veok selja taha vajub, tuletab läbi presentkatuse kostev müra meelde, et tegemist ei ole siiski päris tavalise Saabiga.

See auto sobib tõepoolest ka talvel sõitmiseks. Ta püsib suurepäraselt teel, isegi suurtel kiirusel ei ole ole kosta häirivat tuulevihinat, tema salong läheb hetkega soojaks, lumes ronib suisa üllatavalt hästi. Peale selle, et tagaistmel on suurematel inimestel tavalise kabrioleti kombel ruumi pisut napivõitu, ei tundu olevat mingisugust vahet tavalise autoga.

Ehk vaid asjaolu, et Saab 9-3 Cabrio on kogu oma olekult suursugusem ja stiilsem kui tavaline sedaan, mistõttu puudub tema mootorivalikust kõige lahjem versioon ehk 1,8-liitrine 122 hj bensiinimootor. Samuti ka diiselmootor, kuid see tuleb hiljem. Kõige nõrgem on hoopis 150 hj madalsurvelise turboga bensiinimootor, millele järgneb 175 turbo ja 210 hj Turbo. Viimane on kõnealune Aero versioon, mis erineb kahest eelmisest ka väliselt: tagapampri alt on välja toodud kaks summutiotsa, tagaistmete peatugede tagune on teist värvi, auto on varustatud erinevate küljelaiendite ja muude sportlikkust rõhutavate vidinatega. Ja muidugi hind, mis algab Aerol enam kui 100 000 krooni kõrgemalt kui lihtsamal 150 hj Linear mudelil. Aero baashinnaks on 627 800 krooni, mis proovitud automaatkäigukastiga proovisõiduisendi puhul tähendab seda, et baashinnale on lisandunud 26 000 jagu käigukastiraha, lisaks pisemaid sportlikke vidinaid auto sisekujunduses, Xenoni tuled, elektriliselt reguleeritavad istmed ja sportlik nahksisu. Ühesõnaga, tegu on igati tõsise sportliku kabrioletiga igati tõsisele autohuvilisele, kelle taskus igati tõsiseltvõetava paksusega rahakott: proovisõduauto lõplikuks hinnaks kujuneb 743 300 krooni.

Esialgu ehmatama panev summa, kuid asi on seda väärt. Põhikonkurendidki ei maksa vähem. Ning pealegi on tegemist ju vaid kõige uhkema versiooniga. Kui leppida 150 hobujõuga kapoti all, siis sellise auto baashinnaks on 510 700 krooni.

  • Saab 9-3 Cabrio Aero AT
    - Mootor ... 2,0 turbo
    - Võimsus ... 210 hj
    - Pöördemoment ... 1300/2500 Nm/rpm
    - Tippkiirus ... 225 km/h
    - Kiirendusvõime 0?100 km/h ... 9,5 s
    - Keskmine kütusekulu ... 10 l/100 km

    Allikas: AS Viking Motors

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 09:39
Otsi:

Ava täpsem otsing