Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Teetööde maht sõltub otseselt euroraha laekumisest

    Mõned ettevõtted on küll näidanud käibenumbri kasvu, kuid see on tingitud mitte turu kasvust, vaid muudest asjaoludest: vastastikuste alltöövõttude kasutamisest, tütarfirmade ja nende käibe lisandumisest, teedeehitusega otseselt mitteseotud tegevuste laiendamisest jne. Teedeehituse turu arengut kõige paremini väljendav näitaja on aastas toodetud asfaltbetoonisegude üldkogus, mis aastal 2002 oli 1,15 miljonit tonni ja aastal 2003 ainult 0,86 miljonit tonni ehk ligemale 30% vähem.
    ASi Talter käive 2002. aastal oli 427 miljonit krooni, 2003. aastal 347 miljonit krooni. Ka mitme teise teedeehitaja käive vähenes märgatavalt. Markantne on ASi Ratex näide. Ratexi käive oli mullu kõigest 70 miljonit krooni (2002. aastal 146 miljonit krooni) ja kahjum umbes 14 miljonit, mille tulemusena ettevõte pankrotistus.
    2004 prognoosime mõningast kasvu 2003. aastaga võrreldes, kuid mahuliselt jääb aasta kindlasti kehvemaks kui 2002. Olulisima osa 2004. aasta töödest moodustavad 2003. aastast eurorahade laekumise viibimise tõttu ületulnud tööd. 2004. aasta töid see kindlasti ei pärsi, sest juba praegu on selge ka järgnevate eurorahade laekumise viibimine ja Tallinna?Narva mnt Maardu?Valgejõe lõigu teedeehitusliku suurprojekti läbiviimise nihkumine aastasse 2005.
    Käesoleval aastal tegeleme kahe eelmisest aastast ületulnud projektiga: ISPA 3 Tallinna?Narva mnt taastusremont Sõmeru?Narva vahelisel teelõigul, kus AS Talter tegutseb konsortsiumi juhtiva partnerina, ja Võru?Põlva mnt Võru?Joosu lõigu rekonstrueerimine. Teisi teetöid ei oska nimetada, sest võistupakkumised on senini läbi viimata. Kavatseme osaleda kõigil teetööde pakkumistel. Aga üldiselt võib öelda, et oluliselt lisainvesteeringuid tegemata võiksime täita praegustest kaks korda suuremaid töömahtusid.
    Maanteeameti andmetel on Eestis umbes 1430 km põhimaanteid. Ei usu, et praeguste remondimahtudega need kõik aastaks 2006 ?valmis? saavad. Kui põhimaanteedena käsitleda Tallinna?Narva, Tallinna?Tartu?Luhamaa ja Tallinna?Pärnu?Ikla maanteed, siis võib tõesti juhtuda, et 2006. aasta lõpuks või veidi hiljem on need normaalselt sõidetavaks ehitatud. Teisalt, mida tähendab ?normaalselt sõidetav??
    Püüdlema peaks selle poole, et Eesti maanteede seisukord tervikuna ei halveneks. Kas selleks kasutatakse euroraha või riigieelarve vahendeid, ei ole teedeehitaja ? ega ka teekasutaja ? seisukohast eriti oluline. Riigi kui terviku jaoks on Euroopa abi muidugi kasulikum kui laen või eraldised riigieelarvest. Samas kaasneb Euroopa abiga otsatu hulk bürokraatiat, mis teeb rahade kasutusse jõudmise pikaks ning vaevaliseks.
    Kehtiva teeseaduse järgi kasutatakse 75% laekuvast mootorkütuse aktsiisist teehoiuks. Varasemalt on see protsent olnud veelgi väikesem. Ma ei arva, et üha paremaks muutuvad teed lähiajal maksude tõusu kaasa tooksid. Juba 1990ndate keskpaigas tõsteti Eestis korduvalt mootorkütuse aktsiisi põhjendusega, et teed vajavad järjest rohkem remonti. Paraku ei olnud siis otsest seost aktsiisisummaga märgata, mis oligi üheks põhjuseks, et seadusega sätestati konkreetne protsent.
    Käesoleval ajal arvestatakse 75% hulka ka laenud ning abirahad teeprojektide läbiviimiseks, mille arvel riigieelarveline osa teehoius väheneb, ja ?säästetud raha? kasutatakse muuks otstarbeks. Laenudel ja eriti abirahadel on aga kahjuks omadus aasta-paari võrra hilineda, mis tähendab teehoiu pidevat alafinantseerimist eelarvega võrreldes.
    Ehk, ükskõik millise nurga alt mootorkütuse aktsiisimaksu ja teehoiu seost vaadata, subsideerib kütuse tarbija ja teekasutaja tegelikult ka muid elualasid ? nii oli, on ja tõenäoliselt jääbki. Absoluutarvudes muidugi paraneb koos aktsiisi tõusuga teetööde rahastamine, see peaks niimoodi olema vähemalt teoreetiliselt.
    Tulevikuplaanide tegemiseks oleks hea ministeeriumi ja valitsuse tasandil jõuda selgusele, mis saab maakondades maanteede hooldetöödest ? kas nendele sõlmitakse lepingud erafirmadega või jätkab riik mõnes maakonnas ise pikaajaliselt hooldetööde teostajana.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
USA aktsiaturgu suunasid esimese kvartali tulemused: Tesla tõusis, Meta langes
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
USA peamised aktsiaindeksid muutusid kolmapäeval vähe, kuna Tesla aktsia tõusis pärast eelmise kvartali tulemuste teavitamist ning investorid ootasid mitmete järgmiste ettevõtete aruannete avaldamist, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Euroopa gaasikauplejad muretsevad juba järgmise talve pärast
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Gaasituru kauplejad on pärast 2022. aasta hinnatippu taas läinud murelikumaks, vahendab Bloomberg.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.